۰
دردسرهای مردم در آستانه اجرای طرح

داروخانه‌ها: نسخه‌های الکترونیکی را آزاد می‌پیچیم!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵
داروخانه‌ها: نسخه‌های الکترونیکی را آزاد می‌پیچیم!
داروخانه‌ها: نسخه‌های الکترونیکی را آزاد می‌پیچیم!

آی‌تی‌من-  محمدباقر ضیا، رییس انجمن داروسازان ایران در خصوص ادعای سازمان تامین اجتماعی برای حذف دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی گفت: به دنبال اعلام خبر حذف دفترچه‌های بیمه درمانی تامین اجتماعی از اسفند ماه  سال جاری که به نوعی به معنای ارایه نسخ بیمه شدگان روی سربرگ عادی به داروخانه‌ها است، موضوع مهمی‌که در این میان وجود دارد و متاسفانه از سوی سازمان‌های بیمه گر جدی گرفته نمی‌شود، بحث فرآیندهای مرتبط با الکترونیکی کردن اطلاعات درج شده روی نسخه‌ها و همچنین اطلاعات صاحب نسخه‌ها است.

وی ادامه داد: در واقع ثبت آنلاین نسخه‌های عادی در سامانه بیمه مستلزم وارد کردن مشخصات فردی از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ ویزیت، استحقاق سنجی درمان، ثبت کد پی گیری و همچنین وارد کردن اسامی ‌و شکل داروها و دستور مصرف هر دارو به صورت آنلاین در سامانه است که همه این‌ها مستلزم ایجاد امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و به ویژه نیروی انسانی برای انجام این خدمات به صورت الکترونیکی است.

ضیا افزود: در حال حاضر انجام کلیه خدمات به صورت الکترونیکی در اغلب سازمان‌ها  و مراکز از قبیل دفاتر پیشخوان دولت، پلیس +۱۰، خدمات قضایی و ... در قبال اخذ وجه از خدمت گیرندگان انجام می‌شود و طبیعتا بدیهی است که ایجاد هر گونه تکلیف جدید از سوی سازمان‌های بیمه برای داروخانه‌ها باید همراه با تعریف مکانیسم جبران هزینه‌ها بر اساس قانون باشد در غیر این صورت داروخانه‌ها از انجام آنها معذور خواهند بود.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح به شکلی که داروخانه‌ها را به جای پزشکان مجبور به تولید آنلاین نسخه کند، علاوه بر تبعات حقوقی برای مسؤول فنی و ایجاد ازدحام در داروخانه، هزینه‌های قابل توجهی را به موسسان تحمیل می‌کند که باید محلی برای تامین آن تعریف شود.  رییس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: این موضوع در خصوص خدمات بیمه سلامت نیز صادق است و متاسفانه آن‌ها هم محلی برای تامین هزینه‌های الکترونیکی شدن نسخه‌ها را درنظر نگرفته‌اند.وی گفت: متاسفانه علیرغم مکاتبات و جلسات متعدد در این خصوص با سازمان‌های بیمه‌گر، تاکنون اقدامی‌در این رابطه انجام نشده و لازم است صراحتا اعلام کنیم چنانچه سازمان‌های بیمه اعم از بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، بر اساس قانون هزینه‌های اجرای این طرح را جبران نکنند و داروخانه‌ها را به جای پزشکان مجبور به ثبت آنلاین نسخه‌ها کنند، داروخانه‌ها مجبور هستند نسخه‌های بیمه‌ای را به صورت آزاد پیچیده و بیمه شدگان محترم را برای اخذ مابه‌التفاوت، به دفاتر اسناد پزشکی راهنمایی کنند.

 نحوه ارایه خدمات در زمان قطع سامانه
در خبر دیگری در همین رابطه، بنابر اعلام سازمان تامین اجتماعی، ‏‏سامانه نسخه الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی در دسترس تمامی‌مراکز درمانی طرف قرارداد است و تمامی‌پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیکی سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیکی اقدام کنند.

بر این اساس پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قراردادی که به تهیه سامانه‌های نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی مبادرت کرده اند و از سامانه‌های تحت مالکیت سازمان
 (ep.tamin.ir, darman.tamin.ir) استفاده نمی‌کنند، می‌توانند با استفاده از سامانه‌های در اختیار خود و از طریق پیاده‌سازی نرم‌افزارهای واسط (API)، نسبت به نسخه‌نویسی و پذیرش الکترونیکی نسخ اقدام کنند.

شهرام غفاری مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در این خصوص می‌گوید: پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان، از روش‌های اعلامی‌سازمان، نسبت به نسخه‌نویسی و ارایه خدمات تشخیصی و درمانی‌ در بستر الکترونیکی اقدام کنند. وی می‌افزاید: همچنین پزشکان و موسسات طرف قرارداد می‌توانند در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه، با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب‏ پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمانی به جای برگ دفترچه درمانی بیمار اقدام کنند.

غفاری اضافه می‌کند: روش‌های استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای "بیماران خاص" نیز همانند سایر بیمه‌شدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند "خاص" مشخص می‌شوند. بر اساس بخشنامه صادره از سوی سازمان تامین اجتماعی در خصوص حذف دفترچه‌های درمانی بیمه شدگان، ارایه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که "نوزاد" فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکان‌پذیر است. به گزارش اداره کل روابط عمومی‌سازمان تامین اجتماعی، همچنین ارایه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نیست و در حین درمان این فرایند انجام می‌شود.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۵۶۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما