۱
۰

قطعی اینترنت بهانه داروخانه‌ها برای فروش آزاد دارو

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰
قطعی اینترنت بهانه داروخانه‌ها برای فروش آزاد دارو
قطعی اینترنت بهانه داروخانه‌ها برای فروش آزاد دارو

آی‌تی‌من-  محمد علی محسنی بندپی در خصوص ایرادهای اجرای طرح دارویار و تاثیر آن در افزایش قیمت دارو، گفت: طرح «دارویار» طرح بسیار خوبی است اما ما متخصص در خراب کردن بهترین طرح‌های دنیا هستیم که کشورهای توسعه یافته از آن استفاده کردند؛ به عنوان نمونه طرح پزشک خانواده باعث شده تا نظام بهداشت و درمان انگلستان به عنوان یکی از نظام‌های مترقی سلامت دنیا محسوب شود که هم دولتمردان و مردم رضایت کامل از آن داشته باشند.

وی افزود: طرح دورکاری یا کار در منزل، یگی از طرح‌های بسیار خوب بود. طرح‌های مختلفی را داشتیم که وقتی به کشور ارایه کردیم به خاطر اینکه بستر سازی خوبی انجام نشد و مهمتر از آن، چون نظارت خوبی وجود نداشت، بهترین طرح‌ها را خراب کردیم.

بندپی گفت: طرح دارویار یکی از بهترین طرح‌ها بود که عملا دولت با ابتکاری که به خرج داد به جای ارایه یارانه به ابتدای زنجیره، به انتهای زنجیره یارانه داد و از این طریق توانست هم هرج و مرج بازار دارو را کنترل کند، هم بازار دارو را به ساماندهی نسبی برساند و هم از خروج و قاچاق دارو جلوگیری شود اما اگر بهترین طرح‌ها هم نظارت درستی در آن صورت نگیرد، باز هم شاهد بروز مشکلات خواهیم بود.

وی با تاکید بر افزایش نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها برای جلوگیری از تخلف، گفت: الان ما نیاز داریم نظارت کنیم تا داروخانه‌ها «زیرساخت‌های فناوری اطلاعات» خود را تکمیل کنند. دارو از اولویت‌های اساسی زندگی مردم است و وقتی بیماری به داروخانه مراجعه می‌کند نباید به بهانه قطعی اینترنت و اماده نبودن زیرساخت مجبور شود دارو را با قیمت آزاد تهیه کند و این یکی از ضعف‌های جدی است که وزارت بهداشت باید برای داروخانه‌ها جهت تکمیل زیرساخت‌ها، ضرب الاجل تعیین کند.

بندپی افزود: داروخانه‌ها اگر مجهز به سیستم نیستند باید کرکره خود را پایین بکشند وقتی به داروخانه‌ها اجازه می‌دهیم که به دو شکل سیستمی ‌و یا نقدی هزینه دارو را دریافت کنند، طبیعتا دریافت پول نقد به نفع آنها خواهد بود. سازوکار اجرا دست دولت است و اگر اشکالی در طرح دارویار می‌بینیم اشکال از خود طرح نیست بلکه از نظارت بر اجرای طرح است. همین مسوول داروخانه که می‌گوید اینترنت قطع است بروید و ببینید که اینترنت خانه او هم آیا با مشکل قطعی مواجه است! بنابراین متاسفانه فروش دارو به قیمت آزاد برای آنها سود بیشتری دارد.

وی گفت: من فکر می‌کنم مردم تعیین کننده هستند مردم اگر فشار بیاورند و مطالبه گری کنند و رسانه‌ها مطالبه گری مردم را رها نکنید، قطعا مجریان تجدید نظر خواهد کرد.
 
مرجع : شفقنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۷۱۲
نظرات شما
لیسی رحمانی
Iran, Islamic Republic of
مملکت اگر دست افراد دلسوز اداره شود هیچ داروخانه ای جرات نمی‌کند سو استفاده کند. دزدی عادی شده
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين