۰
رایزنی برای دسترسی به سوابق هویتی

کدرهگیری به موبایل بیمه‌شدگان ارسال می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۰
کدرهگیری به موبایل بیمه‌شدگان ارسال می‌شود
کدرهگیری به موبایل بیمه‌شدگان ارسال می‌شود

آی‌تی‌من- شهرام غفاری در نشست خبری مشترک با سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نسخه الکترونیک دو سه سالی است که در تامین اجتماعی در حال اجراست و جادارد از مدیران سابق که بنای این کار را گذاشتند یادی کنیم گفت: عدم صدور دفترچه‌های کاغذی و نسخه نویسی الکترونیک دو موضوع هستند که همدیگر را کامل می‌کنند. بیش از ۶۵ میلیون نسخه در مراکز ملکی نوشته می‌شود که ۹۸ درصد الکترونیکی است و برنامه جدیدی برای ما حساب نمی‌شود. 

وی افزود: ابتدای سال ۱۰ درصد و امروز بیش از ۷۰ درصد نسخ در مراکز طرف قرارداد الکترونیک سازمان به صورت الکترونیک نوشته می‌شود و در جریان است. نسخه نویسی الکترونیک در مراکز طرف قرارداد سابقه بیش از یکسال و در مراکز ملکی سابقه بیش از سه سال دارد.

غفاری درباره برخی تخلفات و سوء استفاده‌ها از کدملی با حذف دفترچه‌های کاغذی اظهار کرد: تخلفات با دفترچه هم وجود داشت، اگر عکس تطبیق داده نشود هم امکان سوء استفاده وجود دارد. درباره کارت ملی هم همینطور است اما وقتی شماره تلفن ثبت باشد برای بیمه شده و پزشک کدرهگیری پیامک می‌شود که فعلا برای چندماه اول اجباری نمی‌شود و هرزمان اجباری شود این مسئله هم حل می‌شود. 

غفاری درباره نحوه دریافت دارو گفت: اگر بیمار دفترچه داشته باشد که آن را ارایه می‌دهد. درصدی از بیمه شدگان ممکن است دفترچه نداشته باشند. داروخانه مانند دفترچه با سربرگ پزشک رفتار می‌کند و دارو را تحویل می‌دهد. سومین حالت این است که نسخه الکترونیک باشد در آن صورت داروخانه نسخه را می‌پیچد و نیازی هم به ثبت مجدد نسخه ندارد. 

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره برخی گلایه‌های داروخانه‌ها مبنی بر تحویل هزینه‌هایی مانند هزینه پرینت نسخه گفت: امروز صبح با انجمن داروسازان توافق شد تعرفه گذاری نسخه نویسی الکترونیک در شورای عالی بررسی شود. این یک تصمیم ملی است و قول دادیم فرایندهای اضافه شده را تسهیل کنیم. 

 رایزنی برای دسترسی به سوابق هویتی 
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز درباره جزئیات حذف دفترچه‌های بیمه درمان کاغذی سازمان تامین اجتماعی و توقف چاپ صدور دفترچه‌های جدید از ابتدای اسفندماه توضیحاتی ارایه کرد. 

امیرعباس منوچهری گفت: طرح حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی و نسخه الکترونیک دو طرح جداگانه هستند که به موازات یکدیگر پیش می‌روند و هردو یک هدف را دنبال می‌کنند. طرح نسخه نویسی الکترونیک به جهت بعد ملی و مزایایی که دارد چیزی از طرح تحول سلامت کم ندارد. 

منوچهری ادامه داد: جلساتی با ثبت احوال و سازمان‌های دیگر برای دسترسی به سوابق هویتی افراد برگزار شده است اما در بدو امر این طرح اگر سختگیری کنیم ممکن است عرصه بر مردم سخت شود لذا همه فرایندهای نظارتی را از اول شروع نمی‌کنیم و بتدریج این کار را انجام خواهیم داد. در یکی دوماه اول که دوره فراگیری است از اعمال روش‌هایی چون دریافت کدرهگیری از شماره تلفن مراجعه کننده صرف نظر می‌کنیم و در ماه‌های بعد نسبت به کنترل این موارد با روش‌های مختلفی اقدام خواهیم کرد.

وی درباره مدارک لازم برای احراز هویت گفت: برای افراد زیر ۱۸ سال شناسنامه قابل قبول است. جلددفترچه را هم دور نیندازند و آن هم یکی از مدارک قابل قبول برای احراز هویت است. همچنین کارت ملی هم قابل قبول است. 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان دغدغه‌های سازمان نظام پزشکی از بابت دچار مشکل شدن داروخانه‌ها و بیماران و ارایه دهندگان خدمات گفت: این دغدغه‌ها درست است و ما باید از بالا و کلان به موضوع نگاه کنیم. قرار است همه ارکان نظام سلامت در کنار هم هدفی را به سرانجام برسانند، اگر اجزای یک سیستم را به طور کامل نبینیم به سرانجام نمی‌رسد. 

منوچهری ادامه داد: دغدغه جدی نظام پزشکی الزام پزشکان به صدور نسخه الکترونیک بود. این دغدغه را برطرف کردیم و قرار ما گذاشتن مشوق برای پیوستن پزشکان به این طرح بود و فعلا جنبه تشویقی دارد. حال اگر پزشکی نخواست یا نتوانست نسخه الکترونیکی بنویسد تکلیف پزشک و بیمار چیست؟ ممکن است نشود نسخه تولید کرد و زیرساخت‌ها فراهم نباشد مثل اینترنت و... اما نخواستن توجیه منطقی ندارد. بخشی از جامعه در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه ما از  جهت صدور نسخه الکترونیک فعلا الزامی ‌نمی‌کنیم و هیچ وقت نخواهیم کرد گفت: هیچ جای دنیا اینطور نیست که همه فرایند درمان در بستر دیجیتال باشد. علاوه بر این می‌دانیم مناطقی داریم که پوشش اینترنت ندارند و بسترها فراهم نیست. 

وی با بیان اینکه همچنین تصویب شد افراد بالای ۶۵ سال هرکجا به مراکز دانشگاهی و طرف قرارداد مراجعه کنند خدمات بستری شان رایگان باشد گفت: یکی از مزایای نسخه نویسی الکترونیک این است که پول در جای خودش خرج شود. بر اساس قانون الزام، درمان در تامین اجتماعی به دوطریق انجام می‌شود و منتی بر بیمه شده از این حیث نیست. در این قانون درمان، مستقیم یا غیرمستقیم است که مستقیم تولید خدمت و غیرمستقیم خرید خدمت است. این تکلیف امروز دارد بعد از ۳۰ سال انجام می‌شود. 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ۶۰ میلیون مراجعه در سال  بابت دریافت و تمدید دفترچه داشتیم که عوارض زیادی داشت مانند ترافیک و اتلاف وقت و... گفت: با حذف دفترچه‌ها جلوی آنها گرفته می‌شود. می‌توانیم به مراکز طرف قرارداد سریعتر پول پرداخت کنیم و اگر مطمئن باشیم سندتولید شده واقعی است چرا چندماه بعد؟ بلکه بلافاصله این کار را انجام می‌دهیم و اگر پزشکی طرف قرارداد ماست و امضای دیجیتال داشته باشد تا ۱۲ شب، ۹۵ درصد هزینه ویزیتش پرداخت می‌شود و اگر امضا نداشته باشد ولی طرف قرارداد باشد، ۸۰ درصد را می‌پردازیم. 
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۵۶۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما