۰
قطع دسترسی به محتواهای خبری داخلی و بین‌المللی

فیس‌بوک استرالیایی‌ها را تحریم کرد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۶
فیس‌بوک استرالیایی‌ها را تحریم کرد
فیس‌بوک استرالیایی‌ها را تحریم کرد
 
آی‌تی‌من- فیس‌بوک در یک پست وبلاگی در تشریح این اقدام خود نوشت: قانون پیشنهادی، از اساس درک نادرستی از رابطه بین پلتفرم ما و ناشرانی دارد که برای انتشار محتوای خبری‌شان از آن استفاده می‌کنند.

این شبکه اجتماعی  افزود: این قانون، ما را در برابر یک انتخاب سخت قرار داد: تلاش برای پیروی از قانونی که واقعیات این رابطه را نادیده می‌گیرد، یا لغو اجازه انتشار محتوای خبری روی سرویس‌های ما در استرالیا. با اندوه بسیار، ما گزینه دوم را انتخاب می‌کنیم.

استرالیا قصد دارد با تصویب یک قانون رسانه‌ای جدید، شرکت‌های فناوری از جمله فیس‌بوک و گوگل را بابت بازنشر اخبار، به تسهیم درآمد با موسسات خبری و رسانه‌ای ملزم کند؛ زیرا فعالیت این شرکت‌های بزرگ فناوری، درآمد تبلیغات ناشران خبر و روزنامه‌ها را به شدت کاهش داده است. بر اساس این قانون، شرکت‌ها ملزم به توافق بر سر مبلغ تسهیم درآمد با موسسات رسانه‌ای خواهند بود.

علاوه بر فیس‌بوک، گوگل نیز تهدید کرده که سرویس‌ جست‌وجوی خود را از استرالیا خارج می‌کند؛ در عین حال گوگل تا کنون با چند ناشر رسانه‌ای توافقنامه‌هایی برای تسهیم درآمد امضا کرده است.

از  روز پنج‌شنبه، صفحات ناشران خبری استرالیایی در فیس‌بوک، خالی شده است. این مساله روی نهادهای دولتی استرالیا نیز تاثیر گذاشته و محتوای صفحات آنها نیز از دسترس خارج شده است.

کاربران در توییتر گزارش کرده‌اند که مطالب صفحات نهادهایی مانند اداره هواشناسی، سازمان آتش‌نشانی و خدمات اضطراری استرالیای غربی و وزارت بهداشت کویینزلند، از دسترس خارج شده است.

فیس‌بوک اعلام کرد: ناشران به اختیار خود، محتوای خبری را روی فیس‌بوک منتشر می‌کنند؛ زیرا این کار به آنها امکان می‌دهد که اشتراک بیشتری بفروشند، جامعه مخاطبان‌شان را بزرگ کنند و درآمد تبلیغات خود را افزایش دهند.

فیس‌بوک تاکید کرده که این پلتفرم در سال 2020 نزدیک به 5.1 میلیارد دلار درآمد از ارجاع به اخبار تولید کرده که 407 میلیون دلار استرالیا از این محل به ناشران رسیده است.

این اقدام فیس‌بوک موجب خشم مقامات در استرالیا شده است. از جمله جاش فریدنبرگ، وزیر  خزانه‌داری استرالیا که پیش‌تر گفته بود مذاکرات سازنده‌ای با مارک زاکربرگ، مدیر ارشد اجرایی فیس بوک داشته است، این اقدام فیس‌بوک را محکوم کرد و گفت:  کار فیس‌بوک اشتباه بود. اقدامات فیس‌بوک غیرضروری است و موجب آسیب دیدن شهرت این شرکت در استرالیا می‌شود.

تحلیلگران رسانه‌ای جهان نیز این اقدام فیس‌بوک را تقبیح کرده و آن را قلدری دانسته‌اند.
 
عقب‌نشینی فیس‌بوک
اما تعدادی از صفحات دولتی و نهادهای عمومی استرالیا که روی فیس‌بوک مسدود شده بود،  عصر دیروز بازگشایی شد.

فیس‌بوک در واکنش به قانون پیشنهادی رسانه‌ای، دسترسی به محتوای خبری را برای استرالیایی‌ها مسدود کرده بود که صفحات نهادهای عمومی و دولتی هم می‌شد.

جاش فریندبرگ، وزیر خزانه داری، با بیان اینکه واکنش فیس‌بوک، نادرست بوده، گفت: تصمیم آنها برای مسدود کردن دسترسی استرالیایی‌ها به سایت‌های دولتی، از جمله سایت‌های ارایه خدمات پشتیبانی همه‌گیری؛ سلامت روان، خدمات اضطراری و اروژانس و اداره هواشنایی، کاملا با قانون رسانه‌ای که هنوز در مجلس سنا مصوب نشده، نامربوط است.

وی افزود: اتفاقات امروز به همه استرالیایی‌ها، قدرت بی‌حد و اندازه بازار این غول‌های دیجیتال است.

فیس‌بوک می‌گوید از آنجا که قانون یاد شده، تعریف شفافی درباره محتوای خبری ارایه نداده، این شبکه اجتماعی هم تعریف گسترده را در نظر گرفته تا به قانون احترام بگذارد و به همین دلیل هم تعداد از صفحات غیر خبری را مسدود کرده است.

پل فلچر، وزیر ارتباطات استرالیا گفت که او تعریف گسترده و موسع فیس‌بوک از خبر را نمی‌پذیرد و آماده است که در صورت درک نادرست، دو طرف این مساله را حل کنند.

در پی انتقادهای شدید به فیس‌بوک بخاطر مسدودسازی گسترده صفحات استرالیایی، از جمله سازمان آتش‌نشانی و خدمات اضطراری استرالیای غربی و اداره هواشناسی، فیس‌بوک ضمن بازگشایی این صفحات، در بیانیه‌ای اعلام کرد که وب‌سایت‌های دولتی نباید از تصمیم فیس‌بوک متاثر شوند.

این شرکت افزود: اقدامات ما بر محدودسازی ناشران و افراد درون استرالیا از به اشتراک‌گذاری و بازدید از محتوای خبری محلی و بین‌المللی متمرکز است.

در عین حال فلچر تاکید کرد که دولت، تصویب قانون رسانه‌ای را همچنان پیگیری می‌کند.



 
مرجع : الجزیره
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۵۷۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما