۰
داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها: هنوز به سامانه متصل نشده‌ایم

آغاز سرگردانی بیماران با حذف دفترچه بیمه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۰
آغاز سرگردانی بیماران با حذف دفترچه بیمه
آغاز سرگردانی بیماران با حذف دفترچه بیمه

آی‌تی‌من-  طرح حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی از ابتدای اسفند در مراکز درمانی، بیمارستانی و داروخانه‌ها در سطح کشور آغاز شده و علی‌رغم اینکه پیش از اجرای طرح، مسوولان سازمان تأمین اطمینان داده بودند که سازو کار لازم این طرح فراهم شده است اما با گذشت 4 روز از اجرای این طرح، بیمه شدگان انتقادات زیادی به فرایند اجرای این طرح دارند.
در همین ارتباط برخی از درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها از پذیرش بیماران بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی خودداری کرده و عنوان می‌کنند که هنوز از سوی سازمان تأمین اجتماعی به بستر طرح افزوده نشده‌اند و امکان ویزیت بیماران از طریق کارت ملی و بدون دفترچه تأمین اجتماعی فراهم نشده است!

همچنین در بسیاری از داروخانه‌ها در سطح شهر نیز صف‌های طولانی در ایام کرونا شکل گرفته است و مسوولان داروخانه‌ها نیز همانند مراکز درمانی اعلام می‌کنند که به آی‌پی سازمان تأمین اجتماعی متصل نشده‌اند و امکان اجرای طرح را ندارند؛ بنابر اعلام مسوولان داروخانه‌ها علی‌رغم پیگیری انجام شده از سوی آنها، بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی ساز و کار اجرای طرح را فراهم نکرده است.

عدم پذیرش برخی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی فقط به درمانگاه‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌ها منحصر نمی‌شود چرا که آزمایشگا‌ه‌ها نیز در این بخش، آمادگی پذیرش بیماران این سازمان را در طرح اشاره شده ندارند.

قطعی سیستم در فرایند نسخه‌پیچی، احراز هویت، استعلام‌سنجی یکی دیگر از مسائلی است که از سوی برخی از داروخانه‌‌داران و مراکز درمانی اجرا کننده طرح حذف دفترچه بیمه تأمین اجتماعی مطرح می‌شود و متعقدند که در فرایند اجرای کار با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و در این بخش نیز به اذعان آنها، هیچ پشتیبانی از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت نمی‌گیرد!

همچنین بسیاری از پزشکان و داروخانه‌داران تمایل زیادی برای اجرای طرح دارند اما با این سبک و شیوه معتقدند که در این برهه، امکان اجرای کامل آن وجود ندارد و این طرح در ابتدا باید در مراکز ملکی تأمین اجتماعی در طی چند سال برگزار شود تا پس از رفع نواقص در سایر مراکز درمانی اجرا شود.

شهرام غفاری، مدیر‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در چهارمین روز از اجرای طرح حذف کامل دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا نظرسنجی در این مدت از اجرای طرح داشته‌اید یا خیر گفت: در این بخش هنوز آمار و گزارشی نداریم!

وی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که با مراکز دولتی و دانشگاهی در استان‌های مختلف انجام داده‌ایم طرح در حال اجرا و تا به امروز مشکلی به ما گزارش نشده است!

غفاری با بیان مقاومت یکی از استان‌ها در ارتباط با طرح حذف دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در مراکز درمانی، بیمارستانی و داروخانه‌ها گفت: متاسفانه تنها استان اصفهان در اجرای این طرح به دلایلی همکاری نکرده است که یک دستور نانوشته‌ به مراکز درمانی ابلاغ شده است که روز گذشته تعدادی از بیمه‌شدگان ما در این استان اذیت شده بودند به طوری که یک بیمار با درد سینه و قلب‌درد از مرکز درمانی رانده و به اداره کل سازمان تأمین اجتماعی هدایت شده بود؛ این مسائل تحت هیچ شرایطی مورد قبول نیست چرا که بیمارستان می‌تواند از طریق کد ملی، نسخه را برای بیمار در همان سرنسخه بنویسد همچنین در یکی دیگر از استان‌ها، مبالغی از بیمه‌شدگان دریافت شده بود که این موضوع نیز از طریق همکاران ما در سازمان تأمین اجتماعی پیگیری و مبالغ به حساب بیمه‌شدگان  بازگردانده شد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درباره مراکز غیرطرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی گفت: این مراکز اصولاً الزامی برای همکاری با سازمان ندارند و ما هم به بیمه‌شدگانمان توصیه می‌کنیم که از طریق مراکز طرف قرارداد خدمات درمانی دریافت کنند.

غفاری گفت: در صورتی که بیمه‌شدگان با مشکلاتی در رابطه با طرح حذف دفترچه بیمه مواجه شوند، می‌توانند به ناظران اسناد پزشکی مستقر در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی مراجعه یا  بیمه‌شدگان می‌توانند از طریق سامانه 1420 که به صورت شبانه‌روزی فعال است، مشکلات خود را مطرح کنند.
 
مرجع : تسنیم
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۵۷۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما