۰

احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی، آینده KYC

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۰
احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی، آینده KYC
احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی، آینده KYC

 از چه زمانی به فکر سرویس احراز هویت آنلاین افتادید و چرا؟

با داغ شدن بحث بورس و ثبت‌نام برای سهام عدالت، این نیاز حس ‌شد که باید بخش بزرگی از کار برای حفظ سلامتی افراد و خانواده‌های‌شان به‌صورت مجازی انجام شود، در کنار بحث حفظ سلامتی، دغدغه دیگر کاهش حداکثری برخوردهای سلیقه‌ای و فساد‌های احتمالی در مراکز شلوغ و پر رفت‌و‌آمد بود. در ابتدا آقای دکتر ماهیار، مدیر آی‌تی سازمان سپرده‌گذاری مرکز با احساس به لزوم ایجاد سرویس احراز هویت آنلاین آغازگر این راه شدند و در ادامه شرکت آلفا ری‌آلیتی (Alpha Reality) که سال‌هاست در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و پیش از همه‌گیری کرونا این محصول را توسعه داده بود، وارد این حوزه شد.

 سیستم احراز هویت آلفا ری‌آلیتی چگونه کار می‌کند؟

سیستم ما کاملا Vision Based بوده و براساس بینایی ماشین فعالیت می‌کند. این سیستم که در کنفرانس‌های بین‌المللی مختلفی هم مورد توجه قرار گرفته، کاملا بومی و با چهره‌های بومی تطبیق داده شده تا بهترین نتیجه گرفته شود. در واقع این سیستم در سه مرحله کار می‌کند، اول گرفتن دیتا از کاربر، بعد تطبیق آن با مرجع معتبری مثل سازمان ثبت احوال تا از صحت آن اطمینان حاصل شود و در مرحله سوم که از حساسیت بالایی نیز برخوردار است، با ماژولAnti-Spoofing و Livness بومی و ساخت شرکت که ثبت اختراع هم شده، به‌همراه استفاده از ‌Face Anchor که با الهام از فیس آی‌دی اپل درست شده و زاویه صورت کاربر را تشخیص می‌دهد، مشخص خواهد شد که تصویر ماهیت سه‌بعدی دارد یا خیر. بدین معنی که تصویر از روی چهره کاربر گرفته شده یا فردی با داشتن عکسی از کاربر این کار را انجام داده و قصد سواستفاده از اطلاعات کاربر را داشته است. 

 سرویس احراز هویت آلفا ری‌آلیتی تنها سرویس احراز هویت آنلاین در کشور است؟

نه، شرکت‌های دیگری هم در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند؛ اما بحث اساسی تکنولوژی مورد استفاده برای این سرویس است که تکنولوژی مورد استفاده ما با درصد اطمینان بالا در کنار استفاده آسان انجام می‌شود چون ما با میلیون‌ها فرد روبرو هستیم که باید همه جوانب را در نظر بگیریم. سعی ما برای این بوده برعکس سیستم‌های موجود دیگری که هست و طی چند مرحله که شامل ضبط صدا، فیلم گرفتن و عکسبردای است و البته زمانبر هم هست، در یک مرحله ساده و آسان کاربر بتواند به‌راحتی احراز هویت خود را انجام دهد. با توجه به اینکه این سامانه تنها از داده ی بصری استفاده می کند و کاربر را مجبور به خواندن متن و ... نمیکند هموطنانی که گویش ها و زبانی غیر از فارسی دارند در این سامانه دچار مشکل نخواهند شد. سامانه احراز هویت آلفا مبتنی بر وب بوده و کاربران می توانند با گوشی هوشمند یا رایانه و لپ تاپ دارای وب کم به راحتی عملیات احراز هویت را انجام دهند. این امر سبب راحتی کاربر شده و دیگر نیازی به نصب اپلیکیشن نیست و همچنین کاربران دستگاه های اپل که همواره بدلیل تحریم های اپ استور در نصب اپلیکیشن دچار مشکل بوده اند به راحتی می توانند از این سامانه استفاده نمایند. 

 تاکنون چه مراکز و نهادهایی از این سرویس استفاده کرده‌اند؟

هم اکنون همکاری ما با کارگزاری‌هایی مثل سهم آشنا، تدبیر و … انجام شده تا ثبت‌نام کنندگان در بورس به‌راحتی با استفاده از این سرویس بدون نیاز به مراجعه حضوری احراز هویت شوند و امیدواریم دیگر سازمان های دولتی و نهادها نیز به‌زودی به سمت استفاده از خدمات الکترونیک و همچنین احراز هویت غیرحضوری کاربران خود حرکت کنند.

کاربران برای اطلاعات بیشتر و استفاده از این سرویس می‌توانند به آدرس http://alphareality.io مراجعه کنند. 
 
کد مطلب : ۲۷۵۷۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما