۰

تصویب قانون رسانه‌ای استرالیا و عقب‌نشینی فیس‌بوک

تاریخ انتشار
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۵
تصویب قانون رسانه‌ای استرالیا و عقب‌نشینی فیس‌بوک
تصویب قانون رسانه‌ای استرالیا و عقب‌نشینی فیس‌بوک

آی‌تی‌من-  فیس‌بوک هفته پیش در ارتباط با این نزاع هرگونه محتوای خبری در استرالیا را مسدود کرد، اما بعد از مذاکراتی با دولت استرالیا در هفته گذشته از این تصمیم عقب‌گرد کرد.

به دنبال این گفت و گوها قانون جدید با اعمال اصلاحاتی تصویب شد که به فیس‌بوک و گوگل امکان می‌دهد در مواردی مجبور به اطاعت از آن نباشند.

با این حال هر دو شرکت اکنون قبول کرده‌اند در خارج از چارچوب این مقررات، مبالغ قابل توجهی به برخی از ناشران خبر در استرالیا پرداخت کنند.

قانون جدید استرالیا آزمونی برای مقررات مشابه در سایر کشورها به حساب می‌آید، به طوری که بتوانند شبکه‌های اجتماعی را وادارند بابت نشر اخباری که دیگران تولید کرده‌اند پول بپردازند.

قانون اصلاح شده روز پنجشنبه در مجلس عوام تصویب شد، که بعد از رای آوردن در مجلس سنا بود.

فیس‌بوک و گوگل استدلال می‌کردند که این قانون در مورد نحوه کارکرد اینترنت دچار سوءتفاهم بنیادی است.

 قانون چه می‌گوید؟
قانون تازه‌ غول‌های اینترنتی و سازمان‌های خبری را تشویق می‌کند در مورد هزینه انتشار اخبار به توافق برسند. اگر این گفت‌وگوها شکست بخورد، امکان کشاندن شرکت‌های اینترنتی به محکمه‌های مستقل وجود دارد.

دولت استدلال می‌کند که این فرآیندی “منصفانه تر” برای توافق طرفین است، چون اهرم فشار بیشتری در اختیار سازمان‌های خبری می‌گذارد. کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (اِی‌سی‌سی‌سی) که مقررات بازار را تعیین می‌کند می‌گوید که ناشران خبر تاکنون قدرت چانه زنی کمی‌داشتند چون تکیه زیادی به غول‌هایی مثل گوگل و فیس‌بوک دارند. هرگونه اختلافی بر سر ارزش پولی محتوای خبری از سوی یک نهاد داوری حل خواهد شدچیزی که تحلیلگران می‌گویند به نفع سازمان‌های خبری است.

این مقررات همچنین غول‌های اینترنتی را وادار می‌کند در صورت تغییر الگوریتم‌ها سازمان‌های نشر خبر را آگاه کنند.

با این حال قانون اصلاح شده اکنون از دولت می‌خواهد پرداخت‌های این شرکت‌ها به سازمان‌های خبررسانی  مانند معاملات پخش آگهی با ناشران را پیش از اعمال این مقررات مد نظر قرار دهد.

به این ترتیب فیس‌بوک و گوگل می‌توانند به کلی از فرآیند داوری معاف شوند.

 گوگل و فیس‌بوک چه می‌گویند؟
این دو شرکت استدلال می‌کنند که با هدایت ترافیک اینترنتی به سوی وبسایت‌های خبری به آنها کمک می‌کنند. آنها می‌گویند که فقط به مردم کمک می‌کنند محتوی خبری خود را پیدا کنند.

هر دو شرکت با لابیگری از دولت استرالیا خواستند این قانون را اصلاح کند و همزمان برای رسیدن به توافق با شرکت‌های خبری در استرالیا وارد گفت‌و‌گو شدند.

گوگل تهدید کرد که به کار موتور جستجوی اصلی خود در استرالیا پایان خواهد داد، اما اخیرا طی با شرکت‌های خبری از جمله “ناین اِنتِرتِینمِنت” و “سِوِن وِست میدیا” به توافق رسید که ارزش آنها ۴۷ میلیون و ۳۴ میلیون دلار استرالیا اعلام شد.

گوگل همچنین با «نیوز کورپوریشن» روپرت مرداک که صاحب فاکس نیوز است به توافق رسید که مبلغ آن فاش نشد.

فیس‌بوک هم اکنون با «سِوِن وِست میدیا» قراردادی امضا کرده و درحال گفت و گو با سایر شرکت‌های خبری است.
 
مرجع : صدای استرالیا
کد مطلب : ۲۷۵۷۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما