۰

تنزل ۳ پله‌ای ایران در توسعه دولت الکترونیکی در سال ۲۰۲۰

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۲
تنزل ۳ پله‌ای ایران در توسعه دولت الکترونیکی در سال ۲۰۲۰
تنزل ۳ پله‌ای ایران در توسعه دولت الکترونیکی در سال ۲۰۲۰

آی‌تی‌من-  علی فلاح با بیان اینکه امروز ۱۷ هزار دفتر پیشخوان دولت و ۴۰ هزار شاغل داریم، اظهار کرد: این مجموعه بدون دریافت هرگونه کمک مالی از دولت کار خود را شکل داد و از سال ۸۸ بر اساس قانون مصوب مجلس در امر دولت الکترونیکی وارد شد.

وی افزود: نگاه پیشخوان نگاه سنتی و محدود و بسته نیست. ما در فرایند توسعه کسب‌وکار در جهان در رتبه ۱۲۷ جهان قرار گرفتیم که یک پله صعود است، هر چند این رتبه شایسته نام ایران در جهان نیست.

دبیرکل کانون دفاتر پیشخوان دولت اظهار کرد: در توسعه دولت الکترونیکی در سال ۲۰۲۰ سه پله سقوط داشتیم که نشان می‌دهد تلاش در این زمینه در کشور ما نسبت به سایر کشورها قابل تامل است و باید بیشتر به آن توجه کنیم.

فلاح در پاسخ به این پرسش که سامانه نوبت‌دهی دفاتر پیشخوان دولت آماده شده یا نه، تاکید کرد: بله. این اتفاق رخ داد و پس از تذکر ستاد ملی کرونا ما رصد کردیم و دفاتری که این نوبت‌دهی را انجام نداند با آنان برخورد شد. وی ادامه داد: حدود ۳۰ تا ۴۰ دفتر در کشور را با ترافیک زیاد و حسب گزارش مردمی، سیستم دسترسی به سامانه آنان را قطع کردیم تا سرویس نوبت‌دهی برای‌شان راه‌اندازی شود.

دبیرکل کانون دفاتر پیشخوان دولت یادآور شد: اما الان این سرویس برای همه دفاتر آماده شد و حتی برای برخی از دفاتر که ترافیک افراد در آن بالاتر بود در حال توسعه زیرساخت‌ها هستیم.

فلاح با بیان اینکه آمادگی حوزه‌های خدمات‌رسانی و توسعه شبکه ملی اطلاعات قبل از کرونا آرزو بود اما کرونا به توسعه این دو امر سرعت داد، تأکید کرد: تشکیل ستاد ملی کرونا و ابلاغیه‌های رییس جمهور باعث شد مدیریت ارباب رجوع جزو اولویت‌های دستگاه‌ها قرار گیرد و در این زمینه سازمان اداری استخدامی نقش مهمی را ایفا کرد.

وی اظهار کرد: تعاملات بین‌دستگاهی در قالب سامانه استعلامات باعث شد مردم مراجعه به سازمان‌ها را کم کنند و پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۰ در حوزه پرداخت و حذف فرایندهای زائد پیشرفت قابل توجهی کنیم.
دبیر کل کانون کشوری پیشخوان دولت یادآور شد: سال ۱۳۸۹ یک ماده واحده در مجلس مطرح شد مبنی بر اینکه ساختار قانون دفاتر پیشخوان دولت شکل بگیرد اما این قانون دستخوش تغییرات بسیاری شد و به بلوغ لازم نرسید.

وی با بیان اینکه این قانون در مجلس دهم به صحن رفت اما مجددا برگشت، گفت: طی چندماه گذشته زحمت زیادی انجام شد تا رفع ابهام‌ها صورت گیرد و امیدواریم تا پایان سال قانون در کمیسیون اجتماعی تصویب شود و به صحن مجلس بیاید.

فلاح با بیان اینکه در روزهای آتی از احراز هویت از طریق پایگاه ثبت احوال رونمایی خواهیم کرد، ادامه داد: این نحوه احراز هویت باعث می‌شود جلوی جعل و سوءاستفاده از مدارک گرفته شود؛ بنابراین با انجام این کار هم به لحاظ احراز هویت هم فرایندهای استعلامی زمینه بهبود و کیفیت خدمات را افزایش خواهیم داد.

وی تأکید کرد:  در حال حاضر منتظر شاخص تورم سال آینده هستیم تا میزان هزینه ارایه خدمات دفاتر را تنظیم کنیم که در فروردین یا اردیبهشت ماه ابلاغ شود.

دبیرکل کانون دفاتر پیشخوان دولت در پایان اظهار کرد: ۵۵۰ خدمت را سازمان اداری استخدامی ۸ ماه قبل احصا کرده و این خدمات در یک فرایندی به مجموعه ما ابلاغ شده که امروزه بخشی از فرایندهای دولتی را وارد شبکه کردیم و در مورد برخی هم در حال توسعه زیرساخت‌ها هستیم.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۵۷۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما