۰
در مراسم افتتاح سایت 5G تهران

همراه‌اول رکورد سرعت روی شبکه واقعی 5G را شکست

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۴
همراه‌اول رکورد سرعت روی شبکه واقعی 5G  را شکست
همراه‌اول رکورد سرعت روی شبکه واقعی 5G را شکست

آی‌تی‌من-  آیین رونمایی از سایت 5G همراه‌اول در برج ستاره ونک، روز قبل و با حضور جمعی از مدیران ارشد اپراتور اول، کارشناسان حوزه ارتباطات و اصحاب رسانه برگزار شد.

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه‌اول در ابتدای این مراسم با بیان اینکه ترافیک شبکه ما ظرف یک سال شیوع کرونا دو برابر شده است، اظهار کرد: جزو معدود مجموعه‌هایی در کشور بودیم که فشار کاری روی همکارانم بیش از ایام عادی بود. معمولا کرونا برای شرکت‌های مختلف مقارن با دورکاری و کاهش فشار کاری است، اما در اپراتور دقیقا بالعکس این بود.

وی با تأکید بر اینکه اختلال جدی در ایام کرونا در حوزه کاربری شاهد نبودیم، عنوان کرد: امکانات ارتباطی کشور برای هر نیازی آماده خدمات دهی بود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با بیان اینکه افزایش تقاضا از سمت کاربرها ما را ناگزیر به سمت تکنولوژی‌های جدید هدایت می‌کند، افزود: 2000 گیگابیت بر ثانیه بیت ریت در شبکه ما تحمل شد که عددی قابل توجه است. دیتاسنترهای همراه‌اول در سالجاری چندین برابر سنوات گذشته، ترافیک تولید و به شبکه ملی اطلاعات تزریق کردند.
وی افزود: الآن میزبان سرویسی هستیم که سال گذشته همین روزها در کشور ما وجود نداشت؛ میزبانی سرویس «شاد» به صورت کامل روی دیتاسنترهای همراه‌اول انجام می‌شود که تروپوت شاد از برخی پیام‌رسان‌های مشهور که توسط مردم استفاده می‌شود، بالاتر است.

اخوان بهابادی با بیان اینکه تمامی‌این کارها ظرف چند ماه اتفاق افتاد، گفت: ما نقش نیروگاهی در اپراتورها نداشتیم؛ اما الآن در همراه‌اول مدعی هستیم بزرگترین نیروگاه فضای مجازی در اپراتور اول ارتباطی قرار دارد که همان دیتاسنترهایمان هستند؛ دیتاسنترهایی که زیر بار هستند و ترافیک قابل توجهی را در شبکه ارتباطی کشور تزریق می‌کند.

مدیرعامل همراه‌اول با بیان اینکه یکی از فناوری‌هایی که مجبور هستیم به سمتش برویم 5G  است، گفت: به هیچ وجه کار نمایشی در همراه‌اول انجام ندادیم و تا جاییکه می‌شد از شبکه 4G  و 4.5G نهایت استفاده را کردیم و الآن نیاز داریم به 5G و بر همین اساس نخستین سایت نسل پنجم را در جوار حرم علی ابن موسی الرضا(ع) و دیگری را در نقطه دیگری از مشهد راه‌اندازی کردیم.

اخوان با تأکید بر اینکه توسعه 5G  را با سرعت پیگیری می‌کنیم، گفت: تا انتهای سال علاوه بر تهران در اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز سایت‌های‌مان را روشن می‌کنیم و خدمت واقعی را در اختیار مشترکان‌مان می‌گذاریم که هر کسی دسترسی به این شبکه داشته باشد، قابلیت اتصال و استفاده از سرعت‌های این نسل را دارد.

مدیرعامل همراه‌اول با بیان اینکه تست 3.8 گیگابیت بر ثانیه را روی 5G  همراه‌اول گرفتیم، عنوان کرد: البته تعداد دیوایس‌های 5G  در کشور کم هست، اما مطمئن هستیم مثل دوران 3G  و 4G  مشکل دیوایس حل می‌شود و مردم می‌توانند به سرعت متصل شوند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در 5G  متفاوت است و نواحی تحت پوشش سایت‌های آن محدود خواهد بود، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز بسیار بیشتر و قابل توجه تر است و بنابراین انتظارمان به عنوان همراه‌اول، حمایت دولت و مجلس از سرمایه‌گذاری اپراتورها در 5G  است.

اخوان گفت: توسعه در ICT سر بزنگاه‌ها به یاری کشور می‌آید و اگر سرمایه‌گذاریهای گذشته به موقع انجام نشده بود، هنگام مواجهه با کرونا مشخص نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: اواخر سال گذشته کسی تصور نمی‌کرد 12 میلیون دانش آموز روی یک پلتفرم میزبانی شوند و در کلاس‌های درس شرکت کنند. این اتفاق می‌تواند در آینده و در موضوعات مختلف تکرار شود و لذا اگر سرمایه‌گذاری‌هایمان انجام نشده باشد، باعث نارضایتی در کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز استفاده از اینترنت و فضای مجازی جزو ضروریات زندگی شده است، گفت: هنگام قطعی برق که مدتی قبل در تهران اتفاق افتاد، گزارشی از بازخوردهای مردم برای من فرستادند و جالب بود لوکیشن‌هایی که سایت‌های ما کار می‌کرد موضوع برای مردم قابل تحمل بود، اما جاهایی که سایت‌های ما قطع شده بود، اعتراض به شدت بالا بود.

مدیرعامل همراه‌اول با بیان اینکه همراه‌اول کارهای تحقیقاتی خوبی در زمینه 5G از سال 96 با دانشگاه‌های برتر کشور انجام داده است، افزود: اکنون نیز همکارانم در مرکز تحقیق و توسعه مشغول پژوهش هستند تا بومی ‌سازی خوب و مناسبی اتفاق بیفتد.

مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه‌اول به عنوان سخنران دیگر این مراسم با بیان اینکه مسیر سختی را در توسعه فناوری 5G  طی کردیم، اظهار کرد: هم اکنون 50 نفر در همراه‌اول مسلط بر فناوری 5G  هستند؛ در حالیکه سال 93 و در برابر تکنولوژی‌های قبلی مدت‌ها طول کشید تا بتوانیم بر KPI آن مسلط شویم.

وی افزود: آنتنی که ما در مشهد استفاده کردیم، آنتن تولید داخل بود و این برای ما ارزشمند است که از یک تولیدکننده داخلی برای راه‌اندازی 5G  استفاده کردیم. اصلا نمی‌خواهیم وارد میدان مسابقه سرعت شویم، زیرا در این صورت در حق 5G جفا کرده‌ایم.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه‌اول گفت: اگر قرار باشد کار بزرگی برای کشور انجام دهیم باید همه بخش‌ها دست به دست هم بدهند تا به یوزکیس‌های واقعی و مورد نیاز دست یابیم. امروز واقعیت مجازی و گیمینگ را که مورد نیاز مردم و جوانان است، بین این مرکز و مرکز شهید کاظمیان خواهیم داشت.

طاهری بخش افزود: در سایت‌هایی که راه‌اندازی می‌شود اگر هر مشترکی گوشی 5G داشته باشد و در پوشش این نسل قرار گیرد، می‌تواند از سرویس این نسل استفاده کند. وی افزود: اگر دوستانمان در رگولاتوری، هر چه زودتر فرکانس‌های اختصاصی هر اپراتور در نسل پنجم را ارایه دهند، کار توسعه را با سرعت بیشتری پیش خواهیم برد. معاون فنی و توسعه شبکه همراه‌اول در پایان ارایه خود، اقدام به تست سرعت شبکه 5G در حضور حضار سالن در آمفی تئاتر برج ستاره ونک کرد و به سرعت 3.633 گیگابیت بر ثانیه دست یافت.

این در حالیست که پیش از شروع رسمی ‌مراسم و در حضور تعدادی از خبرنگاران، سرعت 3.8 گیگابیت بر ثانیه نیز ثبت شد.

لازم به ذکر است، پیش از این 4 اسفندماه سال جاری دو سایت 5G  همراه‌اول در دو نقطه از مشهد مقدس به صورت Outdoor رونمایی و در مدار سرویس دهی قرار گرفت.

مشترکان همراه‌اول که دارای گوشی 5G  هستند، می‌توانند در نقاط تحت پوشش از جدیدترین و سریع‌ترین اینترنت جهان بهره‌مند شوند؛ همچنین برای سایر مشترکان که گوشی 5G  ندارند از طریق مودم و سرویس وای فای امکان استفاده از این فناوری وجود دارد.

همراه‌اول ورود به فناوری 5G  در ایران را از سال 1395 آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های داخلی فرایند بومی ‌کردن این فناوری را پیش برده است.

بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور در روزهای آینده نقاط بیشتری در کشور را تحت پوشش فناوری نسل پنجم تلفن همراه قرار خواهد داد.
 
مرجع : ارتباطات سیار
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۵۸۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما