۰

نگاهی به چند قابلیت پنهان در اندروید

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۳
نگاهی به چند قابلیت پنهان در اندروید
نگاهی به چند قابلیت پنهان در اندروید

آی‌تی‌من- یک سری از قابلیت‌ها و ویژگی ها وجود دارند که پیشتر برای آیفون ارایه شده‌اند اما تا مدت‌ها کاربران اندروید از این ویژگی‌ها بی بهره بوده‌اند، با این حال این قابلیت‌ها حالا در دسترس هستند و لازم است با تغییراتی در بخش تنظیمات فعال شوند. در این گزارش قصد داریم به ویژگی‌های پنهان اندروید بپردازیم.

 ذره بین اندروید
احتمالا برایتان پیش آمده که در صفحات وب با تصویری روبه‌رو شوید که بی‌کیفیت و متنی که در آن نوشته شده بسیار ریز است؛ اینجا اصولا تنها کاری که به نظرتان می‌رسد  شاید ذخیره تصویر در گالری و سپس زوم کردن روی آن است اما اندروید برای این کار راه‌حلی ارایه کرده که می‌توانید به سرعت نوشته روی تصویر را بخوانید.

برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید وارد تنظیمات گوشی شوید و سپس روی گزینه  Accessibility ضربه بزنید؛ بعد گزینه Interaction and dexterity  و در آخر روی  Assistant menu  کلیک کنید تا این گزینه فعال شود.

بعد از فعال شدن این گزینه، می‌توانید امکانات مختلفی را اضافه کنید که یکی از آنها Magnify است و می‌توانید با استفاده از این ترفند در یک لحظه روی هر چیزی که دوست دارید زوم کنید. 

حتی می‌توانید گزینه اسکرین شات، قفل بدون فشاردن دکمه پاور، روشنایی، صدا، نوتیفیکیشن پنل، چرخیدن صفحه نمایش و… را فعال کنید.

 دو قسمت کردن صفحه نمایش
از دیگر ویژگی‌های پنهان اندروید، امکان دو بخش کردن صفحه نمایش است.
شما اینکه بتوانید کارهای مختلفی را همزمان روی نمایشگر انجام دهید و چند اپلیکیشن را همزمان اجرا کنید باید تغییراتی در تنظیمات اعمال کنید تا این امکان برای‌تان فراهم شود.

برای تقسیم صفحه نمایش در اندروید می‌توانید از قابلیت Split Screen Mode استفاده کرده و صفحه گوشی خود را به دو بخش تقسیم کنید. 

برای این کار لازم است به مدت چند ثانیه دست‌تان را روی آیکون مربع پایین صفحه نگه دارید تا آیکون مربع به دو آیکون مستطیل تغییر شکل دهد؛ سپس اپلیکیشنی را که می‌خواهید در قسمت بالای صفحه قرار بگیرد را باز کنید. از روی گوشی خود دکمه‌ای که با آیکون دو مستطیل نشان داده می‌شود را لمس کنید. 

سپس اپلیکیشن مورد نظرتان را به سمت بالای صفحه بکشید.

با این کار اپلیکیشن مورد نظر شما در نیمه بالایی صفحه قرار می‌گیرد. در این مرحله باید برنامه‌ای را که می‌خواهید در قسمت پایین صفحه قرار بگیرد را انتخاب کنید.

پس از انتخاب برنامه از قسمت پایین، اپلیکیشن دوم نیز در نیمه پایینی صفحه قرار می‌گیرد.

 جلوگیری از دسترسی دیگران به اطلاعات گوشی
یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های پنهان اندروید، پین کردن برنامه به صفحه نمایش است. 

ممکن است بخواهید گوشی موبایل‌تان را در اختیار کودک‌تان یا فرد دیگری قرار دهید اما نمی‌خواهید فرد مورد نظر به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد. 

برای این کار باید از قابلیت Screen Pinning استفاده کنید و با خیال راحت و بدون نگرانی از به خطر افتان حریم شخصی، موبایتان را در اختیار دیگران قرار دهید. 

با این کار وقتی کسی کلید قفل گوشی شما را می‌زند تنها آن برنامه اجرا می‌شود و در صورتی که رمزتان را وارد کنید می‌توانید به دیگر برنامه‌ها نیز دسترسی داشته باشید.

برای فعال سازی به صفحه تنظیمات مراجعه کنید و وارد منوی امنیت (Security) شوید و گزینه Screen Pinning را فعال کنید. حالا آیکون مربع گوشه صفحه (Overview) را باز کرده تا برنامه های اخیر خود را ببینید. با زدن علامت سنجاق، اپلیکیشن شما به صفحه نمایش پین می‌شود.

 تبدیل متن به گفتار
گاهی در حال رانندگی هستید و نمی‌توانید به صفحه نمایش گوشی نگاه کنید اما می‌خواهید پیامی که به دستتان رسیده را بخوانید؛ یکی از ویژگی‌های پنهان اندروید این امکان را برای شما فراهم می‌کند.

برای این کار از بخش تنظیمات موبایل خود به قسمت Accessibility رفته و گزینه Select to Speak را فعال کنید. به این ترتیب دکمه‌ای در گوشه سمت چپ پایین صفحه نمایش شما ظاهر می‌شود. 

کافی است زمانی که نوشته مورد نظر خود را باز کردید روی این گزینه کلیک کنید تا تمام یا بخشی از متن که انتخاب کرده‌اید را برای شما بخواند.

از قابلیت تبدیل متن به گفتار می‌توانید برای مقالات و سایر نوشته‌ها نیز استفاده کنید و هنگامی که مشغول کاری هستید و نمی‌توانید نمایشگر را نگاه کنید، این قابلیت را فعال کرده تا برای‌تان متن مورد نظر را بخواند.

 بالا بردن سرعت انیمیشن
برای بالا بردن سرعت گوشی در حین انتخاب برنامه‌ها و تب‌هایی که باز و بسته می‌شوند، لازم است ابتدا به منو کاربری وارد تنظیمات گوشی شوید و سپس مراحل زیر را طی کنید؛

 About > Software Information > More > Build number
روی گزینه Build number چندین بار کلیک کنید تا گزینه Developer در منو کاربری گوشی اضافه شود. 
حالا وارد بخش Developer Option شوید و روی Window animation scale کلیک کنید. 

به شکل خودکار این گزینه روی 1 تنظیم شده که برای سریع شدن باز و بسته شدن تب‌ها می‌توانید گزینه بالایی آن یعنی ×5. را انتخاب کنید.
 
مولف : ساحره چمنی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۵۸۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما