۰
سازمان تنظیم مقررات در گزارشی فنی تشریح کرد

اپراتورها چگونه کلاب‌هاوس را مختل کردند

تاریخ انتشار
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۶
اپراتورها چگونه کلاب‌هاوس را مختل کردند
اپراتورها چگونه کلاب‌هاوس را مختل کردند

آی‌تی‌من- در این گزارش آمده است: در راستای اجرای مصوبه روز 2/2/1400 هیأت وزیران مبنی بر الزام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ابلاغ اخطار ۲۴ ساعته به کارورانی که خارج از روال‌های قانونی تعیین شده در شبکه خود اختلال ایجاد کرده‌اند و نیز ضرورت اطلاع‌رسانی موضوع از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان، مستندات مرتبط با اختلال عمدی صورت گرفته توسط شرکت مخابرات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل که باعث محدودیت دسترسی کاربران به نرم‌افزار کلاب هاوس شده است در گزارش فنی قابل مشاهده است.

بر اساس این گزارش، اختلال نرم افزار (کلاب‌هاوس) از اواخر روز پنج شنبه 91 فروردین ماه 1400 در اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران قابل مشاهده بود. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد روال قانونی اعم از مصوبه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا دستور مقام قضایی در این خصوص وجود ندارد. در بررسی‌های بعدی نیز صحت این موضوع به تایید رسید.

لذا این سازمان جهت رفع اختلالات  پیش آمده، مهلت 24 ساعته‌ای را برای اپراتورهای مشمول این اختلالات تعیین نمود. لیکن پیگیری‌های بعمل آمده نشانگر آن است که اختلالات به وجود آمده رفع نشده است.

در ادامه این گزارش فنی، روش‌های اعمال شده برای بوجود آمدن اختلال دراپراتورهای مختلف به تفصیل بیان شده است.

تغییر در DNS شرکت همراه اول  
بر این اساس، شرکت همراه اول از دو روش برای ایجاد اختلال به این شرح استفاده کرده است:

الف- DNSهای  شرکت همراه اول، در پاسخ به دامنه cloubhouseapi.com صفحه پیوندها را به کاربر بازمی‌گردانند که این امر موجب مسدودسازی کلاب‌هاوس بر روی آن اپراتور شده است.

همچنین  این اپراتور مسدودسازی را از دامنه  ذکر شده بالا خارج و اقدام به مسدودسازی آدرس www.clubhouseapi.com کرد و در ادامه دامنه maintenance.clubhouse.com را نیز در DNS سرورهای خود مسدود کرد.

ب- تغییر دیگر انجام شده در روش مسدودسازی است که به جای برگرداندن آدرس پیوندها اقدام به عدم پاسخ به آدرس  سایت مذکور کرده است. به نحوی که پاسخی برای درخواست این دامنه‌ها از سوی DNS سرورهای آن شرکت داده نمی‌شود. اما با DNSهای دیگر مانند 8.8.8.8 پاسخ داده می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که این دامنه بر روی DNSهای اپراتور همراه اول مسدود شده است.

شیوه‌های شرکت ارتباطات ایرانسل
ایرانسل نیز روش تغییر در نحوه مسیریابی و حذف بسته‌ها را به کار گرفته است.

در گزارش سازمان تنظیم مقررات این دو شیوه به این ترتیب تشریح شده است:

الف- تغییر در نحوه مسیریابی
در اپراتور ایرانسل مسدودسازی به صورت آی پی در برخی مناطق انجام شده است. بدین صورت که ابتدا IPهای دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده و سپس برروی روتر آن اپراتور مسدود شده است.

ب- حذف بسته‌ها:
بعد از برقراری ارتباط بین کاربر و سامانه مرکزی نرم‌افزار، تجهیزات شبکه اپراتور با درصد بالایی بسته‌های ارتباطی را حذف می‌کند و این کار باعث اختلال شدید می‌شود و پیام‌رسان مکررا جهت برقراری مجدد ارتباط، اقدام می‌کند و کاربر پس از طی زمان انتظار طولانی، به این نتیجه می‌رسد که ارتباط ممکن نیست.

تغییر در نحوه مسیریابی شرکت مخابرات ایران
در شرکت مخابرات ایران نیز مسدودسازی به صورت آدرس آی‌پی انجام شده است. بدین صورت که ابتدا IPهای دامنه www.clubhouseapi.com استخراج شده و سپس بر روی روتر آن اپراتور مسدود شده است. این انسداد به گونه‌ای به نظر می‌رسد که کاربر احساس می‌کند برنامه کلاب‌هاوس دچار اختلال است.

متن کامل این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید.
 
کد مطلب : ۲۷۶۱۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين