۰
به کمک اپراتورها و با اتصال ۷۶ هزار مدرسه

شبکه هوشمند مدارس کشور (دانا) راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۷
شبکه هوشمند مدارس کشور (دانا) راه‌اندازی شد
شبکه هوشمند مدارس کشور (دانا) راه‌اندازی شد

آی‌تی‌من- حسن روحانی رییس‌جمهور  در این مراسم ضمن قدردانی و تشکر از وزارت ارتباطات بابت راهبری این پروژه، از برقراری عدالت آموزشی ابراز خشنودی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی روستایی و عشایری کشور تأکید کرد که تا پایان دولت باهدف تحقق شعار «دسترسی همگانی» ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل می‌شوند.

آذری جهرمی ‌در تشریح بهره‌برداری از فاز نخست طرح شبکه هوشمند مدارس کشور (دانا) خطاب به حسن روحانی گفت: به دستور جنابعالی وزارت ارتباطات بخش مهمی‌ از توان خود را مصروف تحقق «عدالت ارتباطی» کرد.

وی افزود: باوجودآنکه تلفن همراه در اوایل  دهه ۷۰ وارد کشور شده بود ولی تا سال ۹۲ تنها ۱۱ درصد از روستاهای کشور را فراگرفته بود و امروز پوشش شبکه تلفن همراه در ۹۵ درصد از همه روستاهای کشور فراهم است.



وزیر ارتباطات ادامه داد: اتصال به شبکه ملی اطلاعات و دسترسی به اینترنت پرسرعت که در دولت یازدهم و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شد ، هم‌اکنون در ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فراهم است و تلاش داریم تا پایان دولت این عدد را برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار به ۱۰۰ درصد برسانیم تا شعار «دسترسی همگانی» محقق شود.

آذری جهرمی ‌بابیان اینکه مأموریت دیگری که به وزارت ارتباطات محول شد آماده کردن زیرساخت‌های تحقق «عدالت آموزشی» بود گفت: در دوران کرونا و با فراگیری آموزش مجازی،  بحث «عدالت آموزشی» یکی از موضوعاتی بود که موردتوجه قرار گرفت.

وی افزود: امروز برای بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز، یک‌میلیون معلم و کادر آموزشی، حدود ۴ میلیون دانشجو و بیش از ۱۰۰ هزار استاد اینترنت رایگان برای آموزش مجازی فراهم کردیم که یک خدمت بزرگ از طرف دولت برای مردم بود.

وزیر ارتباطات گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های مدارس هوشمند فارغ از نقاط شهری و روستایی از پروژه‌های دیگری است که وزارت ارتباطات برای تحقق عدالت آموزشی در دستور کار خویش قرار داد و این پروژه به‌صورت هم‌زمان در مناطق شهری و روستایی آغاز شد. این برنامه در ذیل برنامه «ایران هوشمند» پیگیری شد.

در ادامه برنامه امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات از کنارک سیستان و بلوچستان با ارایه گزارشی از فاز نخست طرح شبکه هوشمند مدارس کشور (دانا) گفت: امروز آماده هستیم تا اتصال ۷۶ هزار و ۲۰۰ مدرسه به شبکه اختصاصی مدارس با نام شبکه دانا را آغاز کنیم.

وی افزود: تاکید جنابعالی در چهار ماه گذشته بر راه‌اندازی این شبکه باعث شد تا این پروژه با سرعت بیشتری پیش برود و ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری برای این شبکه انجام گرفت که تولید کنندگان داخل در سه شیف اغلب تجهیرات مورد نیاز آن را تامین کردند.

ناظمی گفت: امروز ۹۴ درصد از مدارس کشور  به شبکه دانا متصل می‌شوند و این شبکه زیرساخت مدارس هوشمند هستند و پایه‌ای است برای اینکه بشود روی آن خدمات و محتوای مناسب ارایه داد.

پس از گزارش معاون وزیر ارتباطات، رییس‌جمهوری دستور راه‌اندازی رسمی ‌شبکه دانا را صادر کرد.

بر اساس این گزارش در اجرای این طرح ملی و با همت «گروه مخابرات و همراه اول»، ۶٢٧۶۴ مدرسه شهری و روستایی به اینترنت پرسرعت متصل شدند که سهمی‌٨٢ درصدی از مجموع مدارس حاضر در این فاز را شامل می‎‌شود.

با اتصال ٧۶ هزار مدرسه دیگر به شبکه هوشمند مدارس، میزان اتصال به «دانا» به ٩۴ درصد رسید که گروه «مخابرات و همراه اول» در برقراری اتصال ٢۴۴٣١ مدرسه روستایی و ٣٨٣٣٣ مدرسه شهرهای دور افتاده به اینترنت پرسرعت، در فاز نخست این پروژه ملی نقش‌آفرینی کردند.

پیش از این «همراه اول» در راستای مسؤولیت اجتماعی خود با طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) نقش پررنگی در فراگیری آموزش مجازی در کشور ایفا و به برگزاری غیرحضوری کلاس‌های دانش‌آموزان کمک کرده بود. هم اکنون بیش از ١١ میلیون دانش‌آموز و حدود ١١۴ هزار مدرسه در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند و از خدمات این پلتفرم استفاده می‌کنند.

ایرانسل نیز در قالب این پروژه، ۱۳۶۳۶ مدرسۀ روستایی را با نصب و راه‌اندازی مودم و ارائۀ سیم‌کارت و بستۀ اینترنت، به اینترنت پرسرعت مجهز کرده است که از این تعداد، ۶۵۷۳ مدرسه روستایی، به طور مستقیم توسط ایرانسل و ۷۰۶۳ مدرسه روستایی نیز با برون‌سپاریِ ایرانسل به شرکت «های‌وب» انجام شده است.
 
افتتاح دانا پلاس ایرانسل
از سوی دیگر بر اساس این گزارش، «دانا پلاس» ایرانسل نیز به عنوان یکی از پلتفرم‌های اصلی «شبکۀ دانا»، توسط رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

شبکۀ دانا، زیرساخت اختصاصی ایجاد مدارس هوشمند در کشور است که خدمات و محتوای مختلفی می‌تواند روی آن ایجاد شده و در دسترس دانش‌آموزان قرار گیرد. «دانا پلاس» ایرانسل، یکی از پلتفرم‌های اصلی این شبکه برای آموزش آنلاین و برگزاری نشست‌های مجازی و وبینار است که توسط ایرانسل برای کمک به تحقق عدالت ارتباطی و آموزشی ارائه شده است.

 
کد مطلب : ۲۷۴۴۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما