۰

سود ۸۰ درصدی اپل از فروشگاه اپلیکیشن

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۴
سود ۸۰ درصدی اپل از فروشگاه اپلیکیشن
سود ۸۰ درصدی اپل از فروشگاه اپلیکیشن

آی‌تی‌من- گزارش‌ها حاکی است که اپل در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۷.۸ درصد از اپ استور سود عملیاتی داشته است. این رقم در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۴.۹ درصد بود. 

گفته می‌شود سود ناخالص اپل معمولا بسیار بیشتر از سایر شرکت‌های دنیای فناوری است.

طبق جدیدترین گزارش‌ها، کاربران در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ تا ۳۶.۵ میلیارد بار اپ روی دستگاه‌های خود نصب کرده‌اند و درآمد اپ استور و گوگل پلی استور به ۲۹.۳ میلیارد دلار رسیده که رشد چشمگیری را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته از خود نشان می‌دهد. 

در مقایسه با سال ۲۰۱۹، تعداد نصب اپ‌ها ۲۳ درصد و درآمد آن‌ها ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
فروشگاه‌های اپ استور و پلی استور با افزایش درآمد خود نسبت به سال گذشته میلادی مواجه شده‌اند، با این حال درآمد اپ استور نزدیک به دو برابر فروشگاه اپ گوگل بوده است. 

با وجود چنین موضوعی، میزان دانلود اپ‌ها در پلی استور بسیار بالاتر بوده که با توجه سهم ۷۴.۵ درصدی سیستم عامل اندروید در بازار جهانی، منطقی به نظر می‌رسد. سهم iOS در بازار برابر ۲۵ درصد است.

بازی‌های موبایل بیشترین درآمد را در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ برای فروشگاه‌ها ایجاد کرده بودند و این روند در سه ماهه سوم نیز ادامه داشته و با رشد ۲۶.۷ درصدی به ۲۰.۹ میلیارد دلار رسیده است. 

بیش از نیمی از این درآمد مربوط به کاربران iOS می‌شود که ۱۲.۴ میلیارد دلار درون بازی‌ها هزینه کرده‌اند.تیک تاک در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ پردانلودترین اپ در هر دو فروشگاه بوده و توانسته بیشترین رشد را در بخش غیر از بازی‌ها به خود اختصاص دهد.  علاوه بر تیک تاک، اپ دیزنی پلاس نیز با افزایش محبوبیت بالایی مواجه شده است. 

طبق پیش‌بینی SensorTower، در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ به علت ادامه شیوع ویروس کرونا شاهد ترندهای جدیدی خواهیم بود که برای مثال می‌توان به افزایش محبوبیت اپ‌های موبایل خرید مواد غذایی اشاره کرد.

حتی در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که اپ استور یکی از کانال‌های اصلی درآمد اپل محسوب می‌شود و هر هفته، یک میلیارد دلار درآمد برای آن‌ به‌همراه دارد.

این درآمد از بازدید هفتگی بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر به‌دست می‌آید. گزارش مذکور درآمد اپ استور را در سال ۲۰۱۹، ۵۴/۲ میلیارد دلار اعلام کردند.

دلایل متعددی برای درآمد بالای اپل از فروشگاه نرم‌افزاری وجود دارد. 
از میان آن‌ها می‌توان به افزایش مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر ثبت‌نام و اشتراک کاربر اشاره کرد. 

به‌علاوه پذیرش مصرف‌کننده‌ها نیز درباره ارزش محصولات دیجیتالی بیشتر شده است. تغییراتی که در جذابیت محصولات دیجیتال برای کاربران ایجاد شد، فرصت جدیدی را هم برای شرکت‌هایی فراهم می‌کند که به‌دنبال مشتریان در حوزه‌های تجربه دیجیتال هستند. درآمد از اشتراک کاربران در سال ۲۰۱۹ افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد. توسعه‌دهنده‌های بیشتری در این دوره به کاربران امکان دادند تا اپلیکیشن‌ها را پیش از پرداخت هزینه، به‌نوعی امتحان کنند. 

درآمد ازطریق اشتراک به این معنا خواهد بود که مصرف‌کننده‌ها در دوره‌های ماهانه یا چند ماهه، هزینه‌هایی را به توسعه‌دهنده یا شرکت سازنده پرداخت می‌کنند و درنتیجه جریان قابل‌توجهی از درآمد فراهم خواهد شد. 

افزایش درک کاربران و مصرف‌کننده‌ها از ارزش کالای دیجیتال، یکی از چالش‌های اساسی دنیای فناوری بود که در سال‌های اخیر ظاهرا حل شده است. 

موفقیت‌های اخیر سرویس‌هایی همچون آیتونز، اسپاتیفای، نتفلیکس، آمازون پرایم، آی‌کلاد و دراپ‌باکس باعث شد تا اکثر کاربران، به اهمیت و ارزش محصولات دیجیتال پی ببرند. همین درک ارزش، موجب ایجاد جریان درآمدی قوی شد.

هزینه کاربران در اپ استور از ۴۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸، با رشد ۱۶ درصدی به آمار فوق رسید. بازی‌ها ۳۷ میلیارد دلار از درآمد مذکور را ایجاد کردند و اپلیکیشن‌های سرگرمی نیز ۳/۹ میلیارد دلار به آن افزودند. با تغییر رویکردهای درآمدی و هزینه‌ای کاربران، شاهد تغییر روند فروش کالاهای فیزیکی به ‌سمت دیجیتالی‌تر شدن نیز هستیم. 

اپل اخیرا اعلام کرد که توسعه‌دهنده‌ها از سال ۲۰۰۸ ازطریق اپ استور درآمدی بیش از ۱۵۵ میلیارد دلار داشته‌اند. شرکت اپل همچنین تأکید دارد که بیش از یک ‌چهارم درآمد مذکور در سال گذشته به‌دست آمد و کاربران تنها در خلال روزهای کریسمس ۱/۴۲ میلیارد دلار در اپ استور هزینه کردند که نسبت به سال قبل، رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. 

اپ استور در روز سال نو میلادی ۲۰۲۰، فروش ۳۸۶ میلیون دلاری را تجربه کرد. این آمار در روز مشابه سال گذشته، ۳۲۲ میلیون دلار بود.
مارکت اپلیکیشن گوگل یعنی گوگل پلی هم درآمد مناسبی را از فروش محصولات دیجیتالی تجربه می‌کند. البته کاربران اندروید در روز سال نو ۲۰۲۰، تنها ۲۹/۳ میلیون دلار هزینه کردند که آمار iOS را ۸۵ درصد بالاتر نشان می‌دهد.

البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که هم اپل و هم گوگل بسیاری از توسعه‌دهندگان حاضر در فروشگاه‌هایشان را مجبور به استفاده از سیستم‌های پرداختی خاص خود می‌کنند و بابت آن، سهمی ۳۰ درصدی از مجموع درآمد توسعه‌دهندگان را نیز برمی‌دارند که این موضوع خشم نمایندگان دموکرات و هم جمهوری‌خواه آمریکا را برانگیخته و آن‌ها این سوال را با صدای بلند مطرح می‌کنند که چه می‌شود اگر دو اپ استور اصلی دنیای موبایل، شاهد رقبایی گسترده‌تر و بیشتر باشند.

اما در نهایت درآمدی است که اپل و گوگل از بخش کسب و کار فروشگاه‌های مجازی خود به جیب می‌زنند؛ شرکت اپل در طول سال 2020 درآمد قابل توجهی از محصولات دیجیتالی و سخت افزاری داشته و حالا گزارش‌های اخیر منتشر شده نشان داده که درآمد اپ استور در سال 2020 از مرز 100 میلیارد دلار گذشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت اپل بیش از 100 میلیارد دلار از فروش اپلیکیشن‌های اپ استور تراکنش مالی داشته است که نشان می‌دهد درآمد اپ استور نسبت به پلی استور بیشتر بوده و حتی رشد این فروشگاه آنلاین نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

کاربران محصولات اپل مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار در روزهای پایانی سال برای خرید نرم‌افزار از فروشگاه پلی استور هزینه می‌کنند.  بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی نظیر Honor of Kings که توسط شرکت تنسنت توسعه داده شده‌اند میزان درآمد کلی فروشگاه‌های اپلیکیشن رسمی عرضه شده توسط اپل و گوگل را افزایش داده‌اند. 

در این میان، اپلیکیشن‌هایی نظیر تیک تاک با وجود جنجال‌هایی که سیاست مداران آمریکایی و چینی در برابر آن ایجاد کردند همچنان دانلود و نصب بسیار زیادی را تجربه کرده‌اند و درآمد خارج از اپلیکیشن آن‌ها در سراسر جهان به 4.7 میلیون دلار رسیده است.

اپل با توسعه اپ استور توانسته فرهنگ استفاده از اپلیکیشن‌های پولی و درآمدزایی از توسعه آن‌ها را در میان کاربران و توسعه دهندگان گسترش دهد و این موضوع باعث شده تا سرویس‌های نرم افزاری اپل همانند محصولات سخت افزاری آن با درآمدزایی بسیار زیادی همراه باشند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۲۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين