۰
جای نمایندگان مجلس، دستگاه قضا و بخش خصوصی خالی است

ساختار رگولاتوری باید بازنگری شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۱
ساختار رگولاتوری باید بازنگری شود
ساختار رگولاتوری باید بازنگری شود

آی‌تی‌من- وی با بیان اینکه پیشرفت‌های چشمگیر و قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، و تاثیر آن بر زندگی تا جایی است که امروز ه دیگر زندگی بدون فناوری آن کیفیت مورد نظر را نخواهد داشت، گفت: رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن در تمامی حوزه‌های کسب و کار، تحصیل و... به ویژه در شرایط کرونا وایجاد نیازهای جدید،زندگی را بدون آن نمی توان تصورکرد.

وی با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده تا بازنگری درساختار و قوانین رگولاتوری صورت پذیرد گفت: این به منزله کم کاری در این حوزه نیست بلکه ساختار و ماموریت گذشته پاسخگوی نیازهای جامعه  نیست و بایدتجدید نظردر ساختار وقوانین داشته باشیم.

صابری وند در تشریح اهمیت نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان مهم‌ترین نهاد در حوزه ICT، گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که وظیفه رگولاتوری را در حوزه ICT کشور را برعهده دارد یکی از مهم‌ترین سازمان‌های زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است واز مهم‌ترین نهاد در حوزه ICT است. ایجاد سازمان رگولاتوری در ایران را می‌توان نقطه عطفی در خصوصی‌سازی بازار ICT کشور دانست که موجبات رشد و شکوفایی بخش خصوصی را در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور فراهم ساخت.

وی با بیان اینکه این سازمان به عنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار ارایه خدمات مخابراتی و بالارفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم کند ایجاد شد گفت: برای تحقق این اهداف رگولاتوری در زمانی که ایجاد شد بخوبی عمل کرد اما با پیشرفت فناوری‌های جدید و حرکت پرشتاب آن نیازهای جدید درجامعه بوجود آمد در نتیجه قوانین و سیاست‌های این حوزه جوابگوی تحولات نیست و باید بازنگری دقیق صورت گیرد تا با نیاز‌های جامعه همگام شود.

معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران با بیان مطالعات صورت گرفته در قوانین رگولاتوری در چند کشور گفت: نخستین شاخصی که اتحادیه جهانی مخابرات برای نهاد رگولاتوری در نظر گرفت استقلال مالی و ساختاری است. یعنی استقلالی که وابسته به یک وزارتخانه نیست و ترکیبی از نمایندگان حوزه‌های مختلف است( نمایندگان بخش خصوصی، اپراتورها و.. ) و با توجه به تصمیمات فراگیر این نهاد، معمولا اعضایی فراقوه‌ای و وزارتی هستند و از قوه مقننه و قضاییه نیز حضور دارند. 

وی افزود: در کشور ما نیز در بسیاری از کمیسیون‌ها و شوراها مرسوم است و نمایندگان مجلس در آن حضور دارند اما تا کنون در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با توجه به ماهیت قانونگذاری این امر صورت نگرفته است ولی با توجه به گستردگی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر تصمیمات آن بر ابعاد مختلف زندگی ضروری است که نمایندگان قوه مقننه و قضاییه، اپراتورها افراد حقیقی و حقوقی این حوزه مانند شورای رقابت، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، انجمن‌های تخصصی مشاغل، سازمان تنظیم مقرارت محتوای صدا و سیما، شورای عالی فضای مجازی و نهادهای موثر و درگیر با صنعت ICTدر تصمیمات کمیسیون لحاظ شوند.
مرجع : شرکت مخابرات ایران
کد مطلب : ۲۷۶۲۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما