۰
روند کاهشی نرخ‌ها ادامه دارد

بررسی جدیدترین نوسان‌های قیمت در بازار موبایل کشور

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۲
بررسی جدیدترین نوسان‌های قیمت در بازار موبایل کشور
بررسی جدیدترین نوسان‌های قیمت در بازار موبایل کشور

آی‌تی‌من- از دو سه سال پیش با افزایش ناگهانی قیمت ارز، بازار موبایل کشور هم تحت تاثیر قرار گرفت تا آنجا که قیمت گوشی با افزایش نجومی روبه‌رو شد و گوشی‌های پرچمدار برای بسیاری از کاربران غیرقابل دسترس شد. 

حتی سال گذشته بالا رفتن نرخ ارز باعث شد تا قیمت‌ها به شکل غیرقابل باوری روند صعودی به خود بگیرد و شاهد رسیدن قیمت برخی گوشی‌ها حتی به ۶۰ میلیون تومان هم بودیم. 

اما روند کاهش قیمت خیلی کند بود تا آنجا که چند ماه طول کشید تا بازار به ثبات نسبی رسید؛ البته منظور از ثبات کاهش چشمگیر قیمت‌ها نبود بلکه قیمت گوشی‌های پرچمدار و بالا رده در همه برندها بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان تثبیت شد.

اما حالا بعد از گذشت چندین ماه شاهد کاهش قیمت محسوسی در بازار موبایل کشور هستیم.

قیمت گوشی‌های آیفون که حدود ۴۵ میلیون تومان بود حالا به ۳۴ میلیون تومان کاهش یافته که به این ترتیب حدود ۱۰ میلیون تومان افت قیمت داشته است.

به این ترتیب قیمت نسخه‌های مختلف سری آيفون، از آيفون ۱۲ تا ۱۲ پرو و پرومکس، از ۲۵ تا ۳۴ میلیون تومان در بازار موجود است. حتی قیمت آی‌پدها، ساعت‌ها و هدفون‌های اپل نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌ است.

بر این اساس گوشی‌های اپل بیشترین افت قیمت را نسبت به سایر برندها داشته‌اند. 

در میان گوشی‌های سامسونگ قیمت‌ گوشی های میان‌رده هم با کاهش حدود یک میلیون تومانی نسبت به یک ماه پیش روبه‌رو شده است و گوشی‌هایی که در رده پایین‌تر قرار می‌گیرند، کاهش حدود ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه‌ کرده‌اند.

اما گوشی‌های پرچمدار سامسونگ با کاهش چشمگیر قیمت روبه‌رو شده و در بین گوشی‌های این برند، شاهد کاهش حدود ۲ تا ۳ میلیونی قیمت گلکسی اس ۲۰ هستیم.

سری نوت ۲۰ هم کاهش ۴ میلیونی را تجربه کرده است.

قیمت گوشی‌های سری اس ۲۱ هم با کاهش ۳ تا ۴ میلیون تومانی همراه شده‌اند.

در بین گوشی‌های هواوی نیز کاهش قیمت در بخش گوشی‌های میان رده حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و گوشی‌های پرچمدار این برند نیز کاهشی دو تا ۳ میلیونی را تجربه کرده‌اند.

در بین گوشی‌های نوکیا نیز شاهد کاهش قیمت‌های ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی هستیم؛ زیرا بیشتر گوشی‌های نوکیا در بخش میان‌رده یا پایین‌رده بازار قرار دارند.

اما قیمت گوشی‌های پرچمدار شیائومی کاهش تقریبا ۳ میلیونی را در بازار موبایل تجربه کرده که از آن جمله می‌توان به گوشی MI 10T PRO 5G که پیشتر قیمتی حدود ۱۶ میلیون تومان داشت، حالا به قیمت ۱۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت گوشی NOTE 9T 5G که تا چند هفته پیش ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود حالا با کاهش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی همراه شده است.

قیمت گوشی نوت ۸ پرو هم کاهش یک میلیونی را تجربه کرده و حالا به قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود است.

همچنین قیمت سایر گوشی‌ها از برندهای مختلف با کاهش قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی در بخش گوشی‌های میان‌رده روبه‌رو شده و نزول قیمت در میان گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر به مراتب کمتر است. 

اگرچه مهم‌ترین دلیل کاهش نرخ گوشی طی یک ماه گذشته، مربوط به کاهش قیمت ارز بوده، اما به گفته رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم‌ بازار انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تعطیلی بازار، باز بودن گمرک و افزایش واردات گوشی نیز در این کاهش قیمت بی‌تاثیر نبوده و نرخ گوشی ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان شده است.

به گفته او، حالا بازار موبایل اشباع شده است و تقریبا کمبودی به لحاظ موجودی در بازار وجود ندارد و تا دو ماه آینده ذخیره کالایی کافی است و برای تامین بازار هیچ مشکلی نیست. به گزارش انجمن واردکنندگان موبایل، تعطیلی‌های پی‌درپی و محدودیت‌های کرونایی از یک سو و بلاتکلیفی واردکنندگان در مورد اجرای مصوبات اخیر و نوسانات نرخ ارز از سوی دیگر باعث رکود در بازار شد.

با همه این‌ها این روزها نرخ ارز دوباره با نوساناتی همراه شده است و ممکن است دوباره روند صعودی به خود بگیرد، بر این اساس پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید گوشی را دارید، نهایتا تا یکی دو هفته اقدام به خرید کنید چرا که ممکن است با بالا رفتن نرخ ارز دوباره بازار با تغییراتی همراه شده و قیمت‌ها اوج بگیرد.
 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۶۴۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين