۰

سوءمدیریت و بدهی‌های وزارت نیرو عامل خاموشی های اخیر در کشور

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۱
سوءمدیریت و بدهی‌های وزارت نیرو عامل خاموشی های اخیر در کشور
سوءمدیریت و بدهی‌های وزارت نیرو عامل خاموشی های اخیر در کشور

با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری، مسوولان وزارت نیرو اعلام کردند که تابستان سختی را پیش رو خواهیم داشت.

خاموشی‌های زودهنگام پیش از فرا رسیدن تابستان
اما درهمین حال خاموشی‌ها چند ماه زودتر از تابستان آغاز شده و مسوولان استخراج‌کنندگان رمزارز را باعث این موضوع می‌دانند.

امید علوی، نایب رییس کمیسیون بلاک چین سازمان نصر کشور ضمن تکذیب اظهارات وزارت نیرو درباره خاموشی‌های ناشی از استخراج رمز ارز اظهار کرد: علت خاموشی های اخیر فعالیت در حوزه رمز ارز نبوده و بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی و نیروگاه‌ها از جمله دلایل اصلی خاموشی‌های اخیر است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بدهی‌های سنگین وزارت نیرو به بخش خصوصی و نیروگاه‌ها، امکان تولید برق در کشور کاهش یافته است.

عدم قرارگیری ظرفیت کامل نیروگاه‌ها در مدار و کاهش تولید برق
علوی ادامه داد: نیروگاه‌ها برای تامین تجهیزات و توان خود باید سیستم و تجهیزات خود را ارتقاء دهند. اما با توجه به عدم تامین مالی از سوی وزارت نیرو امسال نیروگاه‌ها با یک سوم توان خود اقدام به تولید برق کرده‌اند و نتوانسته‌اند با ظرفیت کامل در مدار بیایند.

وی ضمن اشاره به سوء مدیریت موجود در وزارت نیرو اعلام کرد: وضعیت انرژی کشور به بحران تبدیل شده و این موضوع موجب قطعی‌ها و خاموشی‌های پی در پی در تمامی مناطق کشور شده است .

نایب رییس کمیسیون بلاک چین سازمان نصر کشور اظهار کرد: با توجه به آمار موجود در سال‌های گذشته، باید تولید برق در کشور افزایش می یافت تا مطابق با مصرف آن باشد.

کاهش 40 درصدی بارش‌ها و کمبود برق در کشور
وی ادامه داد: اما علاوه بر کاهش 40 تا 41 درصدی بارندگی در کشور در سال جاری، میزان تولید برق نیز در کشور افزایش نیافته و به همین دلیل دچار کمبود برق هستیم.

علوی تصریح کرد: در دو سال گذشته ما دچار رکود اقتصادی بوده‌ایم. اما با توجه به افزایش نرخ دلار و رونق صنعت تولید داخلی میزان مصرف برق در صنایع نیز بسیار افزایش چشمگیری داشته و بر این اساس تولید برق نیز باید افزایش می‌یافت.

وی ضمن اشاره به موارد مذکور اعلام کرد: استخراج رمز ارز موجب خاموشی‌های اخیر نبوده و دلایل ذکر شده مشکل بحران انرژی در کشور را موجب شده است .

عدم تقصیر فعالان حوزه رمز ارز در خاموشی‌های اخیر
این کارشناس حوزه رمز ارز اظهار کرد: با توجه به اظهارات مسوولان وزارت نیرو که اعلام داشته‌اند ماینینگ در کشور در حدود هزار تا 1200 مگاوات برق مصرف می کند، باز هم این حوزه نمی‌تواند عامل خاموشی‌های اخیر باشد .
وی ضمن تاکید بر غیرمنطقی و غیرواقعی بودن ارقام اعلام شده از سوی وزارت نیرو افزود: مسوولان اعلام داشته‌اند که 13 درصد استخراج رمز ارز قانونی و 87 درصد غیرقانونی در کشور داریم .

علوی تاکید کرد: براساس ادعای مسوولان وزارت نیرو، 13 درصد فعالان قانونی در حوزه رمز ارز فدای 87 درصد فعال غیرقانونی دراین حوزه می شوند.

عدم همکاری وزارت نیرو با فعالان حوزه رمز ارز برای ایجاد نیروگاه
وی ضمن اشاره به خلاء قانونی در حوزه رمز ارز خاطر نشان کرد: فعالان حوزه رمز ارز در کشور بارها به مسوولان وزارت نیرو اعلام کردند که توانایی ایجاد و راه اندازی نیروگاه های تولید برق را دارند.

نایب رییس کمیسیون بلاک چین سازمان نصر کشور ادامه داد: فعالان حوره رمز ارز اعلام کردند که درصورت ارائه گاز با قیمت مناسب اقدام به تولید برق در کشور می کنند تا در روزهای بحرانی سال از جمله تابستان با خاموش کردن ماینرها برق تولیدی این نیروگاه ها در اختیار وزارت نیرو و مردم قرار گیرد.

علوی اظهار کرد: استخراج کنندگان رمز ارز تمام تلاش خود را برای همراهی با وزارت نیرو انجام داد تا مشکل تولید برق در کشور حل شود.

انحصار طلبی و کج اندیشی مسوولان وزارت نیرو عامل کمبود برق
وی ضمن اشاره به انحصار طلبی و کج اندیشی مسوولان وزارت نیرو اعلام کرد: کل مصرف برق ماینرها در کشور کمتر از نیم درصد است و به همین منظور تاثیری در روند خاموشی‌های اخیر ندارد.

نایب رییس کمیسیون بلاک چین سازمان نصر کشور تاکید کرد: وزارت نیرو به دلیل عدم انجام درست وظایف و مسوولیت‌های خود خاموشی‌های اخیر را بر گردن فعالان حوزه استخراج رمز ارز می‌اندازد درحالی که واقعیت موضوع این نیست .

علوی ضمن اشاره به افزایش قیمت بیت کوین در بازارهای جهانی اظهار کرد: مسوولان با توجه به این افزایش قیمت ها در 6 ماه گذشته به این باور رسیده‌اند که فعالان حوزه استخراج رمز ارز درآمد بسیار زیادی دارند و تا به حال براین اساس ماینینگ را دلیل خاموشی‌های اخیر اعلام می کردند.

کاهش ارزش بیت کوین و رفع اتهام از فعالان حوزه رمز ارز
وی ادامه داد: اما حالا با توجه به کاهش قیمت بیت کوین در بازارهای جهانی دیگر نمی تواند خاموشی‌ها را به فعالان حوزه استخراج رمز ارز نسبت دهد.
این فعال حوزه رمز ارز اظهار کرد: با توجه به اینکه وزارت نیرو به دارندگان مجوز استخراج رمز ارز اجازه مصرف 300 مگاوات برق را داده باید درنظر داشت که از 1200 مگابایت میزان برق مصرفی توسط ماینرها به گفته مسوولان وزارت نیرو بین 800 تا 900 مگاوات را فعالان غیر قانونی مصرف می کنند.

وی درادامه گفت: اگر این رقم 800 تا 900 مگاوات میزان مصرفی فعالان غیرقانونی ضرب در میزان 70 هزار مگاوات در ساعت شود میزان مصرف آنها حدود 1/1 برق کل کشور می شود.

راهکارهای نمایشی وزارت نیرو درجهت مدیریت کارآمد
علوی همچنین به وجود تعرفه های مختلفی در وزارت نیرو اشاره کرد و گفت : تعرفه هدر رفت یکی از تعرفه‌های وزارت نیرو است که روشنایی‌های معابر شامل این تعرفه می‌شوند.

وی درادامه خاطر نشان کرد: وزارت نیرو در حرکتی نمایشی در زمستان سال گذشته اقدام به خاموشی برق اتوبان‌ها و معابر در شب می کرد که خود این موضوع موجب افزایش چشمگیر تصادفات و از دست رفتن جان بسیاری از هموطنان ما شد.

ایران جهنم ماینرها، نه بهشت آنان
این فعال حوزه رمز ارز درباره این موضوع که گفته شده ایران بهشت ماینینگ است اظهار کرد: زمانی ایران بهشت ماینرها بود که قیمت برق مصرفی برای استخراج کنندگان رمز ارز کمتر از 2 سنت بود، نه اینکه درحال حاضر قیمت برق مصرفی از سوی وزارت نیرو برای فعالان این حوزه بین 5 تا 6 سنت در نظر گرفته شده و هر سال هم بیشتر می شود.

نایب رییس کمیسیون بلاک چین سازمان نصر کشور ادامه  داد: در کشورهایی مانند امریکا و روسیه نرخ برق مصرفی ماینرها به ترتیب 2 و3 سنت است. اما این رقم در ایران افزایش چشمگیری داشته و به همین دلیل باید از تعبیر ایران جهنم ماینرها استفاده کرد. زیرا با توجه به هزینه های بالا، صرفه اقتصادی برای این فعالان وجود ندارد.

وزارت نیرو مقروض ترین میراث برای دولت سیزدهم
وی همچنین یادآور شد : با توجه به سوءمدیریت‌های بسیار، وزیر نیرو بدهکارترین و مقروض ترین وزارت خانه را به عنوان میراث به دولت بعدی واگذار خواهد کرد .

 
کد مطلب : ۲۷۶۴۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما