۰
بر اساس مصوبه وزارت نیرو

۴ روش تامین برق مراکز ماینینگ مشخص شد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۴
۴ روش تامین برق مراکز ماینینگ مشخص شد
۴ روش تامین برق مراکز ماینینگ مشخص شد

آی‌تی‌من-  بر اساس مصوبه مذکور تامین برق مراکز استخراج رمزارزها مشروط به تدارک و ارایه مجوز معتبر است.  

بر این اساس و در روش تامین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر،  مراکز ‌استخراج ‌رمز ارز با هر میزان قدرت ‌می‌توانند ‌برق ‌مورد ‌نیاز خود ‌را ‌از محل تولید مولدهای تجدیدپذیر تامین کنند. در این حالت، تخصیص تمام انرژی تولیدی نیروگاه تجدید پذیر برای استخراج رمز ارز بلامانع است. در عین حال، چنانچه انرژی مورد نیاز متقاضی بیش از تولید مولد تجدیدپذیر متعلق به (یا طرف قرارداد) متقاضی باشد، انرژی مازاد مورد نیاز توسط شرکت برق تامین می‌شود. انرژی دریافت شده از شبکه توسط متقاضی، می‌بایست در سایر اوقات با شبکه تهاتر شود.

در روش تامین برق از طریق سرمایه‌گذاری در بهینه سازی براین اساس و به منظور بهبود بهره‌وری انرژی الکتریکی و تشویق سرمایه‌گذاری با هدف بهینه سازی، متقاضی می‌تواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. معادل صرفه‌جوئی انرژی ناشی از اجرای این طرح‌ها، بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو برای تامین برق مراکز استخراج رمز ارز در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت.  
تامین برق با نصب و بهره برداری از مولدهای حرارتی
 متقاضی فقط مجاز است انرژی الکتریکی مورد نیاز را با انجام سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت جدید تولید برق از مولدهای حرارتی، تامین کند.
 اتصال به شبکه و واگذاری انشعاب برق پشتیبان به مراکز استخراج رمزارزها که برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های حرارتی جدیدالاحداث تامین می‌کنند، ممنوع است.

 بهای سوخت برای تولید برق مولدهای حرارتی تامین کننده برق برای استخراج رمز ارز تابع مقررات مصوبه هیات وزیران تعیین می‌شود.

 اتصال به شبکه و خرید انرژی برق از شرکت‌های برق
واگذاری انشعاب متکی به مقررات ابلاغی وزارت نیرو و مشروط به رعایت این موارد خواهد بود: انشعاب با قدرت ۳۰ تا ۲۵۰ کیلووات از طریق نصب پست فشار متوسط به هزینه متقاضی واگذار می‌شود.

انشعاب با قدرت یک مگاوات و بیشتر از طریق فیدر اختصاصی واگذار می‌شود.

در همه حالت‌ها شرکت برق موظف است نسبت به نصب وسایل اندازه‌گیری هوشمند به هزینه متقاضی، اقدام کند.از متقاضیان انشعاب مراکز استخراج رمز ارز وجهی تحت عنوان هزینه‌های عمومی‌برقراری انشعاب دریافت نخواهد شد. بر همین اساس، در صورت جمع آوری انشعاب نیز وجهی به آنها مسترد نخواهد شد.در هر یک از حالت‌های چهار گانه تامین برق این گروه از متقاضیان، ‌چنانچه درساعات ‌اوج‌ بحرانی اعمال محدودیت در تامین برق الزامی‌شود، مطابق اولویت‌های اعلام شده از سوی وزارت نیرو اقدام خواهد شد.

 تعرفه برق مراکز استخراج‌ رمزارزها
همچنین بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها برابر با ۱۶هزار و ۵۷۴ ریال تعیین می‌شود و به‌منظور مدیریت مصرف برق، استفاده از انرژی برق شبکه برای استخراج رمزارزها در اوقات نوع یک (اوج بحرانی) ممنوع است. در اوقات نوع دو (محدودیت‌دار) بهای هر کیلووات‌ساعت انرژی برق با ضریب دو (۲) و در اوقات نوع سه (عادی) با ضریب نیم (۵/۰) محاسبه و دریافت می‌شود.

نرخ فوق براساس متوسط بهای صادراتی برق و نرخ تسعیر سامانه نیما، هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت توانیر اصلاح و به‌روزرسانی شده و گزارش آن برای وزارت نیرو ارسال می‌شود.

پیش از این رضااردکانیان وزیر نیرو گفته بود: وزارت نیرو امسال برنامه‌ای برای استخراج کنندگان رمز ارزها تدوین کرده که گشایش خوبی در کار این بخش خواهد بود.

مراکز ماینینگ، نیروگاه احداث کنند
در گزارش دیگری در همین رابطه سخنگوی صنعت برق گفت: مراکز استخراج رمز ارز برای تامین برق مورد نیاز خود نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنند که وزارت نیرو نیز مازاد تولید آنها را به صورت تضمینی خریداری خواهد کرد.

مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از اقداماتی که دارندگان مراکز استخراج رمز ارز می‌توانند انجام دهند این است که انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

وی ادامه داد: مراکز استخراج رمزارز برای این کار می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه‌های مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر نیروگاه بادی، خورشیدی و برق آبی کوچک اقدام کنند.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: البته برق تولیدی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به وزش باد یا نور خورشید کم و یا زیادمی‌شود بر همین اساس وزارت نیرو پذیرفته آن میزان نوسان‌ها را جبران کند.

رجبی مشهدی افزود: ‌علاوه برآن وزارت نیرو ساعت‌هایی که این نیروگاه‌ها برق بیشتری تولیدکنند را به نرخ تجدیدپذیر از آنها خریداری کند.

وی ادامه داد:‌ بنابراین اگر کسی فکر سرمایه‌گذاری در بخش تجدیدپذیرها را داشته باشد وزارت نیرو می‌تواند هم پشتیبانی کند از جهت آن نوسان‌های تولید برقی که انرژی‌های تجدیدپذیر دارند و همچنین اگر تولیدی مازاد بر مصرف داشته باشند به نرخ تجدیدپذیر خریداری کند.

سخنگوی صنعت برق گفت:  فکر می‌کنیم با این راهکار به نوعی این مراکز می‌توانند به نوعی درآمد و نقدینگی متناسب را از رمز ارزها کسب کنند و علاوه بر آن مازاد برق تولیدی را وزارت نیرو به صورت تضمینی به فروش برسانند.
 
مرجع : وزارت نیرو
کد مطلب : ۲۷۶۰۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما