۰
مدیران و مسوولان استان اعلام کردند:

مزارع استخراج رمزارز و احتمال فروپاشی شبکه برق قزوین در تابستان

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰
مزارع استخراج رمزارز و احتمال فروپاشی شبکه برق قزوین در تابستان
مزارع استخراج رمزارز و احتمال فروپاشی شبکه برق قزوین در تابستان

آی‌تی‌من-  بنا به گفته کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در جلسه اخیر ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این روز‌ها با وجود خشکسالی ایجادشده، برق تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی به شدت کم شده و از طرفی عملیات تعمیر اساسی (اورهال) نیروگاه‌های برق هم که بودجه آن توسط دولت پرداخت شده، امکان خروج لحظه‌ای برخی نیروگاه‌های تحت تعمیر را مدار را به وجود آورده است. در کنار این شرایط بغرنج استخراج قاچاق و غیرقانونی بیت کوین و سایر رمزارز‌ها هم به قوز بالای قوز تامین برق در استان تبدیل شده و شرایط توزیع برق در استان را بحرانی کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با اشاره به بسامد بالای کشف دستگاه‌های استخراج بیت کوین اظهار داشت: طی یک سال اخیر قزوین سومین استانی در کشور بوده که بیشترین حجم دستگاه استخراج رمزارز را کشف کرده و در سال گذشته ۱۹۹۱ دستگاه ماینر در سطح استان کشف کردیم.

سعید بهادیوند چگینی اضافه کرد: هزینه برق مصرفی این دستگاه‌های ماینر فقط ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که از صاحبان آن‌ها گرفته و به حساب خزانه واریز کردیم.

وی با بیان اینکه در استان قزوین فقط ۳ فقره جواز استخراج رمزارز صادر شده است، ادامه داد: یکی از این استخراج‌کنندگان در شهرستان آوج، دیگری در حیدریه تاکستان و یکی هم در قزوین قرار دارد و غیر از این‌ها مجوزی برای استفاده قانونی از دستگاه استخراج رمزارز صادر نشده است. چگینی با یادآوری اینکه استخراج بیت کوین در خانه‌ها، مغازه‌ها و انباری‌ها غیرقانونی است، تصریح کرد: بنابراین افراد در چنین اماکنی اصلاً اجازه استفاده از ماینر ندارند و سازمان صنعت معدن و تجارت هم به این‌ها مجوز نخواهد داد. این مقام مسوول با اشاره به انجام فعالیت‌های پنهان استخراج بیت کوین در کارخانجات و سوله‌های صنعتی تعطیل‌شده گفت: به همین خاطر از سازمان صمت و جهاد کشاورزی خواستیم که فهرست سوله‌های غیرفعال صنعتی و دامداری را به ما اعلام کنند، تا اگر چنین مراکزی مصرف برق دارند، برویم آن‌ها را بررسی کنیم و ببینیم این مصرف برق برای چه کاری است. چگنینی همچنین از اجازه دادستان برای ورود شرکت نیروی برق به این حوزه خبر داد و افزود: امیدواریم همکاری ما با دستگاه‌های نظارتی تنگاتنگ شود تا برق مراکزی که پش‌بینی می‌کنیم در آن‌ها استخراج قاچاق بیت کوین انجام می‌شود را قطع کنیم؛ چرا که چنین مراکزی واقعاً به شبکه توزیع برق در استان آسیب می‌زنند. همچنین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صدور مجوز استفاده از دستگاه ماینر با اشاره به کشفیات اخیر مزارع استخراج بیت‌کوین توسط نیروی انتظامی در استان اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشتر ماینر‌های استان قزوین در کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی راکد و غیرفعال فعالیت می‌کنند تا بتوانند از برق ارزان صنعتی برای استخراج ارز الکترونیک مانند بیت کوین استفاده کنند.

عزیزاله افضلی با اشاره به افزایش بالای مصرف برق صنعتی استان در اثر فعالیت ماینر‌ها اضافه کرد: متاسفانه افراد فعال در حوزه ماینینگ و استخراج ارز با رفتن به واحد‌های تولیدی غیرفعال مانند مرغداری‌ها از برق ارزان این واحد‌ها در جهت درآمدزایی کلان خود سوءاستفاده می‌کنند؛ چرا که بهای مصرف برق برای واحد‌های تولید نرخ پایینی است.

وی با بیان اینکه فعالیت بیشتر ماینر‌ها در حال حاضر به صورت غیرمجاز انجام می‌شود، ادامه داد: البته برخی مجوز‌ها برای انجام کار ماینینگ در دست برخی اشخاص از بخش خصوصی وجود دارد که البته هنوز اقدام جامعی برای ساماندهی این مجوز‌ها انجام نشده است. از سوی دیگر، رییس کمیسیون مبارزه با قاچاق ارز استان هم با ذکر اینکه نحوه و گستره فعالیت ماینر‌ها به‌زودی در استان قزوین ساماندهی می‌شود، ادامه داد: در این زمینه کارگروهی متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت توزیع نیروی برق مامور شده که برنامه جامعی را درباره نحوه فعالیت ماینر‌ها تهیه کند. البته با توجه به مصرف بالای برق ماینر‌ها شرکت برق در این کار با سازمان صمت همکاری می‌کند.

منوچهر حبیبی با یادآوری اینکه هنوز تصمیم رسمی، قطعی و قانونی برای فعالیت ماینر‌ها در استان گرفته نشده است، گفت: قرار است در جلسه بعدی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و پس از استماع اظهارنظر‌های دستگاه‌های یادشده در مودر فعالیت ماینر‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری شود. وی یادآور شد: ماینر‌ها ظرفیت جدیدی برای دریافت ارز به صورت الکترونیکی هستند که البته باید بهره‌برداری درست از آن صورت بگیرد و طوری فعالیت‌های آن‌ها را سازماندهی کرد که به ورطه قاچاق ارز نیفتند.

در صورتی که جلوی فعالیت مزارع استخراج رمزارز در استان گرفته نشود، با توجه به وضعیت بحرانی تولید و تامین برق در استان احتمال فروپاشی کل شبکه در روز‌های گرم تابستان وجود دارد.
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۷۶۲۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما