۰
در نشست کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران مطرح شد

تسهیل شرایط دریافت کارت بازرگانی برای دانش‌بنیان‌ها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۴
تسهیل شرایط دریافت کارت بازرگانی برای دانش‌بنیان‌ها
تسهیل شرایط دریافت کارت بازرگانی برای دانش‌بنیان‌ها

آی‌تی‌من -مدتی است که شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل الزام قانونی به دریافت کد رهگیری پیش از کارت بازرگانی، دچار مشکلات جدی شده‌اند. طبق قانون، افراد حقوقی برای دریافت کارت بازرگانی باید اطلاعات مربوط به محل دفتر خود را ثبت و کد رهگیری دریافت کنند، از آنجایی که شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس قانون می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری، شهرک‌های صنعتی و دیگر نواحی حمایتی مستقر باشند و قرارداد آنها با این شهرک‌ها به صورت استیجاری است برای دریافت کد رهگیری که باید از سوی پارک‌ها و شهرک‌ها اعلام شوند، دچار مشکل شده‌اند.
 
در این رابطه نشستی در اتاق ایران برگزار شد و افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران به مهم‌ترین مشکل در صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که طبق قانون می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری و دیگر نواحی حمایتی باشند، اشاره و تصریح کرد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور کارت بازرگانی برای این شرکت‌ها را نمی‌پذیرد.
 
این فعال اقتصادی خواستار تسهیل‌گری در این رابطه شد و ادامه داد: البته برخی تسهیلات دیده شده اما هنوز روند صدور کارت روان نبوده و همچنان موانعی وجود دارد. به دنبال آن هستیم که در این بخش ساختار مشخصی را تعریف کنیم و مشکلات را به شکل قانونی و ریشه‌ای برطرف سازیم.
 
در ادامه این نشست محمدحسین اکبری، نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری در این نشست روند دریافت کارت بازرگانی از سوی شرکت های دانش بنیان را تشریح کرد. او از رایزنی‌های این معاونت با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل این مسائل نیز خبر داد.
 
در همین ارتباط علی ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق ایران درباره کارت بازرگانی به روند انتقال فرآیند صدور و تمدید کارت از اتاق ایران به سامانه جامع تجارت و ایراداتی که ابتدا در بدنه کارشناسی و زیرساخت‌های فنی سامانه مذکور وجود داشت اشاره و تاکید کرد: مشکلاتی که وجود داشت طی جلساتی با همکاری اتاق و مرکز توسعه تجارت الکترونیک تا حدی حل شد.
 
او هدف از این سامانه را تسهیل‌گری در روند تمدید و صدور کارت بازرگانی عنوان کرد و گفت: چون در ابتدای کارهنوز زیرساخت‌ها مهیا نشده بود، شرایط به سختی دنبال می شد. حتی مشکلات را به صورت مصداقی و یک به یک حل می‌کردیم. از مسائل فنی که بگذریم به مسائل قانونی رسیدیم. در این رابطه نیز چندین مورد را با دوستان سازمان بررسی کرده و به تفاهماتی رسیدیم.
 
در این بین محمدجواد هادی، معاون تسهیل تجارت مرکز توسعه تجارت الکترونیک با بیان این مطلب که پس از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت و انتقال روند صدور و تمدید کارت بازرگانی سعی شد تغییری در روندها ایجاد نکنیم، گفت: در این بین تنها شرایط و اجرای امور را تسهیل کردیم و بخش قابل توجهی از اقدامات که باید فیزیکی انجام می‌شد را حذف کردیم. در حال حاضر به هیچ سند کاغذی نیاز نداریم و اطلاعات را سیستمی احراز می کنیم، بنابراین ‌واجدین شرایط با تسهیل‌گری کامل در این سامانه اقدام کرده و کارت بازرگانی برای آنها صادر شده و یا کارتشان تمدید می‌شود.
 
بر اساس گفته‌های او در بحث دانش‌بنیان‌ها ابهامات آیین‌نامه‌ای داشتیم و برای حل آن جلساتی ترتیب دادیم تا موارد حل شود.
 
معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از حل مسائل مربوط به شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی خبر داد و افزود: در حال حاضر عمده مشکل مربوط به شرکت‌هایی است که در مراکز نوآوری و پارک‌های علمی و فناوری و غیره مستقر هستند. باید توجه داشته باشیم که طبق آیین‌نامه به کد رهگیری نیاز داریم تا شرایط به صورت سیستمی احراز و رهگیری شود و نمی‌توانیم در این رابطه استثنایی قائل شویم.
 
هادی پیشنهاد داد: پارک‌های علم ‌و فناوری از طریق سامانه املاک و مستغلات کد رهگیری دریافت کنند یا خود پارک‌ها کدی اختصاصی برای این شرکت‌ها در نظر بگیرند که قابل رهگیری باشد. درباره شرکت‌هایی که در محل مسکونی مستقر هستند نیز پیشنهاد دادیم که خود معاونت علمی ریاست جمهوری بررسی‌ها را انجام داده و کد رهگیری را برای این شرکت‌ها صادر و تاییدیه را در اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیک قرار دهند.
 
در همین رابطه کلاهی از نگرانی پارک‌های علم و فناوری از بروز برخی مشکلات در آینده با سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی سخن گفت. به دلیل همین نگرانی‌ها برخی پارک‌ها از صدور کارت بازرگانی اجتناب می‌کنند.
 
او در ادامه از آمادگی کمیسیون برای برگزاری دوره آموزشی درباره رویه‌های صدور کارت بازرگانی خبر داد.
 
این فعال اقتصادی همچنین با بیان این مطلب که دنیا به سمت شرکت‌های کامل مجازی رفته و این روند نیز در ایران به زودی همه‌گیر خواهد شد، گفت: لازم است ضعف‌ قوانین موجود را از ریشه حل کنیم.
 
مهدی اقتصادی، رئیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صادرات اتاق ایران نیز از اهمیت اصلاح قوانین سخن گفت و خواستار اتخاذ تدابیری شد که مشکلات شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان را به ضورت ریشه‌ای حل کند.
 
به اعتقاد او الگوبرداری از سایر کشورها برای رشد و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد.



 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۵۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما