۰
در سی‌وپنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد:

اقتصاد دانش‌بنیان به رگولاتور نیاز دارد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۲
اقتصاد دانش‌بنیان به رگولاتور نیاز دارد
اقتصاد دانش‌بنیان به رگولاتور نیاز دارد

آی‌تی‌من- اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در یکنشست فوق‌العاده، صبح چهاردهم تیرماه 1401 گرد هم آمدند تا نشست اردیبهشت‌ماه را که به دلیل آلودگیهوا لغو شد، جبران کنند. در این نشست علاوه برسخنرانی رئیس و نواب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در مورد چالش‌هایشرکت‌های دانش‌بنیان، علی خیرالدین، معاون فناوریو نوآوری وزارت علوم از برنامه‌های این وزارتخانه برایاجرای شعار جهش تولید دانش‌بنیان و رفع مشکلات این حوزه اقتصاد خبر داد.

فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در این جلسه، زیربنایشکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان در ایران را توسعه فرآیندهای نوآوری عنوان کرد و راه میان‌بر برای رونق تولید دانش‌بنیان را تقلید از نوآوری‌های رخ داده در دیگر کشور، حضور در زنجیره ارزش جهانی ارتقایتکنولوژی و بازار و همچنین، استفاده از پنجره‌هایفرصت دانست.

وی شرط اصلی برای تحقق این سه راهکار را تعامل کشور با دنیا عنوان کرد و با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، یادآور شد که با تدوینآئین‌نامه‌های این قانون با کمک تشکل‌های حوزه کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان، می‌توان به رونق در اینبخش امیدوار بود.

افشین کلاهی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز طی سخنانیبه الزامات توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند زیست‌بوممناسبی هستند که با دسترسی به حمایت‌های هدفمند (قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان)، دوره گذار از ایده تا محصول را طی کرده و خدمت یا کالای خود را آماده ورود به بازار کنند.

کلاهی همچنین گفت که توسعه و ایفای نقش جدیدانش‌بنیان‌ها در اقتصاد کشور، مستلزم فضایکسب‌وکار مناسب، دسترسی به بازار رقابتی و برقراریارتباطات بین‌المللی است. او با بیان اینکهدستیابی به اهداف مورد اشاره، نیازمند اتخاذ تصمیمات بزرگ حاکمیتی، و تغییر نوع نگاه به موضوع توسعه است، افزود: اگر شرکت‌ها و صنایعبزرگ نقش مناسبی در زیست‌بوم بر عهده گیرند و با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان همکاری کنند، در اینموضوعات پیشرفت خواهیم داشت. همچنین همکاریمناسب بین اتاق بازرگانی و معاونت فناوری وزارت علوم ‌می‌تواند به شکل گرفتن این ارتباط کمک کند.

او در ادامه به برخی ظرفیت‌های قانون جهش تولیددانش‌بنیان اشاره کرد و اضافه شدن واحدهای مستقر در پارک‌های علم و فناوری و واحدهای خلاق به حمایت‌های قانونی، استقرار در ملک مسکونی، صدور سند برای ساختمان‌های احداثی بخش خصوصی در پارک‌های علمی و فناوری و امکان ترک تشریفاتمناقصه توسط دستگاه‌های دولتی برای ساخت اول را به عنوان بخشی از ظرفیت‌های ایجاد شده به واسطه قانون معرفی کرد.
 
ضرورت ایجاد رگولاتوری در اقتصاد دانش بنیان
شهاب جوانمردی، دیگر نایب‌رئیس کمیسیوناقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز، بر ضرورت رگولاتوری در اقتصاد دانش‌بنیان کشور تاکیدکرد و با بیان اینکه صنایع بزرگ و سنتی در کشور، باید به سمت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانگام‌های عملی بردارند، افزود: نقش پارلمان بخش خصوصی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قابل توجه است و در این راستا، اتاق بازرگانی طی سال‌هایاخیر، این حوزه را به رسمیت شناخت و تلاش کرد تا در برقراری نظام رگولاتوری در این بخش نقش‌آفرینی کند و از سوی دیگر، ارتباط و تعامل اقتصاد دانش بنیان با دولت و حاکمیت را برقرار کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، تاکید کرد که برای رونق در اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، باید به اقدامات عملی برای رگولاتوری در این حوزه دست پیداکرد.
 
هم‌افزایی برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان
در ادامه این جلسه، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه فناوری و همچنین وضعیت پارک‌های علمی و فناوریارائه کرد و گفت: در کشور 49 پارک علم و فناوری، ‌12 پردیس علم و فناوری، 246 مرکز رشد واحدهای فناور، 10800 واحد فناور و 1778 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد وجود دارد.
علی خیرالدین سپس با اشاره به رشد 15 درصدیاستقرار واحدهای فناور در پارک‌های علم و فناوری در سال 1400 نسبت به سال 1399 گفت: شرکت‌هایدانش‌بنیان مستقر در این پارک‌ها از 994 شرکت در سال 1399 به 1700 شرکت در سال 1400 رسیده و این حاکی از رشد 71 درصدی این شرکت‌هاست.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، رمز موفقیتشرکت‌های دانش بنیان را ورود به بازار دانست و در عین حال گفت که بخش بزرگی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی هنوز وارد بازار نشده‌اند. او در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم برای توسعه تولیددانش‌بنیان به برخی اقدامات این معاونت در این حوزه پرداخت. به گفته خیرالدین، تشکیل کارگروه تدوینسند نظام ملی نوآوری، توسعه تعاملات و همکاری‌هایموثر با بازیگران اصلی زیست بوم نوآوری و تسهیل و تسریع در صدور مجوز مراکز فناوری و نوآوری با اولویت بخش خصوصی از جمله این اقدامات است.

او در ادامه به برخی فرصت‌های قانون جهش تولیددانش‌بنیان از جمله مواد 11 و 13 این قانون اشاره کرد و سپس زمینه‌های همکاری توسعه و ارتقای همکاریوزارت علوم و اتاق تهران را برشمرد. او حضور مستمر نماینده معاونت فناوری و نوآوری در اتاق تهران، همکاریدر ایجاد و توسعه پارک‌ها و پردیس‌های علم و فناوریبا محوریت بخش خصوصی، همکاری در توسعه تعاملات بین‌المللی و ایجاد پایگاه‌های صادراتی و همچنین همکاری در ایجاد نظام کارگزاری خدمات تجاری سازی فناوری را از جمله زمینه‌های همکاریعنوان کرد.
 
وزارت علوم از آیین‌نامه‌های پیشنهادی اتاق حمایتکند
در ادامه این جلسه، دبیرکل اتاق تهران با اشاره به تاسیس مرکز نوآوری اتاق تهران و دفاع از عملکرد اینمرکز در شناسایی بازیگران زیست‌بوم فناوری و حمایت از آنها، ابراز امیدواری کرد که امضایتفاهم‌نامه میان اتاق تهران و معاونت فناوری و نوآوریوزارت علوم خط فکری جدیدی را در هر دو نهاد ایجادکند.

بهمن عشقی سپس به تدوین آیین‌نامه‌های قانون جهش تولید دانش بنیان توسط مرکز نوآوری اتاق تهران با همکاری خبرگان این حوزه اشاره کرد و گفت: درخواست ما این است که وزارت علوم تصویب این آیین‌نامه‌هاحمایت کند تا بخشی از نگرانی‌هایی که در جلسه امروز مطرح شد، برطرف شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در ادامه اینجلسه، با اعلام اینکه آئین‌نامه قانون جهش دانش‌بنیان در حال تدوین است، گفت: در ماده 14 آئین‌نامه این قانون، به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور اجازه داده شده که سازمان سرمایه‌گذاری و توسعه احداث کنند. وی همچنین یادآور شد که بر اساس برخی از مفاد این آئین نامه، اعتبار مالیاتی برایشرکت‌های دانش بنیان درنظر گرفته شده است.

علی خیرالدین سپس با اشاره به اینکه قرار بود طیامسال، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور در مقایسه با سال گذشته به 2 برابر افزایش یابد، افزود: طی سه ماهه ابتدای امسال تنها 450 شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده است.
​​​​​​​
در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق تهران و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، از سویمسعود خوانساری رئیس اتاق تهران و علی خیرالدینمعاون وزیر علوم، به امضا رسید.
کد مطلب : ۲۷۹۲۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين