۰
واکنش‌ها به تغییر نرخ اینترنت ادامه دارد

وعده شورای رقابت و مجلس برای بررسی تعرفه اینترنت

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۲
وعده شورای رقابت و مجلس برای بررسی تعرفه اینترنت
وعده شورای رقابت و مجلس برای بررسی تعرفه اینترنت

آی‌تی‌من- سپهر دادجوی توکلی در گفت‌وگویی خبری در رابطه با افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی، اظهار کرد: این موضوع توسط تنظیم‌گر بخشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، اتفاق افتاده است؛ چنانچه تنظیم‌گر بخشی نتواند به تکالیف خود، درست عمل کند، شورای رقابت براساس شکایت مردمی یا تشخیص خود، ورود خواهد کرد.
 
سخنگوی شورای رقابت ادامه داد: مردم از طریق سامانه ۱۹۵ می‌توانند شکایت‌های خود را ثبت کنند؛ ورای آن از طریق خود شورای رقابت نیز می‌تواند اقدام کرده و شورا نظارت بر این عملکرد خواهد داشت.
 
وی افزود: معاونت اقتصادی در شورا داریم که مکرراً جلساتی را برگزار می‌کنند و در رابطه با همین افزایش تعرفه نیز در اولین فرصت در بدنه کارشناسی جلساتی را خواهیم داشت؛ سپس با صلاحدید شورای رقابت وارد صحن شورا خواهد شد و در صورتی که تخلفی صورت گرفته باشد یا از دستورالعمل‌ها عدول شده باشد، حتما شورا رسیدگی خواهد کرد.
 
به گزارش ایسنا، دادجوی توکلی گفت: در هر دو حوزه‌ عدول از ۳۴ درصد و حتی بررسی درست بودن یا نبودن همین عدد ۳۴، شورای رقابت صاحب رای خواهد بود و تصمیم‌گیری خواهد کرد.
 
این مقام مسوول در شورای رقابت، ضمن تاکید بر اینکه وظیفه شورای رقابت ورود به بازارهای انحصاری دارای رویه‌های ضد رقابتی، است، گفت: می‌دانیم که اینترنت چه ثابت و چه همراه، یک بازار انحصاری تشخیص داده شده است. شورای رقابت یک بار در مصوبه ۶۲۳ به این موضوع ورود کرد که  آن زمان، جنس این رویه ضد رقابتی، از جنس قیمت نبود و موضوع به میزان و شرایط دسترسی برمی‌گشت.
 
وی افزود: براساس مصوبه ۶۲۳ شورای رقابت، اپراتورها ملزم شدند که میزان بسته‌های خود را متنوع کرده و از نظر زمان‌بندی، مقدار و حجم نیزتغییراتی ایجاد کنند. همچنین در مورد دسترسی بازار، شبکه‌های سیم مسی و… نیز ورود داشته‌ایم؛ اما در مورد افزایش تعرفه بسته‌ها، همانطور که اشاره شد، موضوع از سوی تنظیم‌گر بخشی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اتفاق افتاد.
 
تغییر سرعت اینترنت اعلام می‌شود
در این برنامه معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: ما ان‌شاءالله ظرف ۶ ماه گزارش خواهیم داد که وضعیت دی ماه اینترنت چقدر بوده و شش ماه بعدی آن به کجا رسیدها ست.
 
مهدی روحانی نژاد، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات کاملاً نظارت لحظه‌ای و دقیق روی کیفیت شبکه ارتباطی داریم و اگر مردم شکایت یا دغدغه‌ای داشته باشند با ما تماس می‌گیرند و به صورت لحظه‌ای این رصد را انجام می‌دهیم و همچنین تمام مواردی که اپراتورها آن را به صورت الحاقیه پروانه تعهد کرده‌اند و ضمانت اجرایی کار را بیشتر می‌کند، به دقت رصد می‌کنیم و آن را گزارش خواهیم داد. اگر اپراتورها متعهد شدند ظرف شش ماه سرعت شأن را ۳۰ درصد افزایش بدهند ما انشاالله ظرف ۶ ماه گزارش خواهیم داد که وضعیت دی ماه مثلاً ۱۴۰۲ چقدر بوده و شش ماه بعدی آن به کجا رسیده است.
 
وی با بیان اینکه اپراتورها باید به تعهدات خود عمل کنند، افزود: بیش از ۱۵ سال است که اپراتورها پروانه دارند و رگولاتوری آن چیزی که در پروانه شأن بوده را به دقت بررسی کرده و تا الان هم هر آنچه که تعهد داشتند را تقریباً با دقت بالایی انجام داده‌اند و اما در مواردی برخورد قانونی کردیم و جریمه هم انجام شده است و در حال حاضر مثل همه تعهداتی که اپراتورها دارند اگر تعهداتشان را انجام ندادند با آن‌ها برخورد می‌شود و جرایم خیلی سخت و سنگین برایشان دیده شده است.
 
روحانی نژاد به دلایل افزایش تعرفه اشاره کرد و گفت: افزایش تعرفه دلایل مختلفی دارد، ما اینجا فکر می‌کنیم جز معدود دستگاه‌های حاکمیتی هستیم که تعهد کیفیت را گرفتیم یعنی در عین حالی که بالاخره افزایش هزینه را داریم با افزایش کیفیت هم رو به رو هستیم یعنی این نکته خیلی مهم است که مردم مطمئن باشند که ما این افزایش کیفیت را رصد خواهیم کرد.
 
وی در خصوص اعلام سایتی برای دسترسی و رصد سرعت اینترنت مردم گفت: انشاالله برای افزایش ۳۰ درصدی سرعت یک ساز و کاری فراهم می‌شود که خود مردم بتوانند متوجه آن شود یعنی بررسی این را خواهیم کرد روالش را تعیین کنیم و خود مردم هم بتوانند رصد کنند ما در موضوعات دیگر هم این کار را کردیم.
 
روحانی نژاد در خصوص افزایش بسته‌های اینترنت گفت: در سایت هم گذاشتیم الان هم خدمت مردم اعلام می‌کنم که اگر تعرفه‌ای و قیمت بسته‌ای تا دیروز روی خدمت و سبد خدمت اپراتورها بوده نه تنها این بسته‌ها حذف نخواهند شد، بلکه همان بسته با همان ویژگی حداکثر ۳۴درصد افزایش پیدا کرده است.
 
وی افزود: افزایش سه برابری هزینه اینترنت کاملاً خبر کذب است و طبق توافقی که شده این امتیاز و پذیرفتنی که انجام شده برای ۳۴ درصد بوده است و ما رصد می‌کنیم اگر بسته‌ای بیش از ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده باشد حتماً با آن برخورد می‌کنیم و اپراتور ملزم است که برگرداند و حتی برخورد قانونی هم با آن خواهد شد. بنابراین اطمینان خاطر می‌دهم که بیش از ۳۴ درصد هیچ بسته‌ای را اجازه افزایش نخواهیم داد. یعنی هیچ بسته‌ای چه کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت نباید فراتر از ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته باشد.
 
روحانی نژاد در خصوص نحوه شکایت در خصوص افزایش بیش از ۳۴درصدی بسته‌های اینترنت گفت: ما سامانه ۱۹۵ داریم که برای مردم کاملاً جا افتاده است، می‌توانند با آن تماس بگیرند و این بررسی‌ها کمتر از ۴۸ساعت انجام می‌شود و در عین حال ما خودمان درگاه‌های فروش اپراتورهارا از امروز رصد می‌کنیم و اگر جایی دیدیم که با آن ۳۴ درصد مغایرت داشت، خودمان هم برخورد خواهیم کرد، ولیکن مردم هم می‌توانند با ما تماس بگیرند.
 
وی در خصوص ایجاد داشبورد در مورد سرعت، هم وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات یک داشبوردی ایجاد خواهد کرد گفت: من فکر می‌کنم ظرف ده روز آینده بتوانیم این داشبورد را ایجاد کنیم یعنی هم مردم عزیز مطمئن باشند که رگولاتوری به عنوان حامی منافع آن‌ها، رعایت منافع مردم است هم در کوتاه مدت هم در دراز مدت، اگر که تعرفه‌ای افزایش پیدا می‌کند برای این است که اپراتور بتواند پایدار و بهتر داشته باشد.
 
یک نماینده مجلس نیز در این برنامه با انتقاد از گرانی ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت همراه، گفت: ۲۰ درصد از حقوق و درآمد مردم ایران صرف هزینه اینترنت و فیلترشکن می‌شود!
 
لطف الله سیاهکلی، عضو شورای عالی فضای مجازی و نماینده مجلس در اولین واکنش به گرانی 34 درصدی تعرفه اینترنت همراه به تلویزیون، گفت: 10 درصد درآمد و حقوق ایرانی ها صرف هزینه اینترنت و 10 درصد دیگر هم برای خرید فیلترشکن (VPN) است. بنابراین 20 درصد از درآمد و حقوق باید صرف این موضوع شود اما هزینه ماهانه اینترنت در کره جنوبی 22 دلار و کمتر از یک درصد حقوق مردم است.
 
وی ادامه داد: افزایش قیمت اینترنت باید معقول بوده و دارای سیستمی باشد تا مردم بتوانند جزییات مصرف و سرعت اینترنت را استخراج کنند تا مبادا سر مردم کلاه برود.
 
مجلس وعده بررسی داد
در ادامه واکنش‌ها به تغییر قیمت اینترنت عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: مشخص نیست که با چه توجیهی افزایش قیمت اینترنت، صورت گرفته است؛ حتما از وزیر ارتباطات در این زمینه، توضیح خواهیم خواست و دلایل این گرانی را از ایشان سوال خواهیم کرد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به افزایش قیمت اینترنت در کشور گفت: در چنین شرایطی این دولت است که بایدهزینه‌های اپراتور‌ها را جبران کند و تا جایی که امکان داشته باشد اینترنترا گران نکند، زیرا گرانی اینترنت برای اقشار کم‌ درآمد جامعه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.
 
به گزارش ایلنا، بنا بر اعلام دو اپراتور همراه اول بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این موضوع گفت: این روز‌ها اینترنت برای مردم از نان شب هم واجب‌تر و بسیاری از امور زندگی مردم به این فناوری گره خورده است، همچنین استفاده بیشتر از اینترنت کمک می‌کند صرفه‌جویی‌های کلانی در مصرف سوخت، زمان و دیگر هزینه‌های دولت و ملت انجام شود. علاوه بر این‌ها کاهش حمل و نقل مردم در پی انجام امور با اینترنت به کاهش آلودگی هوا می‌انجامد.
وی افزود: استفاده از اینترنت به معنای روغن‌کاری چرخ اقتصاد و تقویت اینترنت به معنای چرخاندن بهتر چرخ اقتصاد است.
 
قادری ادامه داد: البته اظهارات اپراتور‌ها در مورد ارزان بودن قیمت اینترنت تا اندازه‌ای توجیه دارد و در چند سال گذشته قیمت خدمات آن‌ها افزایش نداشته است، اما در گران کردن اینترنت باید قدرت خرید مردم را در نظر داشت.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: در چنین شرایطی این دولت است که باید هزینه‌های اپراتور‌ها را جبران کند و تا جایی که امکان داشته باشد اینترنت را گران نکند، زیرا گرانی اینترنت برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.
 
وی اضافه کرد: در تمام دنیا تلاش می‌شود مردم به استفاده از اینترنت سوق پیدا کنند تا از هزینه‌های مرتبط با عبور و مرور و آلایندگی‌ها کاسته شود.
 
این نماینده مجلس، گفت: مشخص نیست که با چه توجیهی این افزایش قیمت صورت گرفته است؛ حتما از وزیر ارتباطات در این زمینه توضیح خواهیم خواست و دلایل این گرانی را از ایشان سوال خواهیم کرد. امیدواریم راه‌حل جایگزینی برای افزایش قیمت اینترنت پیداکنیم تا مردم متحمل فشار نشوند.
 
قادری افزود: دولت دست‌کم می‌تواند برای استفاده از پلتفرم‌ها و سکو‌های داخلی تعرفه اینترنت را افزایش ندهد. چنین الزامی هم برای دولت وجود داشت که هزینه استفاده از پلتفرم‌های داخلی را یک پنجم هزینه استفاده از پلتفرم‌های خارجی در نظر بگیرد. با این کار استفاده از پلتفرم‌های داخلی نیز رایج‌تر می‌شود.
 
رییس‌جمهور اینترنت افراد ضعیف را حذف کرد
یک نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی گفت: ما عملاً داریم برای یک اینترنت نیم‌بند فیلتر شده با کلی محدودیت‌های مختلف قیمت بالاییپرداخت می‌کنیم که حتماً منجر به نارضایتی خواهد شد.
 
جلال رشیدی کوچی درحالی که دولت در زمان انتخابات وعده اینترنت رایگان و با کیفیت می‌داد؛ امروز شاهد افزایش قیمت اینترنت هستیم؛ این افزایش قیمت چه تاثیری بر قشر ضعیف و افراد کم درآمد و افزایش قیمت سایر کسب و کارهای اینترنتی خواهد داشت، گفت: یکی از وعده‌هایی که آقای رییس‌جمهور در زمان انتخابات داشتند این بود که برای اقشار کم درآمد یا ضعیف جامعه اینترنت را رایگان می‌کنند، اما به نظر می‌رسد امروز اینترنت را با این افزایش قیمتی که به وجود آمده است، حذف کرده‌اند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید در نظر بگیریم با این افزایش قیمت اینترنت دیگر در توان بسیاری از افراد نیست که این اندازه هزینه کنند و یا اگر هم هست بالاخره به سبد خانوار فشار می‌آید، اظهار داشت: نکته بعدی این است که ما بارها و بارها شاهد افزایش قیمت اینترنت توسط اپراتورها بوده‌ایم و همیشه هم وزرای مربوطه گفته‌اند ما با این شرط می‌پذیریم که کیفیت افزایش پیداکند؛ من اصطلاحی که به کار می‌برم این است که ما عملاً داریم برای یک اینترنت نیم‌بند فیلتر شده با کلی محدودیت‌های مختلف قیمت بالایی پرداخت می‌کنیم که حتماً منجر به نارضایتی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همیشه اپراتورها گفته‌اند که ما کیفیت را افزایش می‌دهیم، کیفیت که افزایش پیدا نکرده هیچ هر سال به نظر می‌آید شاهد کاهش کیفیت هستیم و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا نارضایتی در سطح جامعه شکل بگیرد و از آنجایی که زندگی مردم با اینترنت گره خورده است، این مساله هم می‌تواند روی افزایش نارضایتی تاثیر بگذارد. بالاخره اپراتورها می‌گویند ما داریم ضرر می‌دهیم؛ راهکار چیست؟ ما همیشه اول گفته‌ایم رقابت باشد؛ چه در اینترنت و چه در خودرو و هرجای دیگری این رقابت وجود داشته باشد و سپس حمایت‌های دولتی تبدیل به نظارت‌های دولتی شود.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما داریم پول چیزیرا می‌دهیم که از آن محروم هستیم، گفت: حداقل این همه شبکه‌ها فیلترنباشند. هنگامی که یک فرد این همه پول می‌دهد بعد می‌رود می‌بیند چیزی هم در اختیارش نیست مشخص است که نارضایتی ایجاد می‌کند.
 
وی با بیان ایام انتخابات، یادآور شد: مقام معظم رهبری تاکید بر مشارکت حداکثری دارند و همه ما هم می‌دانیم باید مشارکت مردم زیاد باشد اما با این تصمیماتی که گرفته می‌شود؛ یک روز کپسول گاز را گران می‌کنند، یک روز زمزمه گرانی می‌شود، در بودجه مالیات‌ها را چند برابر کردند، مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دادند و حال هم قیمت اینترنت را افزایش داده‌اند، این‌ها قطعا باعث نارضایتی می‌شود و در مشارکت حتما اثر منفی خواهد گذاشت.
 
رشیدی کوچی تاکید کرد: امیدواریم عزیزانی که در دولت نشسته‌اند و تصمیم می‌گیرند، جامع‌تر و عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند.
 
وی در پاسخ به این‌که در بحث فیلترینگ دولت اعلام می‌کند در خصوص رفع فیلترینگ پیشنهاد داده‌ایم اما شورای عالی فضای مجازی نپذیرفته در صورتی اعضای دولت هم عضو این شورا هستند، گفت: رییس شورای عالی فضای کیست؟ آقای رییس‌جمهور است. به نظر من این‌ها بهانه است.
 
نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درحال حاضر که قیمت اینترنت افزایش پیدا کرده است دولت بیاید اعلام کند من فیلترینگ را برداشته‌ام، من معتقدم ما آنقدر مردم شریفی داریم که به همین هم قانع و راضی هستند.
 
وی افزود: خیلی‌ها به من می‌گویند به عنوان مجلس ورود کن، منِ جلال رشیدی کوچی تنها یقه کدام‌شان را بگیرم؟ وزیر صمت را بگیرم؟ وزیرارتباطات را بگیرم؟ وزیر کشاورزی را بگیرم؟ مگر چقدر یک نفر می‌تواند در مجلس کار کند؟ به نظرم می‌رسد دولت این کار را باید اصلاح کند و اگر تصمیم بر افزایش قیمت گرفته است از جایی دیگر دری به روی مردم باز کند. چرا که با این شیوه پیش رفتن حتما نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهیم و مشارکت در انتخابات قطعاً به تبع آن پایین‌تر خواهد آمد.
 
گرانفروشی را گزارش کنید
رییس رگولاتوری گفت: با اپراتور‌هایی که بیش از قیمت قانونی تعرفه اینترنت را افزایش دادند، حتماً برخورد قانونی خواهد شد.
 
امیر لاجوردی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی نوشت: هیچکدام از بسته‌هایی که تا دیروز در دسترس کاربران بوده، نباید حذف شوند و بیش از ۳۴ درصد هم افزایش قیمت نخواهند داشت و با اپراتور‌هایی که از این دو اصل تخطی کنند حتماً برخورد قانونی خواهد شد.
 
وی همچنین درباره آخرین بررسی‌ها در رابطه با حذف بسته‌های اینترنت گفت: طبق بررسی مجدد همکارانم در سازمان در ساعت ۷:۱۳ صبح امروز، هیچ بسته‌ای (اعم از بسته‌های عادی، شبانه و …) که تا روز پنجشنبه دراختیار مردم بوده حذف نشده و فقط ۳۴ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: همچنین ۷ بسته جدید ۹۰ روزه، ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه توسط اپراتور‌ها معرفی شده است.
 
لاجوردی گفت: برای ثبت شکایات مردمی می‌توان با سامانه ۱۹۵ تماس حاصل کرد.
 
اینترنت شبانه نامحدود حذف نشده است
در خبر دیگری در همین رابطه همراه اول اعلام کرد بسته اینترنت شبانه نامحدود این اپراتور حذف نشده و از طریق کد دستوری در دسترس است.
 
به گزارش فارس، روز‌گذشته بسته اینترنت شبانه نامحدود همراه اول در اپلیکیشن «همراه من» حذف شده بود و روابط عمومی این اپراتور نیز حذف کامل این بسته را تایید کرد.
 
اما روابط عمومی همراه اول طی تماس با خبرگزاری فارس گفت این بسته حذف نشده؛ به‌علت به‌روزرسانی قیمت‌ها فعلا تنها در اپلیکیشن نشان داده نمی‌شود و از طریق کد دستوری و سایت امکان خرید آن وجود دارد. مشترکین می توانند بسته شبانه نامحدود را از طریق کد دستوری«#33*100*» (ستاره۱۰۰ستاره۳۲مربع) را خریداری کنند.
 
فعلا این بسته به قیمت قبل (۱۹۹۰۰ تومان قبل از احتساب مالیات) ارائه می‌شود و تا امشب افزایش ۳۴درصدی بر روی آن اعمال می‌شود.
 
گفتنی است روز گذشته رییس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد «هیچ کدام از بسته‌هایی که تا دیروز در دسترس کاربران بوده نباید حذف شوند» و بیش از ۳۴ درصد هم افزایش قیمت نخواهند داشت. وی همچنین تأکید کرد «با اپراتورهای متخلف در این زمینه برخورد خواهد شد».
 
بسته شبانه نامحدود همراه اول و بسته شبانه ایرانسل اکنون به‌طور کامل در دسترس قرار گرفته است.
 
 

 
کد مطلب : ۲۸۲۴۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما