۰

محتوای ویژه کودک در فضای مجازی برچسب گذاری می‌شود

تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵

آی‌تی‌من-  محمدحسن انتظاری با بیان اینکه ایجاد زیست بوم پاک ویژه کودکان و نوجوانان در بستر شبکه ملی اطلاعات و در چارچوب فرهنگ ایرانی اسلامی‌از جمله اهداف مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی است، گفت: در این مصوبه سیاست‌ها و اقدامات کلان کشور در پیشگیری از آسیب‌های کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تعیین شده است. به این معنی که نحوه ایجاد محیط صیانت شده برای این گروه سنی و رده بندی خدمات و محتوا در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نحوه مراقبت از کودکان در فضای مجازی و پیاده سازی اقدامات کلانی نظیر مشاوره و ایجاد خطوط اضطراری و گزارش دهی، ارتقای سواد رسانه‌ای و اقدامات نظارتی در این مصوبه دیده شده است، تاکید کرد: این وظایف برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ارشاد و نیز سازمان صدا و سیما تعریف شده است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: هدف از این مصوبه این است که زیست بوم پاک ویژه کودک بر بستر شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود. در کنار آن نیز قرار است شبکه اجتماعی بومی‌با برچسب گذاری و فضای لازم مختص کودکان و نوجوانان متناسب با سن و سال آنها و فرهنگ ایرانی اسلامی‌ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه برچسب گذاری محتوای ویژه کودک در فضای مجازی مطابق این مصوبه در دستور کار قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اقدامات کلان در این مصوبه میان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد تقسیم کار شده است. در این زمینه وزارت ارتباطات نیز مکلف به ایجاد زیرساخت‌های لازم است. در نهایت نیز مرکز ملی فضای مجازی روی این مصوبه، نظارت خواهد داشت.

انتظاری پیاده سازی این سند را دارای اهمیت بسیار عنوان کرد که بخش بزرگی از جمعیت کاربران فضای مجازی را که حدود ۴۰ درصد برآورد می‌شوند، در برمی‌گیرد و گفت: با وجودی که بخش بزرگی از فضای مجازی کشور تحت تسلط پلتفرم‌های خارجی است، این سند آنطور که باید امکان نظارت و پیاده سازی فضای سالم را برای کودکان و نوجوانان نخواهد داشت مگر اینکه این موضوع در دولت آینده حل و فصل شود.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۶۵۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما