۰
در کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران بررسی شد

نقش شوراها در مدیریت هوشمند شهری

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۹
نقش شوراها در مدیریت هوشمند شهری
نقش شوراها در مدیریت هوشمند شهری

آی‌تی‌من-  محمدرضا طلایی، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در ابتدای نشست با اشاره به اهمیت شهر هوشمند گفت و تاب‌آوری آن گفت: برای رسیدن به جایگاهی که ادعا کنیم تهران شهری هوشمند است، باید زیرساخت‌هایی به وجود آید و در این مسیر باید شهرداری و شورای شهر  کمک کنند تا جامعه به آن حد از نبوغ برسد که انسان‌های هوشمندی تربیت کند.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت: برای داشتن شهر هوشمند، فقط زیرساخت فناوری تعیین کننده نیست، افزایش فرهنگ و سواد دیجیتال جامعه خیلی مهم از فناوری‌هاست و این نقش را باید نظام آموزشی برعهده گیرد.

طلایی ادامه داد: زمان همه‌گیری ‌کرونا مشخص شد که کشورهایی با زیرساخت فناوری بالا، تاب‌آوری بهتری داشتند؛ در همان زمان که بنگاه‌های سنتی حوزه‌های تجارت الکترونیکی رشد و توسعه خوبی داشت. زیرساخت‌ها، در دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی باید مورد توجه باشد و از این قبل می‌توان مدیریت بهتری در دوره بحران داشت.

در ادامه علی‌اصغر قائمی، رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و نامزد انتخابات شورای شهر تهران ‌گفت:75 درصد مردم ایران شهرنشین هستند؛ استاندارد جهانی هم همین است. جمعیت روستانشین در ایران کم شده و خیلی‌ها امیدوارند اگر زیرساخت‌ها و امکانات فناوری اطلاعات در کشور توسعه پیدا کند، شاید جمعیت روستانشین محل خود را ترک نکنند و حتی مهاجرت معکوس اتفاق افتد. البته شهرنشینی هم باید با توجه به مولفه‌های زیست‌پذیری مانند فناوری، آب و هوای خوب، ترافیک کم و غیره مورد توجه باشد.

قائمی ‌ادامه داد: برای توسعه این مولفه‌ها نظام‌هایی در شهرها شکل گرفته است. سلسله نهادیی در کنار شهرداری‌ها کار می‌کنند؛ قبلا دارالخلافه امور شهری را برعهده داست. بعدا انجمن شهر شکل گرفت؛ و الان شورای شهر امور شهری را برعهده دارد. شانی که قانون‌گذار به این نهاد داده، شان تقنینی و نظارتی است و در مقایس پارلمان محلی اختیارات خوبی دارد.

او ادامه داد: اگر نهادهای دست اندرکار، کاستی‌های داشته باشد، قدرت نظارتی شورای می‌تواند در این زمینه اثربخش عمل کند. شورای شهر جایگاه مهمی‌در تقنین و نظارتی دارد که اگر  به موردی ورود کند، باید مجری، کار خود را درست انجام دهد و این نظارت از عملکرد شهرداری تا اداره آب و فاضلاب و گازرسانی و حمل‌ونقل و غیره را دربردارد.

او تاکید کرد: البته ما کاستی‌هایی داریم؛ موضوع لایحه مدیریت واحد شهری 10 سال است که در حال اصلاح است و امیدواریم این لایحه که از سمت دولت به مجلس ارسال شده، نهایی شود. البته استقرار آن قانون هم سخت است و روابط پیچیده‌ای در شهر حاکم است.

بعد از آن حمیدرضا احمدیان، مشاور کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت: باتوجه به نقش اتاق بازرگانی در راهبری مطالبات بخش خصوصی، شورای شهر می‌تواند برای پیگیری مطالبات شهری، حضور بخش خصوصی را پررنگ و تقویت کند. اتاق ایران هم می‌تواند درباره قابلیت بخش خصوصی برای داشتن شهر هوشمند، گزارشی ارائه کند.

در ادامه نشست که به صورت انلاین و حضور برگزار شد، ویدا سینا، نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران تصریح کرد: در شهر هوشمند بحث امنیت اطلاعات و کیفیت سامانه‌های به کار گرفته شده، خیلی مهم است. مشکل امروز سامانه‌ها امن نبودن ان است، البته این سامانه‌ها به لحاظ کیفیت هم مشکلاتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد و روی استاندارد بودن آن کار شود.

سپس احمدیان افزود: علی‌رغم همه زحمات شهرداری، واقعیتی که وجود دارد، تشتت افکار و برنامه‌ها در نظام مدیریت شهری است؛ این نظام مدیریت پراکنده است و انسجام کافی ندارد. اقداماتی در حوزه هوشمندسازی شهر مورد توجه قرار گیرد باید از انسجام بیشتری برخوردار باشد.

قائمی ‌همچنین درباره مدیریت شهر هوشمند و الزامات آن گفت: اینکه در رفتار، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری تشتت وجود دارد، واقعیت است؛ سیاست‌های گذرا نباید روی استراتژی شهری حاکم باشد. شاید نقیصه اصلی در این است که به اسناد بالادستی  توجه نشده است؛ باید در این دوره به این مهم بیشتر عنایت شود. باید شورای‌شهر به عنوان نهاد قانون‌گذار محلی به این حوزه توجه کند. از طرفی باید ظرفیت و محل امنی برای نگهداری اطلاعات فراهم شود. اینها جز اقدامات لاینفک ورود به این عرصه است.

او تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی بازیگردانی مدیرانی است که IT را نمی‌شناسند؛ بسیاری از مدیران فعلی ماهیت IT را نمی‌شناسند. دخالت مدیریتی در معماری اطلاعاتی می‌کنند و باید جلوی این مسئله گرفته شود. ما باید به این سمت برویم که فهم IT نه دانش تکنولوژی جز لاینفکی از مدیریت باشد. باید مدیران سواد این حوزه را داشته باشند تا بتوانند تاثیرگذار باشند. باید تصمیمات از استراتژی لازم برخوردار باشد. باید کرسی IT در شواری شهر فعال شود و توجه به این در همه حوزه‌ها و زیرشاخه‌های مدیریت شهری لازم است.

او ادامه داد: باید در حوزه‌های متعدد شهری از توان بخش خصوصی، تشکل‌های بخش خصوصی اتاق بازرگانی استفاده شود.

در ادامه افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران گفت: در دوره گذشته مدیریت شهری بیشترکارها پروژه‌محور بوده درحالی‌که، باید کارهای زیرساختی انجام شود. ماهیت و مدل انجام کار مشخص شود و بازیگران بیشتری به عرصه کار اضافه شوند.

قائمی ‌در پاسخ گفت: منظور آقای کلاهی تغییر پارادایم مدیریت شهری است و باید برای رسیدن به این مسیر همه به بلوغ برسند. ما هم معتقدیم که باید این مسیر طی شود. باید بتوانیم تحولات و تغییر اساسی را با همفکری هم و بخش خصوصی پیگیری کنیم.
 
کد مطلب : ۲۷۶۵۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين