۰

همکاری مشترک فناپ ریسرچ و تیم هوش مصنوعی پاد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۲
همکاری مشترک فناپ ریسرچ و تیم هوش مصنوعی پاد
همکاری مشترک فناپ ریسرچ و تیم هوش مصنوعی پاد

با مشارکت مرکز مطالعات و تحقیقات فناپ و تیم هوش مصنوعی پاد، ابعاد فنی سامانه لبه دانشی آفلاین صحت‌سنجی امضای شرکت فناپ در پایگاه معتبر علمی الزویر و یکی از برجسته‌ترین مجلات مرتبط با سامانه‌های هوشمند به‌نام Experts Systems with Applications پذیرفته شد. این دستاورد، نتیجه یک تعامل سه‌ماهه بین تیم هوش مصنوعی و مرکز مطالعات و تحقیقات جهت تدوین محتوای مورد نظر در قالب یک مستند علمی و نیز طی شدن فرآیند شش‌ماهه داوری و انجام اصلاحات بود که در مقاله‌ای تحت عنوان "CBCapsNet: A novel writer-independent offline signature verification model using a CNN-based architecture and Capsule Neural Networks" و با درج آدرس علمی فناپ منتشر شد.

در واقع، این مقاله به تشریح یک رویکرد بیومتریک در صحت­سنجی امضاء می­پردازد که راهکاری مؤثر برای به‌کارگیری در رویه­های مرسوم بانکی، اداری و حقوقی به‌شمار می­­آید. در این رویکرد از یک­سو امکان راستی‌آزمایی یک امضا با هویت مورد نظر وجود دارد، و از سوی دیگر ویژگی احراز یک هویت خاص از میان اطلاعات موجود در پایگاه داده را میسر می­سازد. نوآوری مدل طراحی‌شده در به‌کارگیری معماری ترکیبی از شبکه­های عصبی پیچشی و کپسولی با نام اختصاری CapsNet است که همزمان با استفاده از توابع تشخیص مشابهت و مقادیر آستانه مناسب، سبب استخراج ویژگی­ها، دسته­بندی امضاها، و صحت­سنجی به کاراترین شکل ممکن می­شود. همچنین، به‌منظور کاهش پیچیدگی­های محاسباتی، به‌جای بهره­گیری از دو شبکه مجزا، از یک سازوکار منحصربه‌فرد دوسویه استفاده شده است که همزمان امکان یادگیری ویژگی­های متمایز یک جفت امضا را به ارمغان می­­آورد. بررسی نتایج محاسباتی نشان داده است که عملکرد مدل ارائه‌شده توسط تیم هوش مصنوعی شرکت فناپ با برخورداری از صحت بالاتری نسبت به الگوریتم‌های مشابه مطرح دنیا، میزان خطا را در تشخیص جعلی بودن امضا تا حد زیادی کاهش می­دهد.

در راستای گسترش چنین دستاوردهایی، مرکز مطالعات و تحقیقات شرکت فناپ، با استقبال از درخواست تیم‌های کاری مبنی بر ثبت اقدامات ارزشمند صورت‌گرفته، اطمینان دارد که فعالیت‌های نوآورانه متخصصان شرکت از پتانسیل لازم جهت انتشار در برترین نشریات علمی برخوردار هستند. برای تحقق این مهم، تیم­های کاری می­توانند درخواست خود را با معرفی مشخصات محصول، الگوریتم، اقدام نوآورانه صورت‌گرفته، مطرح کنند و در قالب فرم پیشنهاد به مرکز مطالعات و تحقیقات انتقال دهند. سپس، مرکز مطالعات و تحقیقات با بررسی محتوای ارسال‌شده و مطالعه به روش­های موجود در متون علمی، نقطه‌نظرات و پرسش­های احتمالی خود را در راستای رفع ابهامات و متناسب کردن اقدام انجام‌شده به محتوای استاندارد قابل چاپ منعکس می‌کند. پس از ارائه پاسخ­های مربوط از سوی تیم­کاری و برگزاری جلسات توجیهی مورد نیاز، محتوای مستند علمی از سوی مرکز مطالعات و تحقیقات آماده و برحسب کیفیت موضوع در مجلات یا کنفرانس­های واجد شرایط ثبت خواهد شد. اسامی نویسندگان براساس ترکیبی از افراد دست­اندرکار در تحقق موضوع تحقیق و نیز افراد نگارنده با تأیید مدیریت مجموعه انتخاب می­شوند. در مرحله بعد، برحسب نتیجه فرآیند داوری، اقدام مقتضی اعم از نیاز به اصلاحات و تغییر مجله یا کنفرانس منتخب، با هماهنگی­های لازم صورت می­پذیرد تا در نهایت فعالیت تیم­های کاری شرکت در پایگاهی معتبر پذیرفته شوند و به چاب برسند.

امید است که با همیاری مؤثر تیم­های کاری در ثبت تلاش­های لبه دانشی در حال انجام، شاهد ارتقای برند فناپ و به دنبال آن اعتبار روزافزون برای اعضای خلاق و پرتلاش سازمان باشیم.

 
کد مطلب : ۲۷۶۹۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما