۰
یک تحقیق جدید نشان داد:

 سونامی خورشیدی می‌تواند اینترنت را از کار بیندازد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۸
 سونامی خورشیدی می‌تواند اینترنت را از کار بیندازد
 سونامی خورشیدی می‌تواند اینترنت را از کار بیندازد
 
آی‌تی‌من- محققان دانشگاه کالیفرنیا در مقاله‌ای که ماه اوت امسال در نشریه SIGCOMM 21 منتشر کردند، آثار مخرب احتمالی یک توفان ژئومغناطیسی یا خورشیدی را تشریح کرده‌اند. چنین توفانی می‌تواند روی کابل‌های اینترنت زیر دریا تاثیر بگذارد، جلوی انتقال اطلاعات را سد کند و جهان وابسته به اینترنت را با مشکل بزرگی مواجه سازد.

این محققان معتقدند که بررسی جدیدشان، ضرورت به‌کارگیری فناوری‌های قدرتمند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به منظور جلوگیری از چنین رویدادی، نمایان می‌کند.
البته این ایده که توفان‌های ژئومغناطیسی می‌توانند تجهیزات الکتریکی را تخریب کنند، برای علم ایده تازه‌ای نیست. پیش‌تر نشان داده شده که فوران‌های بزرگ از سطح خورشید که به آنها « خروج جرم از تاج خورشیدی» (CME) می‌تواند خطر شدیدی را متوجه ماهواره‌ها کند و احتمالا موجب قطعی برق شود. هرچند تا کنون در مورد اثر منفی آنها روی ارتباطات و اینترنت شواهدی وجود ندارد.

سانگیتا ابدو جیوثی، در این مقاله جدید به این موضوع می‌پردازد که توفان‌های خورشیدی چگونه بر کابل‌های اینترنت زیر دریا اثر  می‌گذارد.

اینترنت جهانی متکی به شبکه‌ای پیچیده از کابل‌هایی است که در کف اقیانوس‌ها قرار گرفته‌اند و کشورها را به یکدیگر متصل می‌کنند.

یک شراره خورشیدی که ناشی از امواج بزرگ خروجی پلاسما از خورشید باشند، موجی از اشعه الکترومغناطیسی را به بیرون متصاعد می‌کند. این امواج در مدت 8 دقیقه به زمین می‌رسند، اما در لایه یونسفر و اتمسفر بالایی جلوی‌شان سد می‌شود. البته CMEها بسیار بزرگ علاوه بر اشعه الکترومغناطیسی، جرم خورشیدی و میدان مغناطیسی‌شان را هم منتشر می‌کنند. این امواج و اجرام، معمولا در یک جهت حرکت می‌کند و اگر زمین در مسیرشان قرار بگیرد، می‌توانند میدان مغناطیسی را مختل و در کارکرد تجهیزات الکتریکی مشکل ایجاد کنند.

چنین توفان‌هایی پیش از این سابقه داشته است. بزرگ‌ترین توفان خورشیدی که در قرن بیستم رخ داد، موجب آسیب‌هایی در سراسر کره زمین شد و شدیدا بر سیستم راه‌آهن آمریکا اثر گذاشت. توفان‌های کوچک‌تری هم گزارش شده که توانسته کل سیستم برق کانادا را از کار بیندازد.

این تحقیق با تحلیل زیرساخت اینترنت، نتیجه‌گیری می‌کند که یک CME بزرگ می‌تواند منجر به قطعی کامل اینترنت شود که مدتی طولانی پس از وقوع توفان نیز تداوم خواهد داشت. البته این به معنی قطع تمامی ارتباطات نیست؛ زیرا توفان خورشیدی بر فیبرهای نوری اثری نخواهد داشت.

همچنین از آنجا که آمریکا بیشترین اتکا را به کابل‌های زیر دریا برای اتصال به اروپا دارد، بیشترین آسیب را از چنین توفانی خواهد دید و اروپا و آسیا به دلیل داشتن ارتباطات زمینی، زیان کمتری را متحمل خواهند شد.

از سوی دیگر، گوگل می‌تواند از این حادثه احتمالی با آسیب کمتری عبور کند؛ اما فیس‌بوک، به این دلیل که مراکز داده‌اش به هم نزدیک‌تر هستند، دچار مشکلات ارتباطی جدی خواهد شد.


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۰۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما