۰

چرا باید از نصب اپ‌های ناشناس خودداری کنیم؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۳
چرا باید از نصب اپ‌های ناشناس خودداری کنیم؟
چرا باید از نصب اپ‌های ناشناس خودداری کنیم؟

 اجازه دادن یا رد نصب‌های جایگزین
از طرفی توانایی خرید خارج از گوگل‌پلی‌استور می‌تواند خیلی از جاها به کار آید؛ هر اپی هم در گوگل‌پلی موجود نیست. از طرفی دیگر این آزادی با خود خطراتی نیز به همراه دارد؛ زیرا خارج از گوگل‌پلی اپ‌ها کیفیت و امنیت گوگل را از دست خواهند داد.
اپ‌های خطرناک به همراه یک نصب‌گر برنامه می‌توانند به دستگاه‌های کاربر نفوذ کرده و داده‌های شخصی، پول یا هر دو اینها را به تاراج ببرند.

 در ادامه چند نمونه از این دست حملات آورده‌ایم:
یک فروشگاه اپ محبوب و جایگزین به تروجان مبتلا بود و شروع کرد به توزیع بدافزار.
مجرمان سایبری با استفاده از مجوز نصب اپ‌های ناشناس باج‌افزاری را با پوشش نسخه بتای یک بازی موسوم به Cyberpunk 2077 توزیع کردند.

سایر مجرمان هم بدافزار Loapi را بعنوان ابزار آنتی‌ویروس و اپی با محتوای بزرگسال پخش کردند. این تروجان اسمارت‌فون‌ها را برای حملات DDoS به بات‌هایی تبدیل کردند و یا آن‌ها را به رمزارز تبدیل می‌کردند یا پرشان می‌کردند از تبلیغ.
اینها همه نمونه‌هایی هستند از اینکه چرا گوشی‌های جدید باید نصب نر‌م‌افزارهای خارجی را روی خود غیرفعال کنند.

 چطور نصب اپ‌های ناشناس را در اندروید 8 به بعد غیرفعال کنیم؟
در نسخه‌های بعدی اندروید، قابلیت مربوطه Install unknown apps نام دارد و جداگانه برای هر اپ فعالسازی می‌شود. اگر برای برخی اپ‌ها اجازه نصب از منابع ناشناس بدهید نیاز خواهید داشت به طور جداگانه  آن را برای هر اپ غیرفعال کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد چطور:
 تنظیمات سیستم خود را روی دستگاه باز کنید
Apps and notifications را انتخاب کنید
Advanced را انتخاب کرده و به Special app access بروید
Install unknown apps را انتخاب کنید
بررسی کنید زیر هر اپ نصب‌شده روی گوشی شما چه لیست شده است. اگر Allowed را می‌بینید اپ داخل فهرست را انتخاب کرده و نصب اپ‌های ناشناس را غیرفعال کنید.

در نظر داشته باشید که ما از نام‌های تنظیمات اندروید استفاده می‌کنیم. تولیدکنندگان اغلب استاندارد رابط اندروید را تغییر می‌دهند پس برخی از آیتم‌های منو شاید روی گوشی شما نام‌های دیگری داشته باشند.
 چطور نصب اپ‌های ناشناس را در اندروید 7 و قبل‌تر غیرفعال کنیم؟
در اندروید 7 و نسخه‌های قبل‌تر تنظیمات Unknown sources نام دارد و فقط یک سوئیچ وجود دارد که نصب اپ‌های غیر گوگل‌پلی‌ای را برای کل سیستم روشن/خاموش می‌کند. باید آن را اینطور بیابید:
تنظیمات سیستم را روی دستگاه خود باز کنید
به بخش Security بروید
به سمت پایین اسکرول کنید تا Unknown sources را پیدا کرده و مطمئن شوید غیرفعال است
در نگاه اول مدیریت این تنظیمات در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید ساده‌تر می‌آید اما از دیدگاه امنیتی امور آنچنان هم ساده نیستند. اگر به طور تصادفی اجازه نصب اپ‌های ناشناس را در اندروید 6 یا  بدهید، هر اپی می‌تواند فایل‌های مخرب را دانلود کند- و این شامل اپ‌هایی که بعداً نصب می‌کنید هم می‌شود.

 راهکارهای امنیتی
اگر برنامه‌ای که دنبالش هستید در گوگل‌پلی پیدا نشود چه؟ اگر حتما آن برنامه باید نصب شود چه؟
سعی کنید دنبال اپ‌های مشابه باشید. سعی کنید در همان فروشگاه رسمی به دنبال اپ‌های جایگزین باشید. شاید اپی در گوگل‌پلی باشد که همان کارایی‌های اپ مورد نظر شما را بدهد و نیازتان را تأمین کند.

پیش از نصب فایل را اسکن کنید. حتی اگر نمی‌توانید با منبع طرف‌سوم هم این کار را انجام دهید سریع نروید تنظیمات را تغییر دهید. ابتدا فایل نصب را دانلود کرده و پیش از اجرا آن را با راهکار آنتی‌ویروس خود اسکن کنید.

 مجوزها را بررسی کنید. حواستان به فهرست مجوزهایی که اپ در طول نصب درخواست می‌کند باشد. اگر برنامه‌ای خیلی درخواست از شما دارد سعی کنید چیزی مشابه پیدا کنید که در مجوزها قانع‌تر باشد.

نصب اپ‌های ناشناس را غیرفعال کنید. یادتان باشد بعد از نصب تنظیمات خود را تغییر دهید. نگذارید گوشی‌تان در معرض بدافزار قرار گیرد.

  
مرجع : کسپرسکی آنلاین
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۲۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما