۰

این 4 اپلیکیشن اندرویدی را حذف کنید

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۸
این 4 اپلیکیشن اندرویدی را حذف کنید
این 4 اپلیکیشن اندرویدی را حذف کنید

آی‌تی‌من- اپلیکیشن‌های ناخواسته، بدون استفاده و غیرضروری می‌توانند تاثیر منفی روی عواملی مانند بهره‌وری، سرگرمی یا ارتباط داشته باشند. با فراوانی اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه گوگل پلی استور، یک گوشی اندرویدی می‌تواند به سرعت پر از اپلیکیشن شود. در نتیجه، به راحتی می‌توان از تاثیر برخی از اپلیکیشن‌ها بر امنیت دستگاه اندرویدی ورای مسئله عملکرد، چشم پوشی کرد.

بعضی از اپلیکیشن‌ها برای تجربه اندروید، ضروری و مهم هستند. کاربران اندروید مطمئنا اپلیکیشن‌های مهم مانند پیام‌ها و دوربین را حذف نخواهند کرد. همچنین احتمالا بخواهند اپلیکیشن‌های طراحی شده برای علایق و سلیقه خود را نگه دارند. بعلاوه سایر اپلیکیشن‌های نیمه ضروری مانند اپلیکیشن‌ها تاکسی آنلاین، اپلیکیشن‌های مالی و ویجت‌هایی مانند ساعت، تقویم و ماشین حساب هم در هر صورت نباید شامل حذف شوند.

با این حال، همه اپلیکیشن‌ها، ضروری نیستند. هر اپلیکیشنی که امنیت تلفن را تهدید می‌کند، استفاده محدودی دارد یا به باتری تلفن آسیب می‌زند، می‌تواند گزینه حذف باشد. در نهایت، تشخیص این که کدام اپلیکیشن‌ها ضروری هستند و کدام یک ضروری نیستند، به عهده مصرف‌کننده است. پایگاه فناوری اسلش‌گیر در گزارشی، ۱۰ اپلیکیشنی را بررسی کرده که کاربران اندروید باید به حذف آنها فکر کنند.

۱- اپلیکیشن‌های بلوت‌ور
واژه بلوت‌ور (Bloatware) ممکن است مترادف با رایانه‌های شخصی به نظر برسد، اما می‌تواند برای دستگاه‌های دیگر از جمله بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی که می‌توانند یکی از چندین سازنده مختلف را داشته باشند، استفاده شود.

 در گوشی، بلوت‌ور به اپلیکیشن‌هایی اطلاق می‌شود که از قبل روی یک دستگاه قرار می‌گیرند و برای اکثر کاربران، کاربرد غیرضروری یا محدود دارند. اکثر اپلیکیشن‌های بلوت‌ور به جای بهینه سازی یک دستگاه، در حافظه داخلی گرد و خاک می‌خورند و گزینه عالی برای حذف هستند. بسته به سازنده، میزان و تعداد بلوت‌ور و همچنین نحوه برچسب‌گذاری اپلیکیشن‌ها، بلوت‌ور می‌تواند متفاوت باشد.

به طور کلی، این نوع اپلیکیشن‌ها ممکن است شامل نسخه‌های آزمایشی نرم‌افزارهای پولی، اپلیکیشن‌های تحت برند سازنده گوشی و اپلیکیشن‌های شرکت مخابراتی باشند، اما محدود به آنها نیستند. در حالی که برخی از تولیدکنندگان مانند گوگل، عرضه مدل‌های اندرویدی را آغاز کرده‌اند که دارای تعداد کمی یا بدون اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده هستند، مسئولیت یافتن و حذف اپلیکیشن‌های از پیش ‌نصب‌ شده‌ای که به آن‌ها نیازی نیست، عموما بر عهده مصرف‌کننده است. بهترین راه برای انجام این کار ممکن است جستجوی مدل و مدل گوشی اندرویدی خود باشد و چند منبع عالی در اینترنت وجود دارد که اپلیکیشن‌های ضروری و غیر ضروری اندروید را به درستی شناسایی می‌کنند.

۲- اپلیکیشن‌های آنتی ویروس
تلفن‌های هوشمند مانند رایانه‌های شخصی، در معرض آلوده شدن به ویروس‌ها قرار دارند اما این به معنای آن نیست که اپلیکیشن‌های آنتی ویروس، برای تجربه اندرویدی ضروری هستند. در حقیقت، اغلب ایده خوبی است که کاربران اپلیکیشن‌های آنتی ویروس را از گوشی‌های خود پاک کنند زیرا اکثر دستگاه‌های اندرویدی، از "گوگل پلی پروتکت" استفاده می‌کنند که مرتبا دستگاه را برای شناسایی ویروس‌ها و بدافزار اسکن می‌کند. این ابزار مفید به صورت خودکار به بررسی ایمنی اپلیکیشن‌ها از گوگل پلی استور پیش از دانلود شدن آنها و بررسی دستگاه‌ها برای شناسایی اپلیکیشن‌های آلوده دانلود شده از منابع دیگر می پردازد. معمولا، تا زمانی که اپلیکیشن‌ها از گوگل پلی استور نصب شده باشند و نه از منابع دیگر، ریسک آلوده شدن به ویروس و بدافزار در یک تلفن هوشمند اندرویدی، اندک خواهد بود.

اپلیکیشن‌های آنتی ویروس می‌توانند همان کاری که "گوگل پلی پروتکت" انجام می‌دهد را انجام دهند اما برای کاربران عادی اندروید که به گوگل پلی استور متکی هستند، اضافی باشند. بعضی از این اپلیکیشن‌ها مصرف نیروی بالایی دارند و شارژ باتری و نیروی رایانشی زیادی را مصرف می‌کنند. بعلاوه، همه اپلیکیشن‌های آنتی ویروس، مطمئن نیستند و بر اساس این که برای مدل گوشی شما چطور بهینه سازی شده باشند، ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشند.

این اپلیکیشن‌ها همچنین ممکن است مایه نگرانی حریم خصوصی شوند زیرا فروشندگانی که شهرت کمتری دارند ممکن است از مجوزهای اپلیکیشن سوءاستفاده کنند که به درز اطلاعات شخصی کاربران منتهی می‌شود. تا زمانی که کاربران عادت‌های وب گردی ایمن‌شان را حفظ کنند و در استفاده از اپلیکیشن‌های خارج از فروشگاه گوگل، محتاط باشند، می‌توانند با خیال راحت، اپلیکیشن‌های آنتی ویروس را حذف کنند.

۳- چراغ قوه
از زمانی که دوربین‌ها به بخشی از تجربه تلفن‌های هوشمند اندرویدی تبدیل شدند، همیشه می‌توان از فلاش گوشی برای ایجاد یک چراغ قوه جیبی برای تقریبا هر موقعیت بداهه استفاده کرد.  پیش از این، کاربران اندروید برای استفاده از چراغ قوه نیاز به دانلود یک برنامه شخص ثالث داشتند، اما دیگر اینطور نیست. این روزها، بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی پیشرفته، چراغ قوه داخلی دارند که در سیستم عامل گنجانده شده است.

در نتیجه، اکنون کاربران می‌توانند مستقیما از پنل نوتیفیکیشن، به چراغ قوه دسترسی داشته باشند. برای عده زیادی از کاربران، استفاده از چراغ قوه خیلی راحت بوده و دیگر نیازی به اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیست. یک اپلیکیشن چراغ قوه ممکن است هیچ نوع فضای قابل توجهی را در حافظه داخلی گوشی اشغال نکند، اما کاربرانی که گوشی آنها چراغ قوه دارند محتملا، هر اپلیکیشن چراغ قوه‌ای که به گوشی جدیدشان منتقل شده است را می‌خواهند حذف کنند. افرادی که دستگاه اندرویدی قدیمی‌تری دارند ممکن است همچنان به یک اپلیکیشن چراغ قوه برای دسترسی به فلاش تلفن خود نیاز داشته باشند. در این موارد، همچنان اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای دانلود از فروشگاه گوگل پلی در دسترس هستند. با این حال، تا زمانی که یک دستگاه اندرویدی، چراغ قوه داخلی دارد، نیازی به نصب اپلیکیشن اضافی برای این منظور نیست.

۴- مرورگر پیش فرض
کاربران رایانه ویندوز و مک، همیشه مرورگر وب داشته اند و همین مسئله درباره کاربران تلفن هوشمند صدق می‌کند. با این حال، افرادی که رایانه شخصی دارند معمولا یک مرورگر وب نصب شده در دستگاه خود دارند و دلیلی زیادی ندارد که بخواهند بیشتر از یک مرورگر داشته باشند. همین منطق را می‌توان برای تلفن‌های هوشمند بکار برد. بعضی از کاربران ممکن است مرورگری مانند گوگل کروم، اپرا یا فایرفاکس را نصب کرده و همزمان مرورگر سازنده گوشی را نگه دارند.

این مرورگرهای پیش فرض، گزینه‌های عالی برای حذف هستند. مزایای زیادی برای استفاده از یک مرورگر مانند کروم به جای مرورگرهای پیش فرض وجود دارد. مرورگرهای شخص ثالث امکان همگام‌سازی بی‌وقفه بوک مارک‌ها، تاریخچه مرور، کلمات عبور  و تب‌های باز را در چندین دستگاه فراهم می‌کنند. مرورگرهای شخص ثالث همچنین بیشتر با ویژگی‌ها و وصله‌های جدید به‌روزرسانی می‌شوند تا عملکرد را بهبود دهند و همچنین به پلاگین‌ها و افزونه‌ها اجازه می‌دهند تا امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم کنند. هر چند حذف مرورگر سازنده از گوشی اندرویدی فایده کمی برای حافظه یا باتری گوشی دارد، نصب چندین مرورگر ممکن است گیج کننده باشد، زیرا سابقه جستجو و کوکی‌ها بین مرورگرها منتقل نمی‌شوند. همچنین به کاربران کمک می‌کند تا تلفن مرتب‌تری داشته باشند که صرف نظر از اینکه چه مرورگری را ترجیح می‌دهند، عادت خوبی است.
 
 
مرجع : ايسنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۵۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما