۰
پیشنهاد وزیر ارتباطات در اجلاس ارتباطات ترکیه:

کمیته ICT کشورهای درحال توسعه در ایران تشکیل شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۱
کمیته ICT کشورهای درحال توسعه در ایران تشکیل شود
کمیته ICT کشورهای درحال توسعه در ایران تشکیل شود

آی‌تی‌من- عیسی زارع‌پور در حاشیه آخرین روز اجلاس وزیران ارتباطات و حمل و نقل کشورهای در حال‌توسعه در استانبول با دبیر کل این سازمان و وزیر ارتباطات و زیرساخت ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان با تأکید بر اهمیت سازمان کشورهای در حال توسعه و اینکه جمهوری اسلامی‌ایران در این سازمان از ظرفیت و جایگاه قابل‌توجهی برخوردار است، گفت: کشورهای عضو این سازمان از پراکندگی جغرافیایی فراوانی برخوردارند اما ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند این شکاف جغرافیایی را پر کند. بنابراین ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند به محور و موتور محرک باز فعال‌سازی و پویایی مجدد سازمان کشورهای در حال توسعه تبدیل شود.

زارع‌پور با بیان دستاوردهای جمهوری اسلامی‌ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد کرد که برای تسریع همکاری‌های کشورهای عضو سازمان کشورهای در حال توسعه کمیته دائمی‌ارتباطات و فناوری اطلاعات این سازمان به میزبانی ایران تشکیل شود.

داتوکو جعفر کوشاری دبیر کل سازمان کشورهای در حال توسعه هم در این دیدار با تقدیر از توجه و نقش جمهوری اسلامی‌ایران در فعالیت‌ها و احیای این سازمان و استقبال از پیشنهاد وزیر ارتباطات، ابراز امیدواری کرد که در مدت کوتاه شاهد برگزاری مجدد نشست وزرای این سازمان به میزبانی جمهوری اسلامی‌ایران و تشکیل کمیته دائمی‌ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای در حال توسعه در ایران باشد.
رایزنی برای ایجاد مرکز داده میان ایران و ترکیه
در ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای دوجانبه وزیران ارتباطات و حمل‌ونقل کشورهای درحال‌توسعه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان با عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر ارتباطات و زیرساخت ترکیه دیدار کرد.

زارع‌پور در این دیدار ضمن تأکید مجدد بر موضوعات مورد علاقه دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه، همکاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، ترانزیت ترافیک داده مرزی میان دو کشور، ایجاد مراکز داده مرزی و افزایش همکاری اپراتورهای ایرانی و ترکیه‌ای را پیشنهاد داد.

وی با تبیین ظرفیت شرکت‌های فناور و توانمندی‌های پلتفرم‌های ایرانی به‌ویژه در حوزه سکوهای پخش محتوا در فضای مجازی، تاکسی‌های اینترنتی و فروش اینترنتی محصولات و خدمات، بر همگرایی و تعامل دو کشور در راه‌اندازی پلتفرم‌های منطقه‌ای تأکید کرد.

همکاری‌های دو کشور در عرصه فضایی، همکاری در سطح بین‌المللی و ضرورت همراهی متقابل دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی ازجمله اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار مورد اشاره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و همتای ترکیه‌ای وی قرار گرفت.

عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر ارتباطات و زیرساخت ترکیه نیز ضمن قدردانی از حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی‌ایران در اجلاس وزیران ارتباطات و حمل‌ونقل کشورهای در حال توسعه در استانبول، از پیشنهادهای ارایه شده در این دیدار برای همکاری‌های دوجانبه استقبال کرد.

وزیر ارتباطات و زیرساخت ترکیه با بیان ‌سرعت بالای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تأکید بر آمادگی ترکیه برای همکاری با کشورهای دوست به‌ویژه کشورهای همسایه، از پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ایجاد مرکز داده مشترک استقبال کرد.

وزیر ارتباطات و زیرساخت ترکیه با بیان بخشی از فعالیت شرکت‌های ترک در حوزه فناوری اطلاعات، بقای این شرکت‌ها را در گروی همراهی با پلتفرم‌های بین‌المللی دانست که تأمین‌کننده منافع ترکیه باشند. بنابراین از پیشنهاد مطرح‌شده در این دیدار با موضوع همکاری پلتفرم‌های مشترک استقبال کرد و آن را برای کشور متبوع خود حائز اهمیت دانست.

در پایان این دیدار داتوکو جعفر کوشاری دبیر کل سازمان کشورهای در حال توسعه نیز به جمع وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزیر ارتباطات و زیرساخت ترکیه اضافه شد.

وزرای دو کشور در حضور دبیرکل ضمن تأکید بر اهمیت نقش سازمان کشورهای در حال توسعه در تحولات جهانی، اعلام کردند که با توجه به اهمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه کشورهای در حال توسعه به این سازمان در راه‌اندازی کمیته دائمی‌ارتباطات و فناوری اطلاعات کمک خواهند کرد تا کشورهای عضو، ارتباطات نزدیک‌تر و بیشتری را در این موضوع مهم تجربه کنند.

در پایان این نشست بیانیه همکاری مشترک بین ایران و ترکیه در چارچوب سازمان کشورهای در حال توسعه امضا شد.

از نکات مهم این بیانیه بیان اراده دو کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همکاری‌های بین‌المللی، امنیت سایبری و کمک به رفع محدودیت‌ها برای غلبه بر شکاف دیجیتالی بود.

دوازدهمین اجلاس وزرای ارتباطات و حمل و نقل کشورهای در حال توسعه دیروز و پس از سه روز نشست در استانبول با سخنرانی رییس‌جمهور ترکیه به کار خود پایان داد.
کد مطلب : ۲۷۷۳۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين