۰
روز فناوری ایران در هفته فناوری اطلاعات دبی برگزار شد

درخشش استارت‌آپ‌های ایرانی در جیتکس 2021

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۰
درخشش استارت‌آپ‌های ایرانی در جیتکس 2021
درخشش استارت‌آپ‌های ایرانی در جیتکس 2021

آی‌تی‌من- همزمان با چهارمین روز از برپایی نمایشگاه جیتکس 2021 دبی، طی چهارشنبه هفته گذشته، روز فناوری ایران با حضور رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. رویداد روز فناوری ایران با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ایران و همکاری اتاق تهران برپا شد و طی آن، فعالان حوزه فناوری اطلاعات و استارت‌آپ‌های ایرانی حاضر در جیتکس 2021 دبی، این فرصت را یافتند تا با دیگر شرکت‌کنندگان بین‌المللی در این رویداد جهانی، پیرامون امکان همکاری‌های مشترک به گفت‌و‌گو بنشینند.

در روز فناوری ایران مدیران 40 شرکت حاضر در هیات تجاری اعزامی ایران به جیتکس دبی به همراه صاحبان 20 استارت‌آپ ایرانی که در رویداد امسال غرفه زده‌اند، حاضر بودند. در ابتدای مراسم بازگشایی روز فناوری ایران، سیدمحمد حسینی سفیر ایران در امارات‌متحده‌عربی در سخنانی، بر اهمیت تعامل استارت‌آپ‌های ایرانی با شرکت‌های صاحب دانش و فناوری در عرصه بین‌المللی و سرمایه‌گذاران خارجی تاکید کرد و حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در رویداد جیتکس و برپایی روز فناوری ایران را فرصتی برای معرفی توانمندی شرکت‌های خلاق ایرانی و آشنایی با بزرگان حوزه فناوری اطلاعات از دیگر کشورها عنوان کرد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران نیز با حضور در نمایشگاه جیتکس 2021 دبی و گردهمایی روز فناوری ایران، آمادگی دوباره اتاق تهران برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و کمک به بین‌المللی شدن شرکت‌های این عرصه را نشان داد.

وی در روز فناوری ایران، طی سخنانی به برخی اقدامات اتاق تهران طی هفت سال گذشته، در راستای توانمندسازی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و یادآور شد که طی دو دوره برگزاری نمایشگاه جیتکس دبی، 40 استارت‌آپ ایرانی با حمایت مستقیم اتاق تهران پا به این رویداد جهانی گذاشتند و با تخصیص فضای نمایشگاهی و غرفه به استارت‌آپ‌ها، زمینه ارتباط آنان با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شد.

خوانساری با بیان اینکه در نمایشگاه جیتکس 2021 دبی نیز، طی همکاری اتاق تهران و صندوق نوآوری و شکوفایی ایران، 20 استارت‌آپ از کشور در این رویداد شرکت کرده‌اند، از جمله رسالت‌های اتاق تهران در دوره کنونی هیات نمایندگان این اتاق را پشتیبانی از شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ عنوان کرد و در این‌باره افزود: اتاق تهران در تلاش است تا با ارائه خدمات مختلف به استارت‌آپ‌ها، زمینه نزدیکی هر چه بیشتر این بنگاه‌ها به بازارهای جهانی را فراهم کند. از این‌رو، در اتاق تهران علاوه بر ارائه انواع مشاوره به استارت‌آپ‌ها، کمک به افزایش سطح دانش و آگاهی صاحبان این بنگاه‌ها از طریق برپایی دوره‌های آموزشی تخصصی، به طور جدی دنبال می‌شود به طوری‌که تاکنون چندین دوره آموزشی از سوی اتاق تهران برگزار شده‌است و این روند ادامه دارد.

رئیس اتاق تهران، یکی از چالش‌های شرکت‌های استارت‌آپ به هنگام ورود به عرصه کسب‌و‌کار را، دست‌اندازهای پیش‌روی آنان در مواجهه با قوانین مربوط به مالیات و تامین اجتماعی عنوان و تصریح کرد که در اتاق تهران تلاش شده‌است تا طی تعامل با سازمان‌های دولتی، موانع پیش روی فعالیت استارت‌آپ‌ها تسهیل شود.

به گفته وی، در اتاق تهران زمینه برای بهره‌مندی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا از خدمات مشاوره حقوقی و ظرفیت‌های موجود در مرکز داوری اتاق تهران، فراهم است.

همچنین در روز فناوری ایران، مسعود خوانساری از 20 غرفه استارت‌آپ ایرانی حاضر در نمایشگاه جیتکس دبی بازدید کرد و به طور مستقیم با کارآفرینان و بنیان‌گذاران این استارت‌آپ‌ها به گفت‌و‌گو نشست. این در حالی است که در مراسم روز فناوری ایران، 18 شرکت خارجی نیز حضور داشتند.

هفته فناوری اطلاعات دبی با عنوان رویداد نمایشگاهی  جیتکس 2021، از 25 تا 29 مهرماه امسال در مرکز تجارت جهانی دبی در حال برگزاری است. در این رویداد، 750 استارت‌آپ از کشورهای مختلف شرکت کرده و تولیدات نوآورانه خود را به نمایش گذاشته‌اند.

در جیتکس امسال، 39 استارت‌آپ از میان 750 استارت‌آپ حاضر در این نمایشگاه، به انتخاب هیات داوران، به مرحله نیمه‌نهایی سوپرنوا راه یافته‌اند که از این میان، 7 استارت‌آپ از ایران هستند. در مرحله نهایی این مسابقه نیز، به 3 استارت‌آپ منتخب جایزه 100 هزار دلاری اهدا می‌شود.

جزئیات حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در رقابت سوپرنوا
از سوی دیگر، کارشناس توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی جزئیات حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در رقابت سوپرنوای رویداد جیتکس را تشریح کرد و از راهیابی یک استارت آپ ایرانی به مرحله فینال خبر داد.

سلمان مرادی گفت: کسب و کارهای نوپای ایرانی با شرکت در یک رقابت سخت با دیگر همتایان‌شان از بقیه جهان به مرحله نیمه‌نهایی رقابت سوپرنوا در جیتکس فیوچر استارز رسیدند و حتی بر اساس فهرستی که به زودی در وب‌سایت جیتکس منتشر می‌شود، ایران یک نماینده در میان فینالیست‌های رقابت دارد.

مرادی توضیح داد: ۲۰ شرکت ایرانی حاضر در جیتکس تمامی اقلام لازم برای شرکت در رقابت سوپرنوا را از قبل آماده کرده‌بودند و ۷ شرکت ایرانی که به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته‌اند، از میان بیش از ۷۰۰ شرکت کننده در این مسابقه انتخاب شده بودند. قطعاً معیارهایی مشخص برای انتخاب ۳۹ استارت‌آپ در نیمه‌نهایی مسابقه از میان ۷۰۰ شرکت کننده وجود دارد که ۷ شرکت ایرانی این معیارها را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی، همگی پیش از حضور در جیتکس، از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در دوره‌های توانمند سازی برای ارائه محصول، گفتگوهای تجاری، جذب سرمایه‌گذار و آشنایی با ساز و کار نمایشگاه شرکت کرده‌بودند و با آمادگی کامل در این نمایشگاه حاضر شدند. قطعاً انتخاب شدن ۷ شرکت ایرانی در نیمه‌نهایی رقابت مذکور از میان بیش از ۷۰۰ شرکت‌کننده نشان دهنده توانایی شرکت‌های ایرانی است.

مرادی در مورد ادعای برخی اخبار منتشر شده مبنی بر نقش تحریم‌ها در عدم انتخاب شرکت‌های ایرانی برای فینال مسابقات گفت: معیارهای هیأت داوران این رقابت، قطعاً باید از خود داوران سوال شود و اینکه آیا تحریم در نحوه تصمیم‌گیری یا اعلام نتایج تأثیر داشته‌است یا نه، باید از برگزارکنندگان نمایشگاه و هیأت داوران این دوره رقابت سوپرنوا سوال شود.

وی گفت: بر خلاف فهرست منتشر شده اولیه در وب‌سایت جیتکس، از میان استارت‌آپ‌های ایرانی شرکت‌کننده در رویداد سوپرنوا جیتکس، یک شرکت به مرحله فینال رسیده‌است و برگزار کنندگان وعده داده اند که فهرست منتشر شده روی وب‌سایت جیتکس را هم مطابق با این واقعیت تغییر دهند.
کد مطلب : ۲۷۷۴۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما