۰
از احتمال خرابکاری نفوذی‌ها تا آماده‌سازی گزارش وزارت اطلاعات

تمام پمپ‌بنزین‌ها تا دوشنبه به کارت سوخت متصل می‌شوند

تاریخ انتشار
شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۹
تمام پمپ‌بنزین‌ها تا دوشنبه به کارت سوخت متصل می‌شوند
تمام پمپ‌بنزین‌ها تا دوشنبه به کارت سوخت متصل می‌شوند

آی‌تی‌من-  اما در آخرین اخبار از روند رسیدگی به مشکلات ناشی از این حمله سایبری، روز قبل وزیر نفت اعلام کرد: ظرف ۲ تا ۳ روز آینده تمامی‌جایگاه‌ها به کارت سوخت متصل می‌شوند.

جواد اوجی در گفت و گوی تلویزیونی در مورد وضعیت شبکه هوشمند سوخت، گفت: آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت را امروز بررسی کردیم؛ بالای ۹۶ درصد جایگاه‌ها فعال شده اند و هموطنان می‌توانند به راحتی عملیات سوخت‌گیری را انجام دهند.

وزیر نفت افزود: حدود ۱۴۰۰ جایگاه هم به سامانه کارت هوشمند سوخت متصل شده‌اند. امیدواریم به تدریج باقی جایگاه‌ها به کارت سوخت متصل شوند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۵۴ هزار نازل را در سراسر جایگاه‌های سوخت داریم که هر نازلی را باید نصب برنامه را انجام دهند و زمان‌بر است ولی با افزایش تیم‌ها و فراخوانی که انجام شده تا ۲ الی ۳ روز آینده تمامی‌جایگاه‌ها به کارت سوخت متصل می‌شوند.

وزیر نفت همچنین از واریز سهمیه جبرانی به کارت‌های سوخت تا پایان ماه خبر داد.

به گزارش مهر وی اعلام کرد: به سبب مشکلات به وجود آمده، در سوخت رسانی حسب دستور رئیس جمهور در حال بررسی هستیم که سهمیه‌ای برای هم وطنان در پایان ماه به کارت سوخت واریز شود.

وزیر نفت افزود: این سهمیه برای خودروهای سواری، موتور سیکلت‌ها، آموزشگاه‌ها و کلیه وسایل نقلیه است که از کارت سوخت استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: میزان سهمیه در حال بررسی است که پس از مشخص شدن اعلام و در پایان ماه نیز به کارت‌های سوخت واریز می‌شود.

احتمال خرابکاری عناصر نفوذی در سامانه سوخت
در همین رابطه اما سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی حمله سایبری به سامانه جامع سوخت در نشست روز یکشنبه کمیسیون مطبوعش با حضور مسوولان دستگاه‌های مربوط خبر داد.

محمود عباس زاده مشکینی به خانه ملت گفت: حمله سایبری اخیر برای مسوولان قابل پیش‌بینی بود و انتظار می‌رفت که در آبان ماه چنین اتفاقی رخ دهد به همین خاطر تلاش‌ها برای جلوگیری از اختلال گسترده صورت گرفت.

وی افزود: خوشبختانه هکرها نتوانستند آسیب جدی به زیر ساخت‌های سامانه جامع هوشمند سوخت وارد کنند و سامانه برای ساعاتی دچار اختلال  و سپس در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدیریت شد.

عباس مشکینی گفت: ابعاد این حادثه در دست بررسی است اما با توجه به اینکه زیر ساخت‌های سایبری کشور بومی‌است  احتمال خرابکاری توسط عناصر نفوذی وجود دارد و قابل بررسی می‌باشد.

دولت سامانه کارت سوخت را غیرمتمرکز کند
در همین رابطه عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: برای جلوگیری از اخلال در سامانه مرکزی کارت سوخت، دولت باید سامانه مرکزی کارت سوخت را منطقه‌ای یا استانی کند.

هادی بیگی نژاد درباره اخلال ایجاد شده در سامانه هوشمند سوخت، گفت: از آنجا که سامانه هوشمند سوخت در سراسر کشور، تنها یک مرجع یا مغز هوشمند مرکزی دارد و توزیع نیز از مرکز اتفاق می‌افتد لذا اگر این مرکز مورد حمله قرار گیرد سامانه سوخت در سراسر کشور دچار مشکل می‌شود در نتیجه باید این شیوه‌ برنامه‌ریزی را تغییر داد، درواقع باید منطقه‌ای یا استانی شود یا چند مرکز در سراسر کشور داشته باشیم چراکه به لحاظ اصول پدافندی غیرعامل منطقی نیست تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچینیم تا ایجاد اخلال در آن برای دشمن راحت و آسان باشد.

 وزیر اطلاعات: اطلاعات کامل ارایه می‌شود
اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در واکنش به این حمله سایبری گفت: اطلاعات کاملی که درخصوص حمله سایبری اخیر به شبکه عرضه سوخت کسب کردیم در اختیار افکار عمومی‌قرار خواهد گرفت.

وی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به پرسشی در خصوص اطلاعات متفاوت درباره اختلال اخیر در عرضه سوخت گفت: اگر به زمان انتشار اطلاعات نهادهای ذیربط در این خصوص توجه کنیم اطلاعات هر یک مکمل دیگری بود.

وی تاکید کرد: اطلاعات کاملی که از این حمله سایبری به دست آمده است در اختیار افکار عمومی‌قرار خواهد گرفت زیرا آن چه مربوط به سلامت، امنیت و رفاه مردم است باید در اختیار آنان قرار گیرد و مسوولان اطلاع رسانی بهنگام را وظیفه خود می‌دانند.

وزیر اطلاعات گفت: اطلاعات بعدی را مراجع و مسوولان ذیربط به اطلاع مردم می‌رسانند همچنان که تاکنون چنین بود و  اطلاعات کامل مربوط به داخلی بودن یا خارجی بودن عوامل این رویداد به مردم ارایه خواهد شد.

وی اظهار داشت: فعلا تا اطلاعات دقیق در این باره کسب نشود نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی در این باره داشته باشیم.

وی تاکید کرد: این اطلاعات باید جمع آوری شود و نهادهای مختلف امنیتی و پدافندی ذیربط این اطلاعات را با یکدیگر تبادل و نتیجه آن را تقدیم ملت کنند.

وی درباره حمله اخیر به شبکه عرضه سوخت کشورمان گفت: پس از این اتفاق برغم آن که شایعات مختلفی منتشر شد اما مردم نه فقط با هوشمندی به این شایعات توجه نکردند بلکه با صبر و حوصله بر آن فائق آمدند.

وی همچنین از نهادهای اجرایی و امنیتی در رفع سریع مشکلات ناشی از اختلال در عرضه سوخت قدردانی کرد.

وزیر اطلاعات همچنین با قدردانی از رسانه ملی گفت: به ویژه از رسانه ملی که در این اتفاق با مردم همراهی کرد و نیز از رسانه‌های دیگر که به مردم اطلاع رسانی بهنگام کردند و جلوی سوء استفاده‌ها را گرفتند تشکر می‌کنم.

 دولت قبل مسوول وقوع حمله است
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: سامانه کارت سوخت باید به روز رسانی می‌شد اما دولت گذشته اعتقادی به کارت سوخت نداشت و این سامانه‌ را به روزرسانی نکرد.

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر درباره حمله سایبری به سامانه کارت سوخت هوشمند، گفت: لایه‌های امنیتی برای این سامانه طراحی شده بود که در سال‌های اخیر توانسته بود مانع هک آن شود. این سامانه‌ها باید به روزرسانی می‌شد اما دولت گذشته اعتقادی به کارت سوخت نداشت و این سامانه‌ها را به روزرسانی نکرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: شائبه‌ای در مورد این حمله سایبری مطرح است که باید نهادهای نظارتی به دقت آن را بررسی کنند. باید مشخص شود که نفوذ و خرابکاری داخلی چه میزان در بروز این حمله نقش داشته است.

شریعتی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس این شائبه امنیتی را مورد بررسی قرار خواهد داد، گفت: دسترسی به این سامانه که لایه‌های امنیتی فراوانی دارد با دشواری‌های زیادی همراه است. لذا احتمال دارد افرادی که دسترسی به این سیستم داشتند، تلاش کرده باشند برای دولتی که تازه سر کار آمده، دردسر ایجاد کنند.

نماینده مردم تهران در خصوص اطلاع‌رسانی وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش در مورد حمله سایبری گفت: نفوذی‌ها با حمله سایبری به دنبال ایجاد ناآرامی اجتماعی و تنش بودند اما با هوشیاری مردم و حضور مسوولان در صحنه، تنش ایجاد نشد و مشکل در حال حل شدن است.

شریعتی با بیان حضور رییس‌جمهور در وزارت نفت و پمپ بنزین، گفت: حضور رییسی نمادی از حضور تمام قد دولت جدید در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی است. در واقع رییس‌جمهور به تمامی مدیران اعلام می‌کند که با کنترل از راه دور و پشت میز نمی‌توان مشکلات مردم را حل کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیام مهم این حضور به مدیران و دستگاه‌های اجرایی این است که باید در صحنه عمل جلوتر از کارمندان حضور داشته و نظارت کنند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۴۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما