۰
هدف از ایجاد برند «متا» چیست؟

فیس‌بوک در پی خلق جهانی تازه یا فرار از بدنامی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۰
فیس‌بوک در پی خلق جهانی تازه یا فرار از بدنامی
فیس‌بوک در پی خلق جهانی تازه یا فرار از بدنامی

آی‌تی‌من-  فیس بوک نام جدید متا را برای خود انتخاب کرده و البته پلتفرم شبکه اجتماعی این شرکت نام فیس بوک را برای خود حفظ خواهد کرد.

به گفته لورا رایز مشاور بازاریابی، فیس بوک یک پلتفرم شبکه اجتماعی جهانی است که به خلق چیزی متهم شده که برای مردم و جامعه مضر است و منجر به انتشار اخبار دروغ، نفرت پراکنی و مسمومیت ذهنی کاربران می‌شود.

اما حالا با نام گذاری جدیدی بازگشته و هدف از این کار خلق نسخه جدیدی از اینترنت است که در آن مرز جهان حقیقی و مجازی کمرنگ شده است. مارک زاکربرگ این دنیا را یک محیط مجازی توصیف کرده که کاربرانش می‌توانند روزی دوستان خود را ملاقات کرده و کارهایشان را انجام دهند، خرید کنند، به مسافرت بروند، کنسرتی را مرور کرده و آثار هنری خلق کنند. ویکتوریا پتراک، تحلیل‌گر فناوری‌های نوظهور دیدگاه‌های فیس بوک را موجب خلق جهانی یکپارچه و مضحک دانسته است. قرار است برای راه‌اندازی متا ده هزار توسعه دهنده توسط فیس بوک در کشورهای عضو اتحادیه اروپا استخدام شوند. زاکربرگ مدعی شده طی یک دهه آینده متاورس یک میلیارد نفر کاربر خواهد داشت و برای میلیون‌ها برنامه نویس و توسعه دهنده مشاغل پشتیبان خلق خواهد کرد. زاکربرگ تنها فردی نیست که در اندیشه خلق چنین دنیایی است و مایکروسافت و شرکت ان ویدیا سازنده انواع تراشه برنامه‌های مشابهی در این زمینه دارند.

 فرار از بدنامی
ازسوی دیگر کارشناسان معتقدند که تغییر نام فیسبوک تلاشی برای از میان بردن بدنامی ‌این رسانه اجتماعی است.

به گزارش گاردین کارشناسان می‌گویند که نقش زاکربرگ در تغییر نام فیس‌بوک به متا ممکن است نتیجه عکس در پی داشته باشد.

این گزارش می‎گوید: به گفته کارشناسان، تلاش مارک زاکربرگ برای حذف ارتباطات منفی بین فیس‌بوک و شرکت مادر آن ممکن است با تصمیم او برای تغییر نام فیس‎بوک به متا، تضعیف شود.

نگارنده می‎نویسد: کارشناسان دخالت شدید زاکربرگ را در راه‌اندازی متا، مورد تردید قرار داده و این اقدام را زیر سوال می‌برند.

«فلیپ توماز»، استاد بازاریابی دانشگاه «آکسفورد»، می‌گوید: درگیر شدن بیش از حد مارک زاکربرگ در این موضوع قابل پیش بینی بود، اما این اقدام احتمالا مضر خواهد بود؛ این یک جنبش برند است، با فرصت‌هایی برای ایجاد تداعی‌های جدید؛ زاکربرگ یک برند شخصی بسیار قوی، اما بالقوه منفی دارد.

گاردین، در بخش دیگری با اشاره به افشاگری‌های اخیر درباره عملکرد فیس‌بوک، می‌نویسد: فیس‌بوک با مجموعه‌ای از بحران‌های روابط عمومی‌مواجه است؛ اسنادی که در ماه جاری منتشر شد عملکرد درونی این شرکت را افشا کرد و فرانسیس‌هاگن، افشاگر این عملکرد می‌گوید که فیس‌بوک منافع خود را به جلوگیری از نفرت پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست ترجیح می‌دهد.

این گزارش در بخش دیگری می‎گوید: این تغییر نام بخشی از گسترش و توسعه سبد این شرکت فراتر از شبکه‌های اجتماعی است به ویژه با مطرح شدن متاورس.

علاوه بر این زمان این تغییر نام نیز از سوی بسیاری کارشناسان مورد تردید قرار گرفته است.

 سرایت بدنامی به واتس‌اپ و اینستاگرام 
از سوی دیگر، کارکنان فیس‌بوک برای اشاره به تأثیر بدنامی ‌این شبکه اجتماعی بر روی زیرمجموعه‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ از اصطلاح مالیات بر برند استفاده می‌کنند.

به گزارش مهر کارکنان فیس‌بوک در مکاتبات و تعاملات داخلی خود می‌گویند فیس‌بوک با تغییر نام خود به متا در تلاش برای از بین بردن آن چیزی است که مالیات بر برند توصیف شده است. منظور آنان این است که بدنامی‌فیس‌بوک و سو شهرت آن بر روی اعتبار و محبوبیت اینستاگرام و واتس‌اپ هم که توسط فیس‌بوک خریداری شده‌اند، تأثیر منفی گذاشته است.

در هفته‌های اخیر افشاگری‌های گسترده‌ای علیه فیس‌بوک اتفاق افتاده که نشان می‌دهد این شرکت مروج نفرت پراکنی است، دوقطبی شدن جامعه و حمله به دموکراسی آمریکایی را ترویج و محتوای آن احساسات منفی را در نوجوانان و جوانان ایجاد می‌کند.

استفاده از اصطلاح مالیات بر برند توسط کارکنان فیس‌بوک به سال ۲۰۱۶ و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور بازمی‌گردد که به انتخاب دونالد ترامپ منجر شد. در آن زمان فیس‌بوک به معدن نفرت پراکنی و انتشار اخبار دروغین مبدل شد و یکی از دلایل شکست هیلاری کلینتون در برابر ترامپ همین مساله عنوان شد.

در آن زمان تلاش‌هایی برای دور کردن اینستاگرام و پیام‌رسان فیس‌بوک و واتس‌اپ از این فضای منفی به عمل آمد تا عملکرد آنها به علت جو منفی علیه فیس‌بوک تحت تأثیر قرار نگیرد. اما این جداسازی در سال ۲۰۱۹ بسیار دشوار شد. زیرا فیس‌بوک از عنوان خود در صفحه ورود و آغاز فعالیت واتس‌اپ، اینستاگرام و پیام رسانش استفاده کرد. فیس‌بوک در همان زمان برنامه‌ریزی برای بازسازی عنوان تجاری خود را آغاز کرد و سرانجام نام خود را به متا تغییر داد.

بر اساس بررسی‌های داخلی فیس‌بوک، بدنامی ‌این شرکت از سال ۲۰۱۹ به بعد به خصوص بر روی ذهن کاربران جوان و نوجوان اینستاگرام تأثیر منفی گذاشت و لذا تلاش‌های بازاریابی گسترده‌ای توسط کارکنان آن برای تغییر شرایط آغاز شد. به عنوان مثال فونت مورد استفاده برای درج نام فیس‌بوک در زیر لوگوی اینستاگرام کوچک‌تر شد و حتی برای مخفی کردن این عنوان با استفاده از رنگ‌های متنوع تلاش شد.
 
مرجع : فارس
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۴۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما