۰
همزمان با تداوم اختلال در سامانه اعلام شد

متولی سامانه همتا معلوم نیست!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۰
متولی سامانه همتا معلوم نیست!
متولی سامانه همتا معلوم نیست!

آی‌تی‌من- اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر اختلال جدی در پیامک‌های اطلاع‌رسانی سامانه همتا و درگاه کد دستوری #۷۷۷۷* برای برخی مشترکان همراه اول مطرح شده است.

بر اساس پیگیری خبرنگار مهر از سامانه همتا، اختلال در سرویس‌های پیامک این سامانه برای دارندگان سیم‌کارت‌های همراه اول، تأیید شد. براین‌اساس، در یک ماه گذشته ثبت و انتقال مالیک گوشی‌های تلفن همراه و استعلام قانونی‌بودن یا نبودن آن‌ها توسط سیم‌کارت همراه اول بسیار دشوار شده است.

شنیده‌ها از بازار گوشی‌های تلفن همراه نیز نشان می‌دهد، اختلال در سامانه همتا به‌قدری جدی است که سرویس‌های پیامکی این سامانه برای سیم‌کارت‌های همراه اول، در طول روز ۲ تا ۳ ساعت برقرار است و در باقی زمان‌ها، پاسخی از سمت همتا برای سیم‌کارت‌های همراه اول ارسال نمی‌شود.
 
همراه‌اول: مطالبات ما پرداخت نشده است!
اما مسوولان شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) نظر دیگری دارند و معتقدند در حال حاضر سرویس‌های سامانه همتا فعال بوده و پیامک‌های این سامانه برای مشترکان همراه اول، ارسال می‌شود و خدمات‌رسانی در این زمینه بدون اشکال در حال انجام است. طبق ادعای مسوولان این شرکت، عدم پرداخت مطالبات همراه اول توسط سامانه همتا و مشخص نبودن مسوولان این سامانه برای پیگیری از سوی همراه اول، علت اصلی مشکلات به وجود آمده است.

مصطفی درجزی، مدیرکل کسب‌وکار سازمانی همراه اول در خصوص اختلالات پیامک سامانه همتا برای سیم‌کارت‌های همراه اول گفت: در حال حاضر پیامک‌های سامانه همتا برای مشترکین همراه اول وصل است؛ اما از سال ۱۳۹۶ تا به امروز حتی یک ریال از طرف سامانه همتا به همراه اول پرداخت نشده و این سامانه بدهی سنگینی به شرکت همراه اول دارد.

وی افزود: به‌صورت مداوم در جلسات متعدد اعلام شده است که مساله بدهی همتا به همراه اول، یکی دو ماهه حل خواهد شد؛ اما هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است؛ در حال حاضر نمی‌دانیم متولی اصلی سامانه همتا کدام دستگاه دولتی است که جوابگوی هزینه‌های اپراتور همراه اول باشد.

درجزی ادامه داد: درحالی‌که تاکنون شاهد هیچ همکاری از سوی مسوولان سامانه همتا نبوده‌ایم، اما برای اینکه مردم متضرر نشوند و مشکلی برای آنان پیش نیاید، سرویس‌های همتا برای مشترکان همراه اول متصل بوده و همانند گذشته می‌توانند از طریق سرویس USSD با کد دستوری #۷۷۷۷* از خدمات سامانه همتا استفاده نمایند.

مدیرکل کسب‌وکار سازمانی همراه اول بیان کرد: مسوولیت پایداری سرویس با مجموعه همتا است؛ اما نه جواب نامه‌ها را می‌دهند و نه به‌صورتجلسات عمل می‌کنند.

وی در خصوص ظرفیت TPS همراه اول برای سامانه همتا اظهار داشت: سیستم پردازش تراکنش‌ها برای سامانه همتا TPS100 است؛ یعنی در هر ثانیه ۱۰۰ دستگاه را می‌توان رجیستر کرد. در واقع این امکان وجود دارد که در هر ۲۴ ساعت، ۸ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه رجیستر شود.

درجزی با بیان اینکه، از نظر تعداد TPS هیچ مشکلی وجود ندارد و اختلالی برای سامانه ایجاد نمی‌شود توضیح داد: از اینکه شبکه گاهی دچار اختلال شود، گریزی نیست؛ در واقع گاهی اوقات حجم استفاده از شبکه به دلیل جابه‌جایی حجم انبوه پیامک‌ها مانند پیامک‌های بانکی، ممکن است سامانه همتا دچار اختلالات موقتی شود؛ اما این اختلالات دائمی نیست.

مدیرکل کسب‌وکار سازمانی همراه اول اظهار داشت: خواسته همراه اول از مسوولان این است که مشخص شود سامانه همتا زیر نظر کدام سازمان یا دستگاه دولتی است و این شرکت مطالبات مالی، اختلالات احتمالی سامانه و به‌روزرسانی‌های موردنیاز را چگونه و از کدام دستگاه باید پیگیری کند.

وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: هیچ قراردادی بین سامانه همتا و همراه اول وجود ندارد و در حال حاضر از لحاظ مسائل حسابرسی و بازرسی با مشکل مواجه هستیم.
 
تبعات نگران‌کننده اختلال سامانه همتا
اظهارات مدیرکل کسب‌وکار سازمانی همراه اول در خصوص مشخص نبودن مسوولان سامانه همتا و طرف حساب همراه اول برای پیگیری مطالبات این اپراتور بسیار عجیب است؛ زیرا از زمان آغاز فعالیت سامانه همتا مشخص شد این سامانه زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند، در نتیجه این وزارت‌خانه باید پاسخگوی همراه اول باشد.

از طرفی، اذعان به فعال‌بودن سرویس‌های پیامکی و درگاه کد دستوری #۷۷۷۷*، علی‌رغم توضیح در مورد علت اختلال در این باره یعنی عدم پرداخت مطالبات، به نوعی تناقض‌گویی بوده و عملاً مهر تأییدی بر اختلال و قطعی پیامک‌های همتا برای مشترکان همراه اول است.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۱۵۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما