۰

رونمایی از نقشه زیست‌بوم شهر هوشمند ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۲
رونمایی از نقشه زیست‌بوم شهر هوشمند ایران
رونمایی از نقشه زیست‌بوم شهر هوشمند ایران

آی‌تی‌من-  محمد فرجود توجه به چهار محور در حوزه حکمرانی را اصلی‌ترین قدم‌ها برای حرکت به سمت شهر هوشمند دانست و در این‌باره گفت: افزایش نقش دولت محلی، تنظیم قوانین مرجع مشارکتی و افزایش هم‌افزایی نهادهای حاکمیتی از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی توسعه شهرهای هوشمند است.

وی، نگاه جدی به پدیده‌های دیجیتال، ایجاد آمادگی از سوی دولت‌های ملی برای پذیرش آن‌ها در شهرها و مشارکت‌دادن شهروندان در روند هوشمندسازی شهرها را به‌عنوان دیگر پارادایم مهم این حرکت عنوان کرد.

وی افزود: تجربه‌ شهرهای جهان در هوشمندسازی نشان می‌دهد اگر دولت‌ها، چشم‌انداز و نقشه‌راه مشخصی برای توسعه شهرهای هوشمند نداشته باشند، حرکت‌های پراکنده بخش‌های حاکمیت شهری و بخش خصوصی، جریان موثری ایجاد نمی‌کند.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با بیان این‌که هنوز در مساله شهرهای هوشمند، برنامه ملی نداریم، گفت: با این وجود، اقدام برای شکل‌گیری کمیته ملی در خصوص شهرهای هوشمند از سوی وزارت ارتباطات، در حال پیگیری است و در عین حال، امیدواریم بعد از گذشت ۲۰ سال از بررسی لایحه مدیریت یکپارچه شهری، شاهد به نتیجه رسیدن آن در دوره ریاست محمد باقر قالیباف در مجلس باشیم.

فرجود، تنظیم‌گری روابط بین حاکمان مختلف در شهر را نقش دولت دانست و در این‌باره اظهار کرد: واقعیت آن است که با تعدد حاکمیت شهری مواجه‌ایم و تقسیم وظایف بین نهادهای تنظیم‌گر در مدیریت شهری و ایجاد ارتباط مشخص بین آن‌ها بر عهده دولت است.

وی گفت: تصور اینکه شهر، با وجود یک مجموعه اپلیکیشن و سنسور تبدیل به شهر هوشمند می‌شود، اشتباه است و اگرچه استفاده از تکنولوژی، نرم‌افزار و اپلیکیشن در شهرهای هوشمند لازم است اما برای توسعه شهر هوشمند، ایجاد زیرساخت‌های شهری بسیار مهم است.

فرجود تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های شهری نیازمند سرمایه‌گذاری است و در این زمینه اصلا نمی‌توان انتظار داشت شهرداری‌ها، با توان مالی خود این کار را انجام دهند بلکه حمایت دولت به طور مستقیم و غیرمستقیم در جذب تسهیلات، ضروری است.

فرجود، بحث تحولات دیجیتال در شهرها را که همزمان با اپیدمی‌کرونا، توسعه قابل‌توجهی پیدا کرد را از دیگر عوامل موثر در روند هوشمندسازی شهرها معرفی کرد و در این رابطه افزود: برای همسو شدن قوانین با روند هوشمندسازی، نیازمند بازنگری قوانین در محورهای دیجیتال مدیریت شهری هستیم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با بیان انتخاب پروژه «باهم» شهرداری تهران در میان سه برگزیده نهایی جایزه حکمروایی کنگره جهانی شهر هوشمند، افزود: در شهرهای پیش‌رو، شهروندان محور شهر هوشمند هستند و به نظر می‌رسد شهرداری تهران، در شرکت‌دادن شهروندان در مدیریت شهری، مسیر درستی را طی کرده است.

در پایان این مراسم، با حضور رییس شورای اسلامی‌شهر تهران، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران و رییس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، از نقشه زیست‌بوم شهر هوشمند ایران رونمایی شد.
 
مرجع : سازمان فاوای شهرداری
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۶۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين