۰
در نشست خبری آذر ماه نصر تهران اعلام شد:

منع اتحادیه فناوران از پلمپ کسب‌وکارهای عضو نصر تا پایان سال

تاریخ انتشار
شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۲
منع اتحادیه فناوران از پلمپ کسب‌وکارهای عضو نصر تا پایان سال
منع اتحادیه فناوران از پلمپ کسب‌وکارهای عضو نصر تا پایان سال

آی‌تی‌من- حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره‌ این سازمان با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی گفت: در این مجمع مصوبات مورد نیاز اخذ شد. طبیعتا توان و قوت تصمیمات گفته شده به مشارکت اعضای صنف بستگی دارد. با توجه به اینکه برای اولین بار پس از حدود 16 سال مجمع فوق‌العاده برگزار می‌شود، امیدوارم شاهد حضور حداکثری اعضا باشیم.

او تأکید کرد: همانطور که حوزه فاوا مدام به روز می‌شود، نیاز است تا زیرساخت‌های قانونی هم مرتب به روزرسانی شود.

اسلامی با اشاره به حکم قضائی مدیرعامل دیوار بیان کرد: نگاه حاکمیت در مورد پلت‌فرم‌ها باید طوری باشد که ضمن قبول مسوولیت آنها، مسوولیت تهیه‌کنندگان محتوای آنها نیز مشخص شود. برخورد بدون دقت با این موضوعات می‌تواند به اکوسیستم آسیب زده و موجب ناامیدی جوانان شود.
او با بیان اینکه ما نیز موافق هیچ‌گونه تخلفی نیستیم، تأکید کرد: نحوه‌ برخورد و رسیدگی نهادهای نظارتی باید به شیوه‌ای باشد که کسب وکارها آسیب نبینند.

او با اشاره به نشست اعضای هیأت مدیره نصر تهران با نمایندگان اتحادیه‌ فناوران در ماه‎های گذشته گفت: به دنبال توافق با دوستان اتحادیه بودیم تا از ارسال اخطاریه‌های تهدیدآمیز پلمپ برای اعضا جلوگیری شود. اما به نتیجه نرسید و بنابراین این موضوع را از طریق قانونی دنبال کردیم. در نهایت طی جلسه‌ای در استانداری تهران با حضور نماینده استاندار، رئیس اتحادیه و ما، ابلاغ شد تا طی سه ماه آتی اتحادیه به هیچ وجه حق پلمپ کسب‌وکارهای عضو نصر تهران را ندارد. این موضوع به پلیس اماکن نیز ابلاغ شد.

اسلامی به جلسات برگزار شده میان نمایندگان نصر تهران و معاونین وزیر فاوا در هفته‌های گذشته اشاره کرد و افزود: انتصابات وزیر ارتباطات در میان مجموعه‌های مختلف صنفی مثبت ارزیابی می‌شود.

 ورود وزارت کشور به موضوع پلمپ کسب‌وکارها
در بخش دیگری از این نشست، علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر نصر تهران نیز با اشاره به موضوع پیگیری‌های نصر تهران در مورد ارسال اخطاریه‌های پلمپ که از سوی اتحادیه فناوران برای اعضا ارسال می‌شد، گفت: برای اولین بار علاوه بر وزارت فاوا و صمت، وزارت کشو نیز به موضوع ورود کرد که اتفاق مبارکی است و دستور تعلیق پلمپ سه ماهه تا آخر اسفند ماه صادر شده است و هیأت عالی نظارت نیز برای اولین بار به موضوع ورود کرده است.

او با اشاره به ورود محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده‌ی مجلس و فراکسیون مربوط به حوزه فاوا به موضوعات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بیان کرد: اقداماتی در تعامل با وزیر مسکن در حال انجام است و امیدوارم در پایان این دوره مبحث 23 مقررات ملی ساختمان برای مهندسان حوزه‎‌ فاوا نهایی شود.

احتمال تعویق مجمع فوق‌العاده
عضو هیأت مدیره‌ و رئیس کارگروه اصلاح اساس‌نامه‌ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز در این نشست، گزارشی از روند اصلاحات انجام شده در اساس‌نامه سازمان که دستور مجمع فوق‌العاده خواهد بود، ارائه کرد.

مجید اورعی گفت: این کارگروه بعد از تشکیل هیأت مدیره دور ششم و در آذرماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و افراد با تجربه‌ای در آن مشارکت کردند.

او با بیان اینکه کارگروه اصلاح اساس‌نامه نصر تهران تاکنون بیش از 20 جلسه و صدها نفر ساعت زمان صرف کرده‌ است، در مورد ضرورت اصلاح اساس‌نامه گفت: نزدیک به دو دهه از تدوین اساس‌نامه جاری می‌گذرد و در این مدت فناوری آی‌سی تی به شدت رشد کرده و دامنه‌ فعالیت اعضا گسترده شده و به همین دلیل اساس‌نامه جاری پاسخ‌گوی نیاز فعلی نیست.

او همچنین افزایش رشته‌های مرتبط با فعالیت‌های رایانه‌ای، تغییرات کانال‌های ارتباطی سازمان با اعضا و الکترونیکی شدن فعالیت‌ها، تغییرات قوانین بالا دستی از جمله انحلال شورای عالی انفورماتیک و تغییر قانون نظام صنفی کشور و همچنین بروز مسائل متعدد در دوران انتخابات ششمین دوره هیأت مدیره شامل موضوع اصلاح انتخابات در شاخه‌ مشاوران و فروشگاه‌ها، موضوع استشهادیه‌ها و نحوه‌ شکل‌گیری هیأت مدیره را از دیگر دلایل ضرورت اصلاح اساس‌نامه دانست.

اورعی با بیان اینکه موضوع اصلاح اساس‌نامه در دوره‌های پیشین هیأت مدیره نیز مد نظر قرار گفته بود، بیان کرد: همکاران پیشین اذعان کرده‌اند که در آن زمان امکان انجام این موضوع فراهم نبوده است. سازمان‌های استانی نصر ذیل سازمان مرکزی فعالیت می‌کنند. ارکان سازمان مرکزی شامل شورای مرکزی، مجمع فوق‌العاده هر استان و هیأت عمومی کل سازمان متشکل اعضای هیأت مدیره تمامی استان‌ها به همراه یک نهاد ناظر است.

او براساس ماده‌‎ 37، اصلاح اساس‌نامه را ابتدا منوط به تصویب آن در مجمع عمومی و فوق‌العاده‌ استانی دانست و ادامه داد: پس از آن مصوبه‌ مجمع باید در هیأت عمومی کشوری تایید شود و پس از آن براساس تبصره‌ ماده‌ 41 آئین‌نامه‌ هیأت وزیران باید به تایید دستگاه ناظر که تاکنون شورای انفورماتیک بوده است، برسد.

او با اشاره به روند نحوه‌ تهیه‌ اصلاحات پیشنهادی در مجمع تأکید کرد: همچنان در حال اخذ نظرات پیش‌کسوتان صنف و اعضای کمیسیون‌ها هستیم. اگر جمع‌بندی پیشنهادات به نقطه قابل قبولی برسد، موضوع در جلسه‌ 5 دی ماه هیأت مدیره مطرح می‌شود و پس از آن در مجمع‌فوق‌العاده در 8 دی طرح خواهد شد.

اورعی ادامه داد: اما اگر نظر کارگروه بر کارشناسی و بررسی بیشتر نظرات دریافتی باشد، احتمال به تعویق افتادن مجمع فوق‌العاده وجود دارد.

او همچنین گفت: برای سهولت و یکسان‌سازی بندهای اساس‌نامه موارد آئین‌نامه‌ای را از اساس‌نامه‌ خارج کرده‌ایم و در قالب آئین‌نامه‌هایی که به اساس‌نامه الحاق می‌شود پیشنهاد کرده‌ایم؛ مانند موضوعات مربوط به عضویت، آیین‌نامه‌های انتخاباتی و...

رئیس کارگروه اصلاح اساس‌نامه ادامه داد: بنابراین فرایند اصلاح اساس‌نامه از سوی ما سه مرحله دارد: اصلاحات قوانین و مقرره، اصلاحات آیین‌نامه‌ها و در نهایت اصلاح اساس‌نامه. البته برای اصلاح‌ آیین‌نامه‌ها یک بازه‌ شش ماهه تعیین شده تا به تصویب هیأت مدیره و در نهایت به تایید مجمع عمومی فوق‌العاده سازمان برسد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه‌ گزارشی آماری از اصلاحات پیشنهادی گفت: با بررسی 269 بند، 77 بند اصلاح شده، 85 بند اضافه شده، 9 بند حذف شده و 98 بند نیز بدون تغییر مانده است.

 پیشنهادات اصلاحی در قالب رویکردهای مختلف
اورعی اهم موارد و پیشنهادات اصلاحی را در قالب رویکردهای مختلف توضیح داد. او تغییر نام سازمان از نصر به نمافا و اصلاح دامنه فعالیت آن را از رایانه‌ای به فاوا، تصحیح ماهیت سازمان از نظام صنفی به نظام مهندسی آی‌سی‌تی، اصلاح و تفکیک وظایف سازمان کشوری و استان و اعتبار بخشی به مجوز سازمان را از جمله موارد پیشنهادی با رویکرد اصلاح ماهیت سازمانی دانست.

ضرورت ساماندهی و تعامل با سایر تشکل‌های حوزه فاوا (نمافا = سازمان فراگیر)، ضرورت رسیدگی و ساماندهی اشخاص حقیقی، اضافه شدن رکن مرکز داوری (مرجع حل اختلافات فاوا)، اضافه شدن رکن مرکز پژوهش‌ها (مرکز تخصصی پژوهش‌های حکمرانی فاوا) و افزایش ظرفیت کمیسیون‌ها در مدیریت سازمان را اهم پیشنهادات اصلاحی با رویکرد افزایش ظرفیت سازمان دانست.

تعیین تکلیف نقش هیأت رئیسه در مدیریت سازمان و رابطه آن با سایر ارکان، بازنگری در شرایط کاندیداهای اعضای هیأت مدیره و دبیر سازمان، بازنگری در ظرفیت و تعداد نمایندگان هر یک از شاخه‌های اعضا، بازنگری در شرح وظایف هیأت مدیره، رئیس سازمان، دبیر و خزانه‌دار، بازنگری در منابع درآمدی سازمان و بازنگری در وظایف و اختیارات شورای انتظامی را نیز از جمله پیشنهادات اصلاحی با رویکرد افزایش کارآمدی مدیریت سازمان عنوان کرد.

عضو هیأت مدیره نصر تهران همچنین تأکید کرد: موضوعاتی از جمله اصلاح و باز تعریف تعاریف پایه و مهم، خارج شدن شرایط عضویت از اساسنامه و ارجاع به آیین نامه‌های الحاقی، به‌روزرسانی شرایط اطلاع‌رسانی و انتخابات با امکانات نوین الکترونیکی، امکان خروج اعضای غیرفعال از سازمان و صیانت از ماهیت مجمع در مدیریت سازمان موارد مهمی دیگری بود که در اصلاح اساس‌نامه به آن پرداخته شد.

 امضای قرارداد الکامپ به نام نصر تهران
در بخش دیگری از این نشست خبری، رئیس هیأت مدیره این سازمان با اشاره به برگزاری نمایشگاه الکامپ در تاریخ 27 تا 30 بهمن ماه گفت: این نمایشگاه در تمام استان‌های کشور با نام الکامپ و سایر عناوین و توسط سازمان های نصر استانی برگزار می‌شود و این حق هر استانی از جمله تهران است. امسال نیز برای اولین سال قرارداد برگزاری آن را در استان تهران بستیم.او افزود: تاکنون ۹ سالن به مساحت ۳۵ هزار متر مربع را در اختیار داریم و البته تقاضای یک سالن دیگر را هم داده‌ایم. همزمان با الکامپ، هفتمین نمایشگاه پدافند غیرعامل هم در ۴ سالن با مساحت کل 9 هزار متر مربع برگزار می‌شود. گرچه مدتی است که ویروس کرونا تا حدی فروکش کرده، اما با توجه به اینکه الکامپ نمایشگاهی تخصصی است و انتظار مخطبان خاص این حوزه را داریم.

او با اشاره به نظر رهبری درباره هوش مصنوعی گفت: در این نمایشگاه دقت لازم را در این زمینه خواهیم داشت. همچنین در الکامپ 1400 از فعالان حوزه‌‎ رمز ارز و بلاکچین با قوت حمایت می‌کنیم. به موضوع شبکه ملی اطلاعات که مورد اهمیت وزیر فاواست، یکی از رئوس اساسی در این نمایشگاه خواهد بود.

اسلامی با بیان اینکه از شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی بهره‌مند خواهیم شد، افزود: موضوعات مربوط به متاورس نیز مورد تأکید ماست و معتقدیم باید با توجه به تجربه‌ سایر کشورها ما نیز به رویکردهای جدید مجهز شویم.

اسلامی با تأکید براینکه امسال برای اولین بار قرارداد نمایشگاه الکامپ توسط نصر تهران منعقد شده است، گفت: در تلاشیم به شیوه‌ای عمل کنیم تا سال‌های آینده بتوانیم گسترش بازار را رقم بزنیم و سال‌های آتی مجموعه‌ها با رغبت و شور بیشتری در این نمایشگاه حاضر شوند و نمایشگاه محوریت کسب و کار به خود بگیرد.

 برنامه‌های الکامپ 1400
محمد ثروتی، مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ نیز با اشاره به وضعیت ویروس کرونا و احتمال گسترش سویه‌ اومیکرون در هفته‌های آتی گفت: در ماه‌های گذشته بیش از 40 عنوان نمایشگاه برگزار شده و تا پایان سال نیز بیش از 60 تا 70 عنوان نمایشگاه برگزار خواهد شد. ما نیز تابع سازمان کشوری هستیم و امیدواریم نمایشگاه بدون مشکل برگزار شود.

او ادامه داد: باتوجه به اینکه در شش ماه ابتدای سال نمایشگاه‌ها کنسل شد و به نیمه‌ دوم سال موکول شد، تمام سالن‌های فضای نمایشگاهی را در اختیار نداریم. البته برای سال آینده تمامی سالن‌ها را تقاضا کرده‌ایم.

ثروتی به بخش الکام استارز نیز اشاره کرد و گفت: امسال الکام استارز شامل بخش نمایشگاهی استارت‌آپ‌ها، کانترهای استارت‌آپی، اتاق شتاب، الکام پیچ، الکام جابز و آوردگاه سرمایه خواهد بود. در الکام پیچ نیز برای حدود ۶۰ ارائه توسط استارت آپ‌های مختلف در حوزه‌های متنوع و همچنین استارت‌آپ‌های توان تک و دانش آموزی‌برنامه‌ریزی شده است.

او افزود: در چهار روز نمایشگاه در سه استیج الکام تاکز بیش از ۱۵۰ سخنرانی، ارایه، میزگرد و پنل با موضوعات مختلف از جمله هوش مصنوعی، فناوری‌های همگرا، رمزارزها و بلاک چین، متاورس، شبکه ملی اطلاعات، فین تک، اینترنت اشیا، چالش‌های صنعت فاوا، ترندهای صنعت فاوا، بانکداری الکترونیکی، نورو ساینس، کامپیوترهای کوانتومی و ... تدارک دیده‌ایم.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۸۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين