۰

سامانه توسعه فناوری در حوزه سلامت راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۶
سامانه توسعه فناوری در حوزه سلامت راه‌اندازی شد
سامانه توسعه فناوری در حوزه سلامت راه‌اندازی شد

آی‌تی‌من- نشست گزارش عملکرد دفتر توسعه فناوری سلامت به معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با حضور یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و محمدرضا منظم رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به همراه تیم اجرایی برگزار شد.

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه با تحقیقات به فناوری می‌رسیم، گفت: ولی مسیر تحقیقات طولانی و منابع محدود است. باید از طریق تحقیقات میانبر بزنیم و به نوآوری برسیم. زیرا نوآوری است که در شیوه زندگی مردم و سفره‌های مردم تغییر ایجاد می‌کند. فناوری است که قدرت تصمیم‌گیری و ابتکار عمل را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم دانشگاه و صنعت به یکدیگر متصل شوند بعضی به اشتباه تصور می‌کنند اعضای هیات علمی‌دانشگاه‌ها شرکت و کارخانه تاسیس کنند یا صنعتگر به دانشگاه برود، گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت یعنی دانشگاه‌ها که محل تولید دانش هستند دانش خود را به کارخانه‌ها و صنایع ارایه کنند تا با استفاده از دانش و تحقیقات روز نیاز جامعه رفع شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: این خلا و شکاف موجود نیز از طریق شرکت‌های دانش بنیان رفع می‌شود. باید نقش یک واسطه را ایفا کنند؛ دانش را از دانشگاه‌ها اخذ کرده، خلاقیت و نوآوری به آن اضافه کنند و سپس به صنعت بسپارند.

وی با قدردانی از اقدامات انجام شده و تیم چابک فعال در این حوزه گفت: با توجه به شرایط کشور و محدودیت‌های منابع باید بیشتر به فناوری توجه کنیم. از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم تا بر اساس نیازهای کشور به تولید بپردازند.

پناهی افزود: ساختار و تحولاتی اساسی برای رفع موانع تولید سلامت مورد نیاز است. باید دانشگاه‌ها و مراکز درمانی ترغیب و مجاب شوند از تولیدات داخلی استفاده کنند.

محمدرضا منظم رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در گزارش خود با بیان اینکه اولین و مهمترین نیاز جهت افزایش کیفیت آموزش و تربیت دانش آموختگان ماهر و کارآفرین و نیاز محور و تقاضا محور ساختن پژوهش‌ها؛ برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت است، گفت: ارتباط با صنعت یعنی باز کردن درهای دانشگاه و حضور صنعت در دانشگاه و حضور فعال در صنعت به روش‌های کارآموزی، فرصت مطالعاتی، پسادکتری، دکتری فناورانه است.

منظم افزود: نشست‌های مدیران ارتباط با صنعت به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و در نشست آتی از وزیر بهداشت نیز دعوت کردیم تا از نزدیک با دغدغه‌های این حوزه آشنا شوند.

وی گفت: گروه فناوری‌های تخصصی نیز به سیاست‌گذاری فناورانه، تسهیلات، طرح‌های فناورانه، بازار، استانداردها می‌پردازد. تاکنون ۶۰ طرح ارزیابی و حمایت شده که خوشبختانه ۴۷ طرح موفق شدند و محصولشان وارد بازار شده است. اولویت‌های فناوری حوزه سلامت، باید تبدیل به یک سامانه برخط شود. مقدمات کار انجام شده و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان عملکرد در حوزه مرکز مدیریت مالکیت فکری گفت: هدف اصلی این است که تمام پتنت‌های حوزه سلامت در کشور را به سوی تجاری‌سازی هدایت کنیم. در این مسیر نیز مرکز دو کمیته اصلی تجاری‌سازی و TTO دارد که هر پتنت به فراخور وضعیت و ارزیابی انجام شده به یکی از این کمیته‌ها سپرده می‌شود.

وی افزود: نمی‌خواهیم به ازای اعضای هیات علمی‌شرکت و کارخانه تاسیس کنیم همانطور که نمی‌خواهیم صنعتگر کسب و کارش را رها کند به دانشگاه‌ها بیاید.

منظم به مجوز تاسیس مرکز نوآوری حوزه سلامت پرداخت و گفت: مراکز نوآوری حوزه سلامت تعاملات میان بازیگران زیست بوم نوآوری سلامت با هدف ارتقای نوآوری را تسهیل می‌کنند. شبکه‌های نوآوری سلامت را شکل می‌دهند، برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول و خدمات بسترسازی می‌کنند.

به گفته وی، تاکنون ۹ درخواست‌ جهت راه‌اندازی مراکز نوآوری سلامت به دفتر توسعه فناوری سلامت رسیده است و در حال انجام مراحل ارزیابی آنها هستیم.

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: کمیته‌های فنی مراکز رشد فناوری از اردیبهشت ماه در شورای مدیران معاونت به تصویب رسیده است و تاکنون ۸ جلسه آن تشکیل شده و مصوبات مهمی‌را داشتند.

وی گفت: دو کار ارزشمند انجام شده یکی مراکز رشد اقماری و دیگری مراکز رشد بخش خصوصی است. همینطور برای کمیته‌های فنی حدود ۱۰۰ ارزیاب معتمد در کل کشور تربیت شده است. این ارزیاب‌ها به مراکز رشد مراجعه کرده و آن را ارزیابی می‌کنند. به دنبال آن شیوه‌نامه ارتقا مراکز رشد را هم تهیه کردیم.

منظم افزود: جلساتی با عنوان برنامه هم‌افزا برای روسای مراکز رشد نشست‌های آموزشی و هم‌فکری برگزار می‌کنیم.

وی گفت: در مجموع ۱۲ پارک علم و فناوری سلامت در کشور داریم و یک پارک نیز در فرآیند اخذ مجوز است. تصویب و ابلاغ اساسنامه، تصویب و ابلاغ چارت تشکیلاتی پارک‌های علم و فناوری در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله اقدامات انجام شده است.

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: همچنین ابلاغ پیش نویس آیین‌نامه ارزیابی و نظارت بر فعالیت پارک‌های علم و فناوری سلامت به دانشگاه‌ها جهت تکمیل اطلاعات و انجام ارزشیابی، تشکیل نشست‌های دوره‌ای روسای پارک‌های علم و فناوری به منظور هم‌افزایی و انتقال تجربیات در ارتقا و توسعه پارک‌ها و راه‌اندازی کمیته فنی پارک‌ها به‌عنوان اتاق فکر به‌منظور پیشنهاد شیوه نامه‌ها، مدل‌های ارزشیابی ، مشاوره از دیگر اقدامات این حوزه است.

وی در خصوص کمیته توسعه صادرات گفت: این کمیته با هدف کمک به رفع موانع قانونی، حمایت، پشتیبانی و تسهیل فرآیندهای صادراتی با توجه به اهداف کلان بر اساس قوانین، مقررات و ضوابط مرتبط شکل گرفته است و در ذیل آن کارگروه‌های مختلفی در حال شکل‌گیری است. یافتن موانع صادرات محصولات سلامت و رفع آنها در بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت در زمره وظایف این کمیته است.

منظم به وجود 2 سامانه در این خصوص پرداخت گفت: سامانه اطلاعات فعالیت‌های توسعه فناوری سلامت مشتمل بر ۹ محور و سه شاخص عملکردی، ساختاری و مالی در حوزه فناوری است. دیگری سامانه آموزش مجازی دانشگاه مجازی مشتمل بر ۱۳ کارگاه با ۱۳۳ بخش در زمینه‌های فناوری، کارآفرینی، خلاقیت، کسب و کار، مالکیت فکری، صادرات، دانش بنیان راه‌اندازی شده است.

وی از راه‌اندازی شبکه یکپارچه‌سازی رویدادهای فناورانه حوزه سلامت نیز خبر داد.
کد مطلب : ۲۷۷۹۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين