۰
در نشست خبری نظام صنفی رایانه‌ای تهران اعلام شد:

بانک مرکزی در حوزه لندتک در حال ایجاد انحصار است

زمان برگزاری الکامپ تغییر نخواهد کرد
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۰
بانک مرکزی در حوزه لندتک در حال ایجاد انحصار است
بانک مرکزی در حوزه لندتک در حال ایجاد انحصار است

آی‌تی‌من- حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره سازمان نصر تهران در این نشست گفت: یکی از موضوعاتی که در ماه گذشته در نصر تهران دنبال شد، حل مشکل سقف و سابقه واردات دو مجموعه، اپراتورها و بانک‌های خصوصی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. این شاهد مثالی است که سازمان نصر تهران تلاش می‌کند فارغ از ارتباطاتی که با وزارت ارتباطات همواره داشته با سایر دستگاه‌ها هم وارد تعامل شده و پیگیر منافع اعضای صنف باشد.

او همچنین با اشاره با تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال افزود: رییس این کارگروه وزیر ارتباطات و دبیر آن وزیر اقتصاد و عضو آن بانک مرکزی است و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران آمادگی هرگونه همکاری با این کارگروه را دارد.

موضوع دیگری که اسلامی در نشست خبری صبح امروز به آن اشاره کرد، نامه‌نگاری‌های متعدد در ماه اخیر بوده است. او تاکید کرد در راستای اهداف اعضای صنف، به صورت مداوم مسائل، دغدغه‌ها و مشکلات و ... توسط دبیرخانه پیگیری می‌شود.

او ادامه داد: فکر می‌کنم با تشکیل ۲۰ کمیسیون تخصصی، اثبات کردیم که آغوش هیات مدیره ششم برای شنیدن نظرات، انتقادات و پیشنهادات باز است.

 به دنبال ایجاد تمهیدات ورزشی برای زنان صنف هستیم
علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز با اشاره به شانزدهمین دوره‌ مسابقات فوتسال جام انفورماتیک گفت: ۱۵ دوره مسابقات فوتسال جام انفورماتیک برگزار شده بود که شیوع کرونا در روند آن وقفه‌ای ایجاد کرد. بعد از این وقفه، دوباره فراخوانی دادیم که منجر به حضور ۳۶ تیم شد و مسابقات میان آن‌ها از ۲۶ آذر ماه شروع شد. اگر دچار اختلالی در برنامه‌ریزی‌ها نشویم، هفتم بهمن ماه می‌توانیم مسابقات فینال را برگزار کنیم.

در این باره، اسلامی نیز تاکید کرد که اصرار داریم در حوزه فاوا، تمهیدات لازم برای همکاران خانم را بیندیشیم تا آن‌ها هم بتوانند مانند آقایان فرصت ورزش کردن داشته باشند.

 مکاتبات نصر تهران با تامین اجتماعی ادامه دارد
کشاورز گفت: در مدت اخیر نامه‌ای توسط نصر تهران تدوین و توسط نصر کشور در رابطه با عدم مشمولیت قراردادهای خرید لایسنس از حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی زده شد. پیش‌تر، برخی از شعب سازمان تامین اجتماعی، قراردادهایی را که موضوع آن‏ها به صورت مشخص فروش تجهیزات سخت‏‌افزاری یا نرم‏‌افزاری یا لایسنس است، مشمول حق بیمه کرده بود، در حالی که این نوع قراردادها مشمول حق بیمه نیست. حتی در مواردی شاهد برخورد سلیقه‌ای بودیم، که در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شده است.

کشاورز همچنین به تعرفه پایه خدمات انفورماتیک به عنوان موضوع مورد بررسی دیگر در ماه گذشته اشاره کرد و در این باره توضیح داد: به همت نصر تهران و حمایت نصر کشور، توانستیم برای نرخ پایه خدمات انفورماتیک برای سال ۱۴۰۰ به جمع‌بندی برسیم. همچنین بنا داریم تعرفه‌های پایه را به همه بخش‌ها ابلاغ کنیم.

 در مسیر توسعه صادرات به سوریه قرار گرفتیم
نکته دیگری که کشاورز در نشست خبری مطرح کرد، برگزاری جلسه با سازمان فناوری اطلاعات بود. او در توضیح این اتفاق گفت: موضوع جلسه صادرات به کشور سوریه بود که توسط رسته سخت‌افزار پیگیری می‌شود. در این‌باره نشست خوبی برگزار شد و راهکارهای افزایش تجارت و صادرات به کشور سوریه بررسی شد و نتایج خوبی برای شرکت‌های فعال در حوزه صادرات برای صنف رقم خورد.

او همچنین گفت: برای نخستین بار جلسه‌ای با هیات عالی نظارت برگزار شد که موضوع آن ارتباط بین صنف فناوران و سازمان نصر تهران بود که این اتفاق، اتفاق بسیار مبارکی است.

 دولت از دخالت مستقیم در سرمایه‌گذاری بپرهیزد
آیدین عدالت، عضو هیات مدیره و رئیس رسته سخت افزار و ارتباطات این سازمان نیز با اشاره به مدل اقتصادی و بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات توسط بخش خصوصی گفت: در ماه گذشته تعامل موثری با وزارت ارتباطات داشتیم. وزیر ارتباطات، تاکید بر کسب سهم ۱۰ درصدی آی‌سی‌تی از تولید ناخالص داخلی کل کشور دارد. همچنین وزیر ارتباطات جدید تمایل به فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای مصارف خانگی با سرعت ۲۰ مگابایت و فراهم کردن دسترسی با سرعت بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگابایت برای مصارف تجاری دارد که کلیات این برنامه‌ها در معاونت‌های مربوطه تایید شده و در مرحله تدوین جزییات قرار داریم.

او افزود: با سه معاونت سازمان فناوری اطلاعات، معاونت سازمان تنظیم مقررات رادیویی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی جلساتی برگزار کردیم. یک موضوع اصلی مورد پیگیری قرار گرفت و آن این بود که تکمیل شبکه ملی اطلاعات و داخلی سازی زیرساخت‌ها، تجهیزات، خدمات پشتیبانی و... حتما با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی رقم بخورد.

عدالت تاکید کرد: دولت به شکل مستقیم هرگز نباید به سرمایه‌گذاری و جزییات پروژه‌های آی‌سی‌تی ورود کند. تلاش نصر تهران بر این است که در این پروژه سه تا چهار ساله، از ورود مستقیم دولت جلوگیری کند و در این راستا افراد متعددی از بخش خصوصی و بدنه دولت در جلسات گرد هم می‌آیند تا به یک ساز و کار استاندارد و مدل اقتصادی پایدار برسیم.

عدالت درباره پیگیری کمیته بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات نیز توضیح داد: نمایندگان مختلفی از وزارت صمت، بانک مرکزی و بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات و ... در این کمیته حضور دارند. تمرکز بر این است که چه چیزی را بومی کنیم و چه چیزی را نه و هزینه و فایده‌ها در این راستا مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عقیده او حمایت‌های دولت باید از بخش هایی صورت بگیرد که هم توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی داشته و هم قابل تحقق باشند.

 زمان الکامپ تغییر نمی‌کند
رییس هیات مدیره نصر تهران همچنین با اشاره به اینکه اولین بار در ۱۶ سال اخیر برگزار کننده و صاحب قرارداد نمایشگاه الکامپ، نصر تهران است، افزود: الکامپ دیگر آن الکامپ سابق نیست و حوزه اقتصاد دیجیتال چندسالی است که هدف قرار گرفته است. سعی بر این است که اولین صنفی باشیم که خود برای برگزاری این رویداد از ابزارهای صنفی فناورانه استفاده می‌کنیم.

اسلامی همچنین تاکید کرد: دستور یا مصوبه کمیته ملی کرونا تنها چیزی است که می‌تواند روند برگزاری نمایشگاه را تغییر دهد نه هیچ‌ دستور، توصیه یا ابلاغ دیگر. او توضیح داد: تنها موردی که به نظر ما نیاز به اصلاح دارد، ساعت آغاز برگزاری نمایشگاه است چرا که ساعت ۸ صبح مورد تایید نیست و تلاش‌مان بر این است که ساعت شروع رویداد را به ۱۰ صبح یا دیرتر تغییر دهیم.

به گفته اسلامی، برگزاری نمایشگاه در فصل تابستان مورد تایید ماست و احتمالا سال آینده این رویداد به سیاق سابق در میانه تابستان برگزار خواهد شد.

 تعرفه‌گذاری را به بخش خصوصی واگذار کنید
رئیس نصر تهران گفت: دولت باید شهامت این موضوع را داشته باشد که مبتنی بر واقعیت تصمیم بگیرد و تعرفه‌ها در این حوزه را بر اساس منطق اقتصادی موجود -چه راجع به اینترنت سیار و چه راجع به اینترنت ثابت- تعیین کند.

حسین اسلامی در این باره توضیح داد: مجموعه نظام صنفی انتقال دهنده نگاه‌های اعضای صنف است و ساماندهی اینترنت بیشتر در حوزه اختیارات نهادهای مسوول کشوری است. البته بدون شک اتفاقاتی که چه راجع به همراه اول و چه در حوزه ارتباطات ثابت افتاده جای انتقاد دارد.

وی تاکید کرد: عدم سرمایه‌گذاری مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند و تعیین تعرفه به شیوه دستوری، مسیر کنونی را با موانع مختلفی مواجه کرده است. این دولت باید شهامت این موضوع را داشته باشد که مبتنی بر واقعیت تصمیم بگیرد و تعرفه‌ها را در این حوزه بر اساس منطق اقتصادی موجود -چه راجع به اینترنت سیار و چه راجع به اینترنت ثابت- تعیین کند. تعرفه‌گذاری باید به بخش خصوصی و صنف واگذار شود یا حداقل آهسته آهسته در این مسیر قرار بگیرد.

همچنین محمدعلی شریفی الحسینی، عضو هیأت مدیره و دبیر کمیسیون اینترنت درباره مشکلات کنونی اینترنت کشور توضیح داد: تعرفه‌ها از سال۹۴ به صورت دستوری تعیین شد و این مصوبه امکان توسعه خدمات را از بخش خصوصی گرفته است. او ادامه داد: کمیسیون اینترنت بر این باور است که دولت و سازمان تنظیم مقررات باید در تسریع و تسهیل ارتباطات بین شرکت‌ها و نهادهای حاکمیتی از جمله شهرداری‌ها و توانیر نقش خود را بازی می‌کرد، نه اینکه به شکل دستوری برای خدمات، تعرفه تعیین کند. باید بپذیریم که این تعرفه‌ها جوابگوی توسعه اینترنت ثابت یا سیار نیست.

 ریزش ۸۰درصدی در درگاه‌های پرداخت با اجباری شدن ای‌نماد
رضا قربانی عضو هیات مدیره نصر تهران نیز در این نشست به موضوع «سندباکس» اشاره کرد و گفت: سندباکس، در وزارت امور اقتصادی در مرکز فناوری و اقتصاد هوشمند شکل گرفته بود که با تغییر دولت با یک وقفه سه الی چهار ماهه مواجه شد. اخیرا سند باکس بانک مرکزی – که به نوعی مستقل از سندباکس وزارت اقتصاد است- فعال شده است اما اجرای سندباکس بانک مرکزی به شرکت ملی انفورماتیک سپرده شده و ما باید مسیرهای جدیدی را دنبال کنیم.

رییس کمیسیون فین تک در ادامه با اشاره به مساله ای‌نماد افزود: همانطور که می‌دانید اخذ ای‌نماد برای همه کسب و کارهای آنلاین اجباری شده است. صرفا جهت استحضار دوستان باید بگویم که هیچ کدام از پرداخت یارها از مقررات استنکاف نکرده‌اند؛ ولی ما در کمیسیون فین‌تک نقدهای زیادی بر این مقررات داریم. بر همین اساس هیات مقررات‌زدایی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را همراه خودمان کرده‌ایم و در حال پیگیری جدی این مساله برای جلوگیری از آسیب به کسب و کارها هستیم.

حسین اسلامی رییس هیات مدیره هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر ای‌نماد را تضمین فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین ندانیم چه تضمینی برای خرید اینترنتی کاربران وجود دارد، گفت: اینماد هیچ تضمینی نمی‌کند و صرفا احراز هویت می‌کند.

او با تاکید بر اینکه از برخی کسب‌وکارهایی که اینماد داشته‌اند هم کلاه‌برداری کردند و همچنان پرونده آنها باز است، گفت: این موضوع در حالی است که بر اساس سوابق یک فرد و زمان حضور در بازار همیشه می توان بهترین تضمین را ارائه داد.

او ادامه داد: ما در نصر تهران، دغدغه نهادهای نظارتی را می‌فهمیم و مخالف هرگونه بی‌قانونی هستیم با این مفهوم همراهیم اما این نحوه اجرا ممکن است به برخی از کسب وکارهای خرد، نوپا و ... آسیب برساند و واقعیت این است که رویکرد فعلی را سازنده نمی‌دانیم. رضا قربانی، عضو هیات مدیره هم در ادامه گفت: یک میلیون درگاه پرداخت در کشور داریم که ازین تعداد کمتر از ۷۰ هزار درگاه یا کمتر «اینماد» گرفته‌اند. در واقع تنها ۵ درصد کسب و کارهای اینترنتی، در حال حاضر ای‌نماد دارند. بعد از اجباری شدن ای‌نماد، بر اساس آمارهای منتشر شده از شاپرک، ۸۰ درصد در سمت درگاه‌ها ریزش داشته‌ایم. این قانون محیط کسب و کار در ایران را برای کسب و کارها نامساعدتر کرده است. بر اساس آمارهای منتشر شده ایران در حوزه کسب و کار در جایگاه ۱۳۰ قرار دارد که این جایگاه اصلا قابل دفاع نیست.

رییس کمیسیون فین‌تک افزود: در حال حاضر هیچ‌ درگاهی بدون داشتن اینماد شکل نمی‌گیرد. این رویکرد منجر به شکل‌گیری امضای طلایی خواهد شد و ما بر این باوریم که امضاهای طلایی زمینه‌ساز فساد و رانت خواهد شد.

وی گفت: اگر قرار است هر کلاهبرداری بتواند اینماد بگیرد صرفا کار را برای آن‌ها که می‌خواهند فعالیت قانونی کنند سخت کرده‌ایم. شیوه درست این است که هر کسب و کاری که می‌خواهد، به تشخیص خودش اینماد بگیرد. در گذشته دیدیم که سکه ثامن، آی‌ماینر و ... درگاه‌هایی بودند که مجهز به ای‌نماد بودند اما پرونده کلاهبرداری آن‌ها همچنان باز است.

 فعالیت برای ماینرهای قانونی سخت شده است
قربانی همچنین به مساله رمز ارزها اشاره کرد و گفت با محوریت کمیسیون فین‌تک در تلاشیم نهادهای تنظیم‌گر را در این حوزه فعال کنیم. چرا که متاسفانه در حال حاضر، شرایط برای ماینرهای قانونی بسیار سخت شده است. همچنین صرافی‌های رمزارز در کشور کماکان متحمل فشارهای زیادی می‌شوند.

قربانی نیز در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این پرسش که کمیسیون فین‌تک برای کمک به وضعیت ماینرها چه برنامه‌هایی داشته، گفت: نامه توقف کار ماینرها برای تابستان و البته تا پایان شهریور ماه بوده است.

او با اشاره به اینکه توانیر همچنان به ماینرهای قانونی اعلام کرده امکان ادامه فعالیت ندارند و نامه‌ای برای فعالیت آنها ارائه نشده، گفت: گویا توقف عملکرد تا 15 اسفند تمدید شده و ماینرهای قانونی خاموش است و این صنعت به سمت جریان غیرقانونی و رشوه حرکت کرده است.

به گفته رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران با همراهی کمیسیون بلاکچین نصرکشور این روند را پیگیری می‌کند، اما همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است.

او با اشاره به پیشنهاد نصر برای استفاده ماینرها از گاز به جای برق گفت: با توجه به این موضوع، ماینرها می‌توانند با این روش از گاز برق تولید کنند و مازاد آن را هم به صنعت برص کشور تزریق کنند.

 مقابل انحصار می‌ایستیم
این عضو هیات مدیره نصر استان تهران، یکی دیگر از موضوعات مورد پیگیری در این کمیسیون را، لندتک‌ها عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد بانک‌مرکزی در حال ایجاد انحصار است.

قربانی با تاکید بر اینکه با هرگونه انحصاری در نهایت مقابله خواهد شد، گفت: تهدیدهایی متوجه کسب و کارها شده که اگر احساس کنیم انحصاری ایجاد می‌کنند ممکن است با صراحت بیشتری وارد شویم و جریان انحصار را اعلام کنیم.

 رمزارز ملی، راه به جایی نخواهد برد
در پایان این نشست خبری، رضا قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا رمزارز ملی می‌تواند منجر به توسعه فرهنگ حداقلی در حوزه رمزارز شود یا نه، گفت: صراحتا نه! رمزارز ملی هیچ تاثیری در توسعه فرهنگ نخواهد داشت. ریال دیجیتال با هر اسمی چه تفاوتی با ریال‌های کیف پولمان دارد؟ در دنیا پشت ارزهای دیجیتال طلا، فلزات گرانبها، دلارو ... است. او ادامه داد: ریالی که سالانه ۲۵ درصد ارزش افت دارد، دیجیتال کردن آن چه سودی دارد؟ یادمان نرود که ۵ سال است که فعالان بخش خصوصی درخواست داده‌اند در این حوزه مقررات گذاری شود و هنوز این حوزه بلاتکلیف مانده است. ایده رمز ارز ملی ایده عجیب غریبی در ایران است چرا که دیجیتال کردن ریال – با ارزش و پشتوانه فعلی - بی معنی است.
 
کد مطلب : ۲۷۸۰۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما