۰
رییس کمیسیون لندتک نصر تهران اعلام کرد:

قول مساعد کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حل چالش تسهیلات‌یارها

تاریخ انتشار
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۵
قول مساعد کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حل چالش تسهیلات‌یارها
قول مساعد کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حل چالش تسهیلات‌یارها

آی‌تی‌من- پس از ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی در خصوص همکاری بانک‌ها و تسهیلات‌یارها، نگرانی‌هایی در خصوص ایجاد چالش‌هایی برای کسب‌وکارهای فعال در این حوزه به وجود آمد.

محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک نصر تهران در این رابطه گفت: در ابتدای تدوین این دستورالعمل، مشورت‌هایی با صنف و فعالان بخش خصوصی صورت گرفت اما در ادامه این ارتباط قطع شد و ما به یکباره شاهد ابلاغ دستورالعملی بودیم که به زعم ما از قابلیت اجرایی مناسبی برخوردار نیست. ما به چگونگی تدوین و روند طی شده و همچنین بندهایی از این دستورالعمل نقدهایی داشتیم. از جمله اشکالات دستورالعمل مذکور این است که برای لندتک‌ها به عنوان نهاد تسهیل‌گر در زنجیره ارائه تسهیلات خرد، هیچ کارمزدی در نظر گرفته نشده است. همچنین در برخی موارد با ورود به فرایندهای عملیاتی، مدل‌های کسب‌وکاری تسهیلات‌یاران را با چالش مواجه کرده است .

رئیس کمیسیون لندتک نصر تهران در خصوص پیگیری‌های سازمان برای حل چالش‌های ناشی از این دستورالعمل توضیح داد: ما با همکاری انجمن فین‌تک، شروع به پیگیری کردیم و جلساتی را با مسوولان مربوطه در وزارت‌خانه‌های اقتصاد، صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت بررسی چالش‌های به وجود آمده و رفع آن‌ها داشتیم. در واقع جمع‌بندی ما این بود که در صورت اجرای این دستورالعمل، شاهد محدود شدن و یا حتی از بین رفتن برخی از تسهیلات‌یارهای موجود خواهیم بود. این پیگیری‌ها در نهایت منجر به برگزاری جلسه‌ای در کارگروه اقتصاد دیجیتال شد. در این جلسه با ارائه‌ و مقایسه‌ آمارهای مربوط به حوزه تسهیلات خرد، جایگاه و اهمیت فعالیت تسهیلات‌یارها در این بخش از صنعت مالی کشور را تبیین کردیم.
نصر آزادانی افزود: بر اساس آمار، ارائه تسهیلات از طرف لندتک‌ها در استان‌های کم‌تر برخوردار و نیمه برخوردار در کشور، در مقایسه با بانک‌ها 20 درصد بیشتر بوده و بیش از 70 درصد مخاطبین لندتک‌ها، افراد فاقد رتبه اعتباری بوده‌اند. از سوی دیگر لندتک‌ها با کاهش زمان درخواست تا دریافت اعتبار به کمتر از سه روز، سهم بزرگی در بهبود تجربه مشتریان داشته‌اند. در مجموع لندتک‌ها حدود 8 همت تسهیلات به 5 میلیون کاربر ارائه کرده‌اند که نیمی ‌از این عدد مربوط به فعالیت تسهیلات‌یارها می‌شود.

وی گفت: در پایان این جلسه، اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال تاکید کردند که در جهت حل چالش‌های موجود در این زمینه با مدیران بانک مرکزی جلسه‌ای برگزار خواهند کرد. همچنین پس از اطلاع رئیس سازمان نصر تهران و انجام مذاکراتی در درون سازمان، وی با رئیس کل بانک مرکزی و معاونان ایشان جلسه‌ای را برگزار کرد و به طرح این چالش و انتقال دغدغه‌های اعضای صنف پرداخت. از سوی تنظیم‌گر دغدغه‌هایی در جهت بهبود وضعیت بازار و حفاظت از فضای رقابتی در این صنعت مطرح شد که با اتکای به ظرفیت‌های صنفی مانند شورای انتظامی ‌و مرکز داوری در سازمان، در جهت رفع این دغدغه‌ها و برخورد با رفتارهای غیر رقابتی کسب‌وکارهای متخلف در چارچوب فرایندهای صنفی اقداماتی را در دستور کار قرار داریم.
 
 
 
کد مطلب : ۲۸۲۵۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما