۰
رییس‌کل بانک مرکزی:

سیم‌کارت وثیقه بانکی می‌شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۸
سیم‌کارت وثیقه بانکی می‌شود
سیم‌کارت وثیقه بانکی می‌شود

آی‌تی‌من- علی صالح‌آبادی در خصوص وام ازدواج و چالش‌ها و مشکلات موجود در این بخش گفت: از ابتدای امسال تاکنون 68 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است، برنامه داریم تا پایان سال 12 هزار میلیارد تومان دیگر به این رقم اضافه کنیم در بحث وثیقه وام ازدواج و به‌طور کلی بانک مرکزی قصد دارد دریافت را تسهیل کند یعنی در حوزه اعتبارسنجی سختگیری کمتری صورت پذیرد از این رو اگر کسی رتبه اعتبار خوبی داشته باشد باید بتواند با وثائق آسانتری وام دریافت کند.

در بحث ارایه ضامن این‌طور نیست که یک بانک برای ارایه تسهیلات، پنج ضامن بخواهد، دو ضامن هم اضافه است بنابراین در حال قرار دادن رتبه اعتبار افراد به بانک‌ها و به‌دنبال آن هستیم که یک فرد بتواند حتی با سیم‌کارت موبایل هم وام بگیرد.

وی گفت: در حوزه تسهیلات خرد قصد داریم کاری کنیم تا مردم بتوانند یارانه و یا سهام عدالت خود را به‌عنوان وثیقه نزد بانک بسپارند و وام بگیرند.

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: منابع سیستم بانکی محدود است و ما باید از ابزارهای اعتباری به‌جای ابزارهای نقدی استفاده کنیم، در بانک مرکزی دستورالعمل زنجیره تأمین را ابلاغ کردیم، زنجیره تأمین به این معناست که به‌جای اینکه چند بنگاه سرمایه در گردش از بانک بگیرند می‌توانند با استفاده از دستورالعمل زنجیره تأمین، تأمین مالی شوند بدون اینکه جداگانه سرمایه در گردش دریافت کنند بنابراین در یک زنجیره تولید، حلقه آخر به بانک مراجعه می‌کند و به‌جای اینکه پول دریافت کند برات الکترونیکی یا اوراق می‌گیرد و زمانی که اوراق را دریافت کرد می‌تواند آن را تا سررسید نگهداری کند و یا در بانک‌ها یا بازار سرمایه اوراق را تنزیل کند.

وی اضافه کرد: ما از ابزارهای اعتباری هم می‌توانیم علاوه بر تسهیلات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اِل.سی. داخلی ابزار خوبی است، شرکت‌هایی که نیاز به منابع دارند ولی به‌دلیل محدود بودن منابع بانکی نمی‌توانند از بانک تسهیلات را به‌طور کامل دریافت کنند می‌توانند ال.سی. داخلی بگیرند و به فروشنده به‌جای پول ال.سی. بدهند.

صالح‌آبادی گفت: شرکت‌ها علاوه بر سرمایه در گردش از ابزارهای اعتباری مثل ال.سی. و غیره هم استفاده کنند.

صالح‌آبادی درباره کارتخوان‌ها گفت: بانک مرکزی با سازمان امور مالیاتی کاملاً هماهنگ است و طبق برنامه‌ریزی افرادی که کارتخوان در اختیار دارند حتماً بایستی پرونده مالیاتی و کد شناسایی مالیاتی داشته باشند، اگر پرونده مالیاتی خودشان را تکمیل نکنند با هشداری که به آنها داده شده است قطعاً کارتخوان‌هایشان قطع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون به‌لحاظ ارزشی حدود 70 درصد کارتخوان‌ها تعیین تکلیف شده است که پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال کارتخوانی بدون تعیین تکلیف نداشته باشیم البته قانون سامانه پایانه‌های فروشگاهی هم این الزام را برای ما و سازمان امور مالیاتی دارد که حتماً بایستی ساماندهی شوند که در راستای شفافیت در اقتصاد بسیار مهم است.

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: در زمان حاضر بیش از 19 هزار شعبه بانکی در کشور داریم ولی ادغام بانک‌های نظامی‌که اتفاق افتاد شعب مازادی وجود دارد که تعیین تکلیف خواهند شد.
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۷۸۰۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين