۰
بر اساس آخرین آمار سازمان رگولاتوری

ضریب نفوذ اینترنت در ایران از ۱۲۳ درصد عبور کرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۳
ضریب نفوذ اینترنت در ایران از ۱۲۳ درصد عبور کرد
ضریب نفوذ اینترنت در ایران از ۱۲۳ درصد عبور کرد

آی‌تی‌من-  آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص توسعه بخش ICT کشور مربوط به توسعه تلفن ثابت، اینترنت و موبایل منتشر شد.

این آمار که وضعیت کشور را تا دی ماه سال ۱۴۰۰ مورد ارزیابی قرار داده است نشان می‌دهد که به رغم سرعت بالای توسعه موبایل و اینترنت سیار، توسعه تلفن و اینترنت ثابت با سرعت لاک پشتی دنبال می‌شود.

 وضعیت تلفن ثابت و روستاهای دارای ارتباط
ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور هم اکنون به ۳۴.۸۷ درصد رسیده است و ۸۲.۵ درصد روستاهای کشور دارای ارتباط هستند. این در حالی است که در پایان سال ۹۹ ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۴.۶۸ درصد اعلام شده بود و با این وجود به نظر می‌رسد که توسعه تلفن ثابت در کشور تقریباً متوقف مانده است.

هم اکنون ۲۹ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۸۲ خط تلفن ثابت در کشور دایر است و تعداد خطوط منصوبه تلفن ثابت نیز ۳۸ میلیون و ۷۲۵ هزار خط اعلام شده است. این در حالی است که تا پایان سال ۹۹ تعداد دایری خطوط تلفن ثابت ۲۹ میلیون و ۱۳۹ هزار و تعداد خطوط منصوبه تلفن نیز ۳۸ میلیون و ۷۶۲ خط گزارش شده بود.

تا دی ماه امسال ۵۱۴۰۰ روستا دارای ارتباط در کشور هستند و تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی نیز ۴۷ هزار و ۲۷۲ روستا عنوان شده است. با این وجود طبق گزارش رگولاتوری، تعداد روستاهای دارای ارتباط در سال ۹۹ بیشتر از سال ۱۴۰۰ عنوان شده است. به نحوی که تا پایان سال ۹۹ تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۲ هزار و ۱۸۲ روستا و روستاهای دارای تلفن خانگی، ۴۷ هزار و ۸۳۷ روستا گزارش شده بود.

 نفوذ موبایل به ۱۶۱ درصد رسید
مطابق با آماری که از سوی رگولاتوری منتشر شده است، ۱۳۵ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۴۲۴ خط موبایل در کشور نصب شده است و ضریب نفوذ موبایل به ۱۶۱ هزار و ۶۷ درصد رسیده است. با این وجود در صورتی که جمعیت کشور را ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیریم می‌توان گفت که به ازای هر نفر، ۲ خط سیم کارت در کشور فعال است.

این در حالی است که در پایان سال ۹۹ تعداد مشترکان موبایل ۱۳۱ میلیون و ۵۴ هزار نفر و ضریب نفوذ موبایل در کشور نیز ۱۵۵.۱۹۹ درصد اعلام شده بود.

پوشش جاده‌ای اصلی و فرعی و ریلی موبایل در کشور به ۹۴.۴۲ درصد رسیده است.

۸۸ درصد مشترک اینترنت موبایل هستند
بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون ۱۰۳ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۶۶۱ اشتراک اینترنت باند پهن در کشور وجود دارد که ۱۱ میلیون و ۹۲۱ هزار اشتراک مربوط به اینترنت باند پهن ثابت است و ۹۱ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۸۱ مشترک، با اینترنت سیار متصل می‌شوند.

این در حالی است که در پایان سال ۹۹ تعداد مشترکان اینترنت موبایل ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار نفر و تعداد مشترکان اینترنت ثابت، ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود.

رشد پرسرعت اینترنت موبایل در کشور باعث شده که ضریب نفوذ اینترنت موبایل به ۱۰۹.۲۷ درصد برسد که این رقم در پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد بوده است.

ضریب نفوذ اینترنت در کل کشور بیش از ۱۲۳ درصد (۱۲۳.۴۵ درصد) گزارش شده است که اینترنت ثابت تنها ۱۴ درصد از این ضریب نفوذ را به خود اختصاص داده است.

سال گذشته ضریب نفوذ اینترنت در کل کشور ۱۱۲ درصد بود و اینترنت ثابت از این رقم، ۱۲.۶ درصد سهم داشت.

این آمار نشان می‌دهد که اینترنت ثابت نسبت به سال گذشته کمتر از ۲ درصد رشد داشته و اینترنت موبایل رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. با این وجود می‌توان گفت که سرعت گسترش اینترنت موبایل ۵ برابر سرعت اینترنت ثابت است.

موضوعی که تقریباً در اغلب کشورها برعکس است و اینترنت ثابت با سرعت بیشتری در حال توسعه است.

به تازگی وزیر ارتباطات با اذعان به این موضوع، دلیل وضعیت نابسامان اینترنت ثابت را سیاست‌های غلط و تلمبار شده در یک دهه گذشته عنوان کرده و گفته است که مردم ما شایسته سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیتی هستند که دور از دسترس نیست.

به گفته عیسی زارع پور، طبق گزارش اسپید تست در حوزه اینترنت ثابت بین ۱۸۱ کشور رتبه ۱۴۲ را داریم و وضعیت تلفن همراه هم اگرچه بهتر از ثابت است (رتبه ۷۰) ولی آن هم نیازمند بهبود است.

مطابق با آمارهای رگولاتوری، هم اکنون ۸۸.۸۲ درصد کاربران از طریق موبایل ۳G و 4G به اینترنت متصل می‌شوند و سهم کاربران ADSL از نفوذ اینترنت، تنها ۹ درصد است. در همین حال ۱.۵ درصد کاربران، مشترک سرویس TD-LTE هستند و کمتر از یک درصد نیز از طریق فیبر (FTTX) و وای فای به اینترنت متصل می‌شوند.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۸۰۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما