۰

ممنوعیت دوباره واردات برخی گوشی‌های شیائومی به کشور

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۴
ممنوعیت دوباره واردات برخی گوشی‌های شیائومی به کشور
ممنوعیت دوباره واردات برخی گوشی‌های شیائومی به کشور

آی‌تی‌من- گرشاسب جمشیدنژاد طی نامه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته تا واردات ۳ مدل از گوشی‌های شیائومی شامل 11T، 11T Pro و وان پلاس 9 ممنوع شود.

ظاهرا این دومین درخواست وی برای ممنوعیت واردات گوشی‌های برندهای چینی به کشور است؛ چرا که این فرد مسوول چندی پیش نیز با ارسال نامه‌ای از انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی خواسته بود که مشکل تماس سرشماره‌های اضطراری کشور در ۲۳ مدل از گوشی‌هایی که پیشتر مشمول ممنوعیت شده بود را پیگیری کند.

گوشی‌هایی که مشمول ممنوعیت واردات شده‌اند از برندهای اوپو، وان پلاس، نوکیا، ریلمی و Cat هستند و در این لیست همچنین نام یک مدل از تبلت‌های آلکاتل دیده می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مهلت در نظر گرفته شده برای حل مشکل گوشی‌های مذکور تا سی‌ام آذرماه سالجاری بوده است.

انجمن واردکنندگان موبایل طی انتشار چند رشته توییت اعلام کرده است: «آخرین گزارش همتا اختلاف معناداری را بین واردات و مصرف یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین برندهای بازار نشان می‌دهد. مصرف این برند در دی‌ماه ۳۱۶ هزار دستگاه بوده، در حالی که واردات ۲۶۳ هزار دستگاه است. اما ظاهرا اقبال مصرف کننده به این محصولات برای دولت معنایی نداشته و باز هم ممنوعیت واردات برخی از مدل‌های پرتقاضا و مقرون به‌صرفه در دستور کار قرار گرفته است؛ چرا که گرهی که با دست باز می‌شود را چرا می‌خواهند با دندان باز کنند؟ ممنوعیت واردات مدل‌های جدید شیائومی مشتی است نشانه خروار.»

 آمار واردات گوشی طی ۹ ماهه ابتدایی سال
این در حالی است که گزارش گمرک از افزایش واردات گوشی تلفن همراه تا مرز سه میلیارد دلار حکایت دارد.

طبق اعلام فرود عسگری،‌ سرپرست معاونت فنی گمرک ایران، در ۹ ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار و ۸۲۲ دستگاه به ارزش دو میلیارد و ۹۴۲ هزار و ۴۲۰ دستگاه گوشی وارد ایران شده است که از نظر تعداد ۴۲.۵ درصد و  ارزش ۱۱۷ درصد نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

 واردات ۸۱۰ میلیون دلاری بالای ۶۰۰ دلار
عسگری یاد آور شد: از حجم گوشی وارداتی در ۹ ماهه امسال ۶۷۰ هزار و ۳۵۷ دستگاه مربوط به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار  به ارزش ۸۱۰ میلیون و ۹۳۳ هزار دلار است و گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار نیز از واردات انجام شده، حدود ۱۲ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۴۶۷ دستگاه به ارزش بیش از ۲.۱ میلیارد دلار سهم داشته‌اند.

 درآمد ۲.۴ میلیارد تومانی از عوارض در یک ماه
سرپرست معاونت فنی گمرک ایران در رابطه با درآمد دولت از محل عوارض واردات گوشی در سال جاری نیز با اشاره به این که حقوق ورودی گوشی بالای ۶۰۰ دلار بر اساس قانون بودجه امسال ۱۲ درصد و گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار ۶ درصد است گفت که در دی ماه ۲.۴ میلیارد تومان از  محل عوارض واردات گوشی درآمد برای دولت ثبت شده است.
 
کد مطلب : ۲۷۸۱۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما