۰
در دیدار رییس صندوق نوآوری با وزیر علوم اعلام شد:

حمایت هزارو ۴۰۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری از ۱۲۰ طرح کلان

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳
حمایت هزارو ۴۰۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری از ۱۲۰ طرح کلان
حمایت هزارو ۴۰۰ میلیارد تومانی صندوق نوآوری از ۱۲۰ طرح کلان

آی‌تی‌من-  علی وحدت دیروز در نشست با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشریح خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری به زیست‌بوم نوآوری کشور، گفت: تعامل صندوق نوآوری با ارکان نظام تامین مالی کشور شامل بازار پول، بازار سرمایه، نهادهای واسط و سایر نهادهای فعال در اکوسیستم است.

وی در ادامه با اشاره به توسعه همکاری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی با شبکه بانکی کشور در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور، اظهار کرد: بانک‌ها در بازار پول همکاری‌های جدی با صندوق نوآوری داشتند و ما هم‌اکنون با ۱۵ بانک در حال همکاری برای توسعه حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

وی گفت: دفاتر همکاری بانک‌ها نیز در صندوق نوآوری تشکیل شده است و این مسئله به تسهیل امور کمک می‌کند. همچنین با توجه به تمایل همکاری شبکه بانکی با صندوق نوآوری، همکاری خوبی با بانک‌ها در اجرایی شدن تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ صورت گرفته است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به حمایت‌های این صندوق از طرح‌های کلان ملی نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون از ۱۲۰ طرح کلان ملی به ارزش حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان حمایت شده است.

وحدت در ادامه با تشریح بسته خدمات صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: ما در عین حال که به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنیم تا محصولات خود را به فروش برسانند به صادراتی شدن آنها نیز در قالب برگزاری رویدادهای موسوم به «یک‌شنبه‌های صادراتی» کمک می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان و فناور گفت: ما خدمات خود را در چهار حوزه تسهیلات، توانمندسازی، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و هم‌سرمایه‌گذاری به اکوسیستم نوآوری کشور ارائه می‌کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین در مورد خدمت گرنت تحقیق و توسعه این صندوق، اظهار کرد: خدمت گرنت تحقیق و توسعه نوعی قبول ریسک انجام فعالیت‌های تحقیقاتی است که با هدف توسعه فناوری در کسب و کارهای دانش بنیان از سوی صندوق نوآوری طراحی و اجرایی شده است.

وحدت، تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور را ۶۵ صندوق اعلام کرد و گفت: امروز صندوق‌های پژوهش و فناوری در همه استان‌های کشور تشکیل شده و ضمن ارائه تسهیلات صندوق نوآوری از طریق صندوق‌های استانی، طرح‌ها و ایده‌های مبتنی بر فناوری و نوآوری با همکاری و مشارکت این صندوق‌ها در قالب مشارکت در سود و زیان طرح‌ها، تامین مالی می‌شوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان به روش تامین مالی جمعی(کرادفاندینگ) طرح‌های دانش بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: بستر این روش طی یکسال گذشته در قالب یک مسابقه تلویزیونی در کشور فراهم شده که فصل اول آن نیز در حال برگزاری است. در این روش مردم می‌توانند از ۵۰۰ هزار تومان، اقدام به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها کنند و صندوق نوآوری اصل پول سرمایه‌گذاران را بیمه می‌کند.

 اعلام آمادگی وزارت علوم برای توسعه اکوسیستم نوآوری
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار برای توسعه اکوسیستم نوآوری و همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام آمادگی کرد.

محمدعلی زلفی گل با بیان اینکه افزایش دانایی و استفاده از علم و فناوری برای رونق تولید با ارائه آسانسوری امکانپذیر نیست، بلکه تدریجی و پلکانی است، گفت: یکی از ویژگی‌های عالمان، انتخاب کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به اهداف است.

وی افزود: در این راستا صندوق نوآوری با خوش‌فکری و اقدامات نوآورانه این مسیر ۲۰ ساله را در سه سال طی کرده که جای تقدیر دارد.

وزیر علوم با اشاره به راهکارهای توسعه فناوری در کشور گفت: در زمینه استفاده از علم و فناوری برای رونق تولید دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی رفع موانع موجود از سر راه توسعه ایده‌ها و دیگری تولید و پرش از موانع که هر دو عامل مهم هستند و باید برای آن راهکارهایی اندیشید.

وزیر علوم افزود: برای اینکه کشورمان از شخصیت علمی‌و فناوری جامعی برخوردار باشد، باید به دنبال چاره باشیم تا نخبه، استاد یا دانشجوی ما در شهر خودش بماند و اطمینان داشته باشد که می‌تواند ایده‌های نوآورانه و فناورانه را مطرح و برای توسعه و تجاری‌سازی آن از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شود و نیازی به مراجعه به تهران یا هر شهر دیگری برای استفاده از این خدمات نیست.

به گفته زلفی گل، در عین حال ارائه خدمت گرنت و راه‌اندازی طرح‎های بین دانشگاهی نیز می‎تواند به این مهم کمک کند. این کار توزیع عادلانه امکانات در سراسر کشور است. هرجا عدالت نباشد، سیستم به مرور با مشکل مواجه شده و طرح‌ها به شکست می‌انجامد.

زلفی‌گل در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور، گفت: برای زایش هرچه شرکت‌های دانش بنیان باید فکر جدید و برنامه خوبی داشته باشیم تا در این حوزه، یک هم‌افزایی شکل بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع تامین مالی جمعی طرح‌های دانش بنیان و فناور، حمایت‌های مردمی‌از ایده‌های تولیدی در کشور را امری مهم و پسندیده عنوان کرد و گفت: برای این حمایت بهتر است از پتانسیل صداوسیما استفاده شود. باید این مسئله به مردم القا شود که هر یک ریالی که در قلک حمایت از ایده‌های نخبگان ذخیره می‌کنند، به تولید و اشتغال بیشتر فرزندانشان منجر خواهد شد و در نهایت این کار باعث ماندگاری نخبگان و جوانان نخبه و فناور در کشور می‌شود.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور به عنوان یکی از برنامه‌های موفق و قابل تقدیر صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این توسعه منجر به عدالت در توزیع تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری به اکوسیستم فناوری در سراسر کشور شده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه طرح‌های کلان ملی، دنیای علم را متحول می‌کند، به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح‌های کلان ملی در کشور اشاره کرد و آن را قابل تقدیر دانست.

وی همچنین فروش و بازاریابی محصولات دانش بنیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بخش مهمی‌از توسعه فروش شرکت‎های دانش بنیان حاصل تلاش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی است.
 
کد مطلب : ۲۷۸۲۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما