۰
برگزاری آیین افتتاح 2 هزار میلیارد تومان پروژه‌های شرکت مخابرات ایران

وزیر ارتباطات: مجلس اجازه اصلاح تعرفه‌های ارتباطی را بدهد

ایمان بیک / مولف
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۹
وزیر ارتباطات: مجلس اجازه اصلاح تعرفه‌های ارتباطی را بدهد
وزیر ارتباطات: مجلس اجازه اصلاح تعرفه‌های ارتباطی را بدهد

آی‌تی‌من- در مراسم افتتاح این پروژه‌ها که صبح دیروز برگزار شد، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با بیان اینکه چشم‌انداز این شرکت ارایه هوشمند خدمات یکپارچه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زیست‌بوم دیجیتال است، گفت: رشد درآمد و سودآوری، هم‌افزایی خدمات، بهزیستی مدیریت نقدینگی و تخصیص مدیریت منابع، توسعه، به روزرسانی و نوسازی یکپارچه شبکه و ارتقای رضایتمندی شغلی از جمله اهدافی راهبردی این شرکت است.

وی سپس به تشریح سیاست‌های کلان شرکت مخابرات ایران در سال 1400 پرداخت و در این زمینه به مواردی همچون بهبود کیفیت نگهداری از شبکه، ارتقای درآمدها از محصولات موجود و جدید و ورود به بازارهای جدید، افزایش دقت و شفافیت در مدیریت مالی شرکت و استفاده و همسوسازی تمامی ظرفیت‌های اکوسیستم فاوای کشور اشاره کرد.

به گفته سلطانی، رشد 12.5 درصدی ARPU خدمات باندپهن و افزایش متوسط مصرف کاربران اینترنت پرسرعت مخابرات به 65 گیگابایت نسبت به اسفند 99، از جمله دستاوردهای این شرکت در 11 ماهه سال جاری بوده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین اعلام کرد که درآمد ماهانه خدمات باندپهن 49 درصد و تعداد مشتریان خدمات باند پهن این شرکت نیز 8 درصد رشد کرده است.

به گفته سلطانی، سهم شرکت مخابرات ایران در بازار باندپهن به 63 درصد رسیده است.

وی توضیح داد: در بخش فیبر نوری 93 هزار پورت، در بخش وی‌دی‌اس‌ال 8 هزار پورت در بخش ای‌دی‌اس‌ال 2 میلیون پورت و در بخش تلفن ثابت 681 هزار خط دایر شده است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه متوازن فناوری از برنامه‌های جدی مخابرات ایران است، گفت: در 2 هزار میلیارد تومان پروژه‌ای که امروز افتتاح شد توسعه متوازن را سرلوحه کار قرار دادیم و اگرچه مخابرات با مسائل و مشکلاتی متعددی مواجه است، اما هدفمان این بود که آهنگ توسعه نخوابد.

وی با بیان ایجاد شبکه یکپارچه IP و تهیه طرح توسعه ای برای پوشش ۲۰ میلیون پورت FTTX در کشور اظهار داشت: این کار انعطاف پذیری بیشتر و دسترسی بالاتر را در شبکه فراهم خواهد کرد.

سلطانی ظرفیت محتوای داخلی در شبکه مخابرات را ۱۳۹۰ گیگابیت بر ثانیه اعلام کرد و گفت ۳۴۰ کیلوبایت بر ثانیه محتوا از شرکت‌های دیگر دریافت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران عملکرد این شرکت در پورت‌های منصوبه را در بخش تلفن ثابت ۳۶ میلیون پورت، در بخش ADSL تعداد ۸ میلیون و ۲۹۸ هزار پورت در بخش VDSL حدود 250 هزار پورت و در بخش FTTX حدود ۷۴۴ پورت عنوان کرد.

سلطانی تاکید کرد: مخابرات آماده کار است و خودم از این حجم پروژه‌ها راضی نیستم زیرا شرکت‌ مخابرات پتانسیل بسیار بیشتری دارد و می‌تواند در سال تا ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه انجام دهد.

 در اینترنت پرسرعت ثابت عقب هستیم
در این مراسم عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه امروزه تصور زندگی بدون ارتباطات و فناوری اطلاعات وحشتناک است، گفت در چنین شرایطی راهبرد دولت سیزدهم ‌این است که این فناوری راهبردی کارآمدی بیشتری را رقم بزند و نگاه دولت سیزدهم به این حوزه نگاه فرصت ساز و ایجابی است.

زارع پور گفت: یکی از راه‌های تحقق این اهداف راه‌اندازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است که طبق آنچه که شورای عالی فضای مجازی تکلیف کرده است برای راه‌اندازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات ۵۳ اقدام در نظر گرفته شده که 75 درصد این تکالیف مربوط به خانواده فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات 2 بال دارد، گفت: بال اول، ایجاد یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن در سرتاسر کشور است. ایجاد این شبکه کار سخت، پیچیده و بسیار بزرگی است که حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته تازه برای انجام آن اقدام کرده‌اند تا بسته‌های ارتباطی داخل کشور شان در همان داخل کشور بگردد.

وی افزود: تاکنون تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات انجام شده است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است زیرا در نهایت آنچه که برای مردم محسوس است سرعت و کیفیت خواهد بود. زارع‌پور با تاکید بر اینکه پروژه‌های این حوزه را به صورت هفتگی رصد می‌کند، افزود: برای رسیدن به هدف ایجاد یک شبکه سریع، راه‌اندازی 20 میلیون پورت FTTX را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بال دوم شبکه ملی اطلاعات، خدمات محتوای آن است، گفت: این بال شامل مجموعه خدمات کاربردی است که کار و زندگی مردم را تسهیل می‌کند و در نظر داریم که سه دسته از خدمات را روی این شبکه ارایه بدهیم.

وزیر ارتباطات گفت: در قدم اول، تلاش می‌کنیم که تمام خدمات دولت را در یک برنامه زمان‌بندی سه‌ساله، به شکل هوشمند روی شبکه ملی اطلاعات ارایه کنیم.

زارع پور اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مهم این است کار مردم در دستگاه‌های اجرایی تسهیل شود. از نظر ما دولت مردمی ‌یعنی هر ساعت که مردم کار داشته باشند بتوانند کار خود را انجام دهند و این محقق نمی‌شود مگر با ارایه خدمات الکترونیکی.

وی حوزه دوم را خدمات عمومی عنوان کرد و گفت: یکی از افتخارات ما این است در کشور پلتفرم‌های بومی ‌خوبی داریم که مردم از آنها استفاده می‌کنند. برخی از این پلتفرم‌ها به پلتفرم‌های خارجی تنه می‌زنند. هدف این است این خدمات به گونه‌ای باشد که هر نیازی که مردم دارند بر این بسترها فراهم شود.

زارع پور با بیان اینکه دسته سوم خدمات، شامل خدمات پایه می‌شود، تاکید کرد: در این میان، ارتباطات، یعنی بال شبکه ملی اطلاعات نقشی کلیدی دارد که متاسفانه در این زمینه عقب هستیم و هدف‌گذاری 20 میلیون پورت اینترنت فیبرنوری نیز بر همین اساس صورت گرفته است.

وی گفت: در اغلب کشورهای پیشرفته مردم از شبکه ثابت برای ارتباطات اینترنتی استفاده می‌کنند و سهم شبکه ثابت و همراه از ارتباطات مردم ۸۰ به ۲۰ است. پیک استفاده از شبکه از ساعت ۸ و ۹ شب  بعد است که همه در سکونت گاه خود حضور دارند و باید از ارتباط ثابت استفاده کنند اما از موبایل استفاده می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تنها راه حل، توسعه تلفن ثابت است و در این پروژه مخابرات به عنوان سرمایه بزرگ ملی باید نقش خود را در در این پروژه راهبردی ایفا کند. این اتفاق در یک دهه گذشته رخ نداده است و در نتیجه آن در رتبه ۱۴۳ در رده بندی اینترنت ثابت در دنیا قرار داریم که رتبه شایسته نیست.

وزیر ارتباطات گفت: مدیران شرکت مخابرات ایران باید این موضوع را آسیب‌شناسی کنند و همچنین به بخش خصوصی میدان دهند که یکی از موارد این همکاری‌ها می‌تواند انعقاد قرارداد بیت استریم بین مخابرات و شرکت‌های خصوصی ارایه دهنده اینترنت باشد؛ مخابرات باید خدمات خود را متنوع کند و سهامداران باید موانع را از سر راه بردارند.

زارع پور گفت: امروز دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مخابرات انجام شده که ماحصل آن افتتاح پروژه‌های امروز بود؛ نتیجه این پروژه‌ها را مردم باید ببینند و باید از گلایه‌های مردم کم شود؛ روند گلایه‌های مردم از این شرکت در ماه‌های اخیر صعودی بوده است.

 مجلس در اصلاح تعرفه‌ها همراهی کند
وزیر ارتباطات در ادامه خواستار رفع موانع توسعه ارتباطات از سوی نمایندگان مجلس شد و گفت: موردی که در مجلس به لایحه بودجه افزوده شده، عدم امکان اصلاح تعرفه‌های ارتباطات است. سوال این است که چرا فقط حوزه ارتباطات به صورت مشخص در قانون اشاره شده؛ در حالی که هزینه‌ها در این بخش به شدت افزایش یافته است.

وی گفت: در این باره با رییس مجلس هم صحبت کردم که چنین احکامی ‌در بودجه سال آینده نباشد تا شرمنده مردم نباشیم که وضعیت ارتباطات از این هم بدتر شود.

زارع پور گفت: مردم ما شایسته اینترنت چندصد مگابیتی هستند، مثل کشورهای دیگر، که این امر قابل تحقق است. برای تحقق این امر هم یا  دولت باید سرمایه‌گذاری کند مثل کشور استرالیا که ۲۰ میلیارد دلار برای توسعه ارتباطات فیبرنوری هزینه کردند یا باید اجازه دهد بخش خصوصی خود را ترمیم کند.

وی گفت: اتفاقاتی که در بودجه سال 1400 رخ داد را اشتباه در سیاست‌گذاری تفسیر می‌کنم، اما اشتباه در سیاستگذاری تا چند سال می‌تواند یک حوزه را عقب بیندازد.

گفتنی در مراسم دیروز، چندین پروژه از سوی شرکت مخابرات در سرتاسر کشور افتتاح شد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به توسعه 195 هزار پورت تلفن ثابت، توسعه 233 هزار پورت پهن‌باند، توسعه 5580 کیلومتر فیبر نوری، نوسازی شبکه کابل مسی به میزان 17 هزار و 400 کیلومتر، افزایش ظرفیت انتقال شبکه به میزان 3900 گیگابیت بر ثانیه و توسعه شبکه دیتا به میزان 6300 گیگابیت بر ثانیه اشاره کرد.
 
مولف : ایمان بیک
کد مطلب : ۲۷۸۲۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين