۰

اسکن اثر انگشت موبایل امن است؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۲
اسکن اثر انگشت موبایل امن است؟
اسکن اثر انگشت موبایل امن است؟

آی‌تی‌من-  یکی از روش‌های تامین امنیت تلفن‌های همراه، تشخیص هویت کاربران است که به روش‌های مختلفی همچون اسکن صورت، رمز ورودی، ترسیم الگوی خاص و یا اثر انگشت انجام می‌شود. گوشی‌های تلفن همراه معمولا از یکی از سه فناوری مختلف برای خواندن اثر انگشت شما استفاده می‌کنند: نوری، خازنی یا سیستم ماورا صوت.

یک حسگر اثر انگشت نوری قدیمی‌ترین فناوری در بین این سه روش است. این فناوری قدیمی‌مبتنی بر تصویربرداری، از یک دوربین مینیاتوری تخصصی برای گرفتن عکس از انگشت شما استفاده می‌کند که اغلب با نور پس زمینه LED‌های کوچک یا صفحه نمایش تلفن همراه است.

متأسفانه، فریب دادن این حسگرها آسان است و حتی یک عکس خوب نیز می‌تواند آنها را فریب دهد، بنابراین شرکت‌های سازنده تلفن همراه برای رفع این نقیصه، سیستم دوربین نوری را با یک فناوری دوم بر پایه حسگر خازنی ترکیب کردند تا دستگاه قادر به بررسی این موضوع شود که واقعاً انگشتی در آنجا وجود دارد یا خیر.

سیستم حسگر اثر انگشت خازنی از شبکه‌‌ای از خازن‌های کوچک استفاده می‌‌کند که الکتریسیته را ذخیره می‌‌کنند، این سیستم دارای ویژگی مناسبی است که فقط در نقاطی که برآمدگی‌های اثر انگشت شما با هم تماس دارند تخلیه می‌‌شود. 

به این ترتیب آرایه‌ای از هزاران خازن می‌تواند برای ترسیم الگوی اثر انگشت شما استفاده شود. گاهی اوقات این حسگرها از ضربه زدن یا سنجش نیرو نیز پشتیبانی می‌کنند.

سومین و پیشرفته ترین شکل سنجش اثر انگشت از امواج فراصوت استفاده می‌کند. این فناوری مانند اسکنرهای اولتراسونیک که برای اهداف پزشکی در تصویربرداری سونوگرافی استفاده می‌شود، یک پالس صوتی ماورا صوت را به انگشت شما منتقل کرده و پالس‌های منعکس شده از اثر انگشت اندازه‌گیری می‌شود.

خفاش‌ها، نهنگ‌ها و دلفین‌ها از امواج مافوق صوت برای درک شکل محیط اطراف خود استفاده می‌کنند. سنسورهای موجود روی گوشی‌های هوشمند جدید از این فناوری برای درک شکل سه بعدی برآمدگی‌های اثر انگشت شما استفاده می‌کنند.
 
مرجع : سیناپرس
کد مطلب : ۲۷۸۲۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما