۰
دفاع نمایندگان عضو کمیسیون مشترک از طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی

کندی اینترنت ربطی به طرح صیانت ندارد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۳
کندی اینترنت ربطی به طرح صیانت ندارد
کندی اینترنت ربطی به طرح صیانت ندارد

آی‌تی‌من-  نشست خبری بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی که با عنوان جدید «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» مطرح شده است، با حضور رضا تقی‌پور رییس کمیسیون طرح و زهره الهیان، مهرداد ویس کرمی، علی یزدی‌خواه و غلامحسین رضوانی از اعضای این کمیسیون در خبرگزاری فارس برگزار شد.

  ۶۶ اکانت با ۱۱ هزار محتوا با عنوان طرح صیانت منتشر شد
در این نشست زهره الهیان در دفاع از مزایای طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی با تاکید بر لزوم حفظ حقوق اساسی ملت ایران در فضای مجازی با توجه به ورود به انقلاب سایبری و سرعت رشد تحولات در این فضا گفت: اگر نتوانیم در فضای مجازی که تأثیرات خود را بر ابعاد مختلف زندگی حقیقی ما می‌گذارد، قوانین پیشرو داشته باشیم به ضرر مردم خواهد بود. کما اینکه در اغلب کشورها سال‌ها است که قوانین متعددی در این حوزه تدوین می‌شود اما ما در فضای مجازی یک صفحه قانون هم نداریم.

وی با بیان اینکه در فضای بی نظمی‌و جنگل مآبانه مردم متضرر می‌شوند، تاکید کرد: عزم دولت و مجلس بر ساماندهی این بخش است که در آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی وجود دارد و حدود ۸ میلیون نفر از جامعه به نوعی درگیر این فضای کسب و کاری بوده و روزی کسب می‌کنند. با این حال به دلیل نبود قانون، این تعداد از افراد جامعه بی پناه در فضای مجازی رها هستند و از تهدیدات این فضا در کسب و کارهایشان متضرر می‌شوند.

الهیان با تاکید بر اینکه ما در جلسات متعددی با حضور ذینفعان بخش خصوصی، مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان دستگاه‌ها، اتحادیه‌ها و فعالان و صاحبنظران این بخش، مباحث دفاع از حقوق مردم را به صورت تخصصی دنبال کردیم، گفت: ما به دنبال قانونگذاری هستیم تا بتوانیم جلوی جرایم مرتبط با کودک در فضای مجازی، فروپاشی خانواده‌ها و سرقت دارایی‌های مردم در این فضا را بگیریم و به نوعی حفاظت اجتماعی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: ما نیز به عنوان اعضا درباره برخی از مفاد طرح پیشنهاداتی داریم و در روز سوم اسفندماه تنها برای کلیات این طرح رأی گیری کرده ایم و بررسی جزئیات هنوز باقی مانده است. از این رو نخبگان می‌توانند برای حضور در جلسات بررسی مفاد طرح، پیشنهاد خود را به هیأت رییسه کمیسیون ارایه کنند.

الهیان گفت: پس از جلسه رأی گیری کلیات طرح، ۶۶ اکانت با ۱۱ هزار محتوا با عنوان طرح صیانت منتشر شد و به نظر می‌رسد در یک فضای مدیریت شده، موضوع را بازنشر می‌دهند و ذهن مردم را نسبت به طرح و نمایندگان بدبین می‌کنند. ما معتقدیم که یک جنگ شناختی در حال وقوع است و رسانه‌های ضدانقلاب که علاقه‌ای به ساماندهی فضای مجازی ما ندارند، آن را مدیریت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در این طرح، مباحث مربوط به هزینه ترافیک داخلی نیز مدنظر قرار گرفته و ما معتقدیم که کاربر باید هزینه ترافیک داخلی را یک سوم هزینه ترافیک خارجی پرداخت کند.

الهیان افزود: مطابق این طرح قرار نیست در شرایط و دسترسی پلتفرم‌های خارجی تغییر و اتفاقی بیافتد. بلکه ما معتقدیم که باید تدابیری اتخاذ شود که اگر این پلتفرم‌ها روزی بخواهند بلایی بر سر مردم ایران بیاورند قانونی برای مقابله با آنها وجود داشته باشد. مانند اتفاقی که در مسدود کردن اکانت بسیاری از کاربرانی که محتوای مربوط به سردار سلیمانی را منتشر کردند، افتاد و ما اقدامی‌برای مقابله انجام ندادیم. یا مواردی مانند تهدید به قطع اینترنت روسیه از سوی بایدن به دلیل حوادث اخیر اکراین؛ ما باید تدابیری اتخاذ کنیم که در شرایط بحران، قانونی داشته باشیم.

 کاهش سرعت اینترنت ربطی به طرح ندارد
در این نشست مهرداد ویس کرمی‌از دیگر اعضای این کمیسیون، درباره رویکردهایی از جمله منفعل بودن و یا بدبینی در قبال فضای مجازی که از سوی گروه‌هایی دیده می‌شود، تاکید کرد: ما نگاه تمدنی به فضای مجازی داریم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی دارای ماهیت عمیق و چندلایه است که باید در این فضا به استقلال برسیم، افزود: هرچه موضوعات در فضای مجازی پیچیده‌تر می‌شود، ضرورت قانونگذاری بیشتر احساس خواهد شد و برای معیشت مردم مهم است.

این نماینده مجلس، ساماندهی فضای مجازی را ضرورت عنوان کرد و گفت: بی قانونی به نفع دشمنان و به ضرر افراد سالم است. چرا که در یک فضای امن می‌توان کسب و کارها را توسعه داد.

وی با تاکید بر اینکه تصویب کلیات طرح تنظیم مقررات فضای مجازی ارتباطی با کاهش سرعت اینترنت ندارد و هنوز قانونی در این زمینه تصویب نشده است، گفت: ربط دادن کاهش سرعت اینترنت و مسدودسازی به این طرح، بی انصافی است.

این عضو کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی با بیان اینکه نمایندگان پذیرفته‌اند که در فضای مجازی قانونگذاری شود و برخی اختلاف نظرها ناشی از بررسی طرح مطابق اصل ۸۵ است.

به گفته وی حق قانونگذاری با مجلس است و نظراتی که از سوی مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌ها در مورد این طرح ارایه می‌شود، تنها جنبه مشورتی دارد و در نهایت نمایندگان مجلس باید در مورد طرح تصمیم گیری کنند.

ویس کرمی‌در مورد برخی شائبه‌ها در خصوص ذینفع بودن رضا تقی پور رییس کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در تصویب این طرح، تاکید کرد: برخی یک تشابه اسمی ‌را به آقای تقی‌پور نسبت داده‌اند. از همین تریبون اعلام می‌کنیم که آقای رضا تقی‌پور انوری به عنوان رییس کمیسیون مشترک این طرح، ذینفع نبوده و عضو هیأت مدیره هیچ جایی نیستند و کلاً در بخش خصوصی حضور ندارند.

 نمایندگان مخالف قانونگذاری نیستند
همچنین در این نشست غلامحسین رضوانی عضو دیگر کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی با انتقاد از موضوعاتی از جمله فیلترینگ و کندی سرعت اینترنت که به این طرح نسبت داده شده است، افزود: برخی می‌گویند ما قانون نمی‌خواهیم. مگر می‌شود این فضا را رها کرد؟

وی با بیان اینکه فیلترینگ در همه کشورها اتفاق می‌افتد و حتی تاکنون در کشور ما نیز اعمال شده است، این چه ربطی به طرح تنظیم مقررات فضای مجازی دارد؟ ادامه داد: تصویب کلیات این طرح به معنای آن است که قانونی در حوزه فضای مجازی داشته باشیم و بررسی آن از این پس آغاز می‌شود.

رضوانی در مورد اینکه چرا تمامی‌نمایندگان با این طرح موافق نیستند، گفت: به کار بردن تعبیر برائت نمایندگان از طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی درست نیست. چرا که بسیاری از نمایندگان به این طرح رأی داده‌اند. نباید توقع داشته باشیم که در هر مقطع ۱۰۰ درصد نمایندگان به آن رأی مثبت دهند. به طور کلی نمایندگان مجلس در مجموع با توجه به مباحث موجود فضای مجازی، مخالف قانونگذای در این زمینه نیستند.

 هجمه‌های رسانه‌ای به طرح ساماندهی شده است
در این نشست علی یزدی خواه عضو کمیسیون طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی نیز درباره اظهارات رشیدی کوچی نماینده مجلس مبنی بر عدم اجازه هیأت رییسه کمیسیون برای ارایه دلایل مخالفت با این طرح گفت: جلسات کمیسیون مشترک بررسی طرح با حضور ۲۳ عضو که از سوی هیأت رییسه مجلس تعیین شده‌اند برگزار می‌شود اما حضور سایر نمایندگانی که عضو این کمیسیون نیستند هم در جلسات آزاد است. اما این به معنای آن نیست که آنها بتوانند در رأی‌گیری هم شرکت کنند. بلکه فقط می‌توانند اظهارنظر خود را اعلام کنند. آقای رشیدی کوچی هم که در جلسه رأی‌گیری برای کلیات حضور داشتند، عضو رسمی‌کمیسیون نبودند اما ما به ایشان اجازه دادیم که در مخالفت با طرح، نظرات خود را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه در برگزاری ۱۳ جلسه کمیسیون مشترک، در پخش زنده جلسه حتی ۱۰۰ نفر هم از افراد دغدغه مند، پیگیر موضوع نبودند، تاکید کرد: به نظر می‌رسد هجمه‌های رسانه‌ای در برابر این طرح به صورت ساماندهی شده، پیش می‌رود.

به گفته یزدی خواه، این طرح تا زمانی که به شورای نگهبان نرفته و به تأیید این شورا نرسیده است، حکم قانون را نخواهد داشت.

نایب رییس طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی گفت: در ماده ۱۴ این طرح، درباره پرداخت حق السهم وجوه حاصل از ترافیک به صاحبان محتوای داخلی، تاکید شده است.

موافقت مرکز پژوهش‌های مجلس با طرح صیانت
در خبر دیگری در همین رابطه رییس مرکز پژوهش‌‌های مجلس گفت: در صورت مغایرت نداشتن محتوای طرح صیانت با قانون اساسی مخالفتی با قانونمند کردن فضای مجازی نداریم.

بابک نگاهداری گفت: مجلس نباید در شئونات رهبری که به شورای عالی فضای مجازی تفویض شده مداخله کند؛ رهبری تکالیف و وظایفی را صریحاً به شورای عالی فضای مجازی ابلاغ کرده که مجلس حق دخالت و ورود به آن را ندارد. نباید با عجله این کار انجام شود.بر اساس این گزارش کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی سوم اسفند ماه در نشست کمیسیون مشترک این طرح مصوب شده بود اما معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای ۳ بندی اعلام کرد این رأی گیری نادرست و غیرقابل پذیرش است. 

پورسید معاون قوانین مجلس در بخشی از این نامه نوشت که کمیسیون مشترک طرح موسوم به صیانت باید محتوای طرح را از دستورهای رهبری به شورای عالی فضای مجازی استخراج و تصویب می‌کرد اما این اتفاق در رأی گیری کلیات طرح رخ نداده است.

۱۷ اسفند ماه ۹۰ رهبر انقلاب دستور تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» را داد؛ در دستور ایشان آمده بود این شورا برنامه ریزی و هماهنگی مستمری را برای صیانت از آسیب‌های ناشی از حوزه فضای مجازی انجام دهد. در حکم رهبر انقلاب، «شورای عالی فضای مجازی نقطه‌ی کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور» است که با «اختیارات کافی» به ریاست رییس جمهور تشکیل می‌شود و مصوباتش در حکم قانون است.

در نسخه آخر طرح مشهور به صیانت، ایجاد «کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی» با ۱۵ وظیفه پیش بینی شده که در میان وظایف این کمیسیون، «تهیه و تصویب ضوابط مدیریت ترافیک داخلی و خارجی فضای مجازی کشور» دیده می‌شود.

کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی با چند هدف از جمله «تنظیم سیاست‌ها، نظارت، هدایت و هماهنگی در همه ابعاد فضای مجازی» معرفی شده.

منتقدان محتوای طرح می‌گویند علاوه بر اینکه وظایفی مانند تنظیم سیاست‌ها در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی است، باید مشخص شود معنای سیاست‌گذاری یا مدیریت ترافیک پهنای باند چیست. نوری قزلجه عضو کمیسیون مشترک طرح موسوم به صیانت گفته «مسدودسازی بسترهای مجازی در نسخه اولیه طرح وجود داشت که در حال حاضر کلماتی شبیه سیاست‌گذاری و مدیریت ترافیک پهنای باند یه کار برده می‌شود. اهل فن می‌دانند مدیریت ترافیک و... به مسدودسازی و فیلترینگ می‌رسد.»

برخی موافقان طرح صیانت اما با نظر معاونت قوانین مخالفت داشتند؛ رضا تقی پور رییس کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی روز بعد، تعبیر کلمه ابطال یا لغو تصویب کلیات طرح صیانت را «یک شیطنت رسانه‌ای» خواند که دیروقت در رسانه‌ها منتشر شده است.

هیات رییسه مجلس اما گفت این هیات برای اعلام نظر نهایی میان رأی کمیسیون مشترک و معاونت قوانین صلاحیت دارد. سخنگوی هیات رییسه مجلس روز پنجشنبه ۵ اسفند اعلام کرد «هیات رییسه پس از شنیدن سخنان دو طرف، ایرادهای معاونت قوانین را وارد دانست.»موسوی همچنین گفت: تصمیم گیری درباره طرح موسوم به صیانت به پس از بررسی لایحه بودجه موکول شد.

از آنجا که مجلس تا آخر اسفند ماه به لایحه بودجه رسیدگی می‌کند، به نظر می‌رسد طرح صیانت در سال آینده بررسی شود.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۸۳۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما