۰
وزیر ارتباطات:

ایران به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین دست یافت

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۷
ایران به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین دست یافت
ایران به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین دست یافت

آی‌تی‌من-  وی در پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز با تلاش و مجاهدت جوانان متخصص و انقلابی این سرزمین به دست سبزپوشان سپاه اسلام، ماهواره «نور2» بر شانه ماهواره بر بومی‌«قاصد» با موفقیت برای اولین بار در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و مسیر تثبیت تزریق ماهواره به لایه لئو که دستور رییس جمهور و مصوب اولین جلسه شورای عالی فضای در دولت مردمی‌بود هموار شد.

زارع پور گفت: نور2 که نخستین سیگنال‌های آن توسط ایستگاه‌های زمینی با موفقیت دریافت شد، ماهواره سنجشی- شناسایی است که هر ۹۰ دقیقه به دور زمین گردش خواهد کرد و در هر شبانه روز ۱۶ بار از فراز سپهر ایران زمین خواهد گذشت و ماموریتش حداقل ۳ سال ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این موفقیت ارزشمند را به محضر رهبر فرزانه انقلاب، ریاست جمهور، مردم سرافراز ایران، دانشمندان مجاهد نیروی هوافضای سپاه پاسداران و همه متخصصان و تلاشگران صنعت فضایی کشور تبریک می‌گویم.

زارع پور گفت: به تدریج با تکمیل حلقه‌های دانش ساخت و پرتاب ماهواره به فضل خدا مسیر قرار دادن ماهواره‌های مورد نیاز کشور در مدارات مختلف زمین را با سرعت خواهیم کرد. آری، دانش اگر در ستاره ثریا باشد ایرانیان آن را به دست خواهند آورد. 

در همین رابطه سردار جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه گفت: ماهواره و ماهواره‌بر نور ۲ تماما ایرانی است که ساخت و تجمیع در مجموعه‌های تحقیقاتی سپاه انجام شده است. همه ارکان‌های فضایی کشوری دفاعی و شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها هر کدام به نحوی در به نتیجه‌رسیدن این پروژه دخیل بودند. وی افزود: ماهواره نور ۲ ارتقاء یافته نور ۱ است که اطلاعات به دست آمده از آن می‌تواند استفاده‌های متعدد عمومی‌و دفاعی داشته باشد. ماهواره نور ۱ بیش از ۱۰ هزار بار به دور کره زمین چرخیده و ارتفاع آن از ۴۵۰ به ۳۲۰ کیلومتری رسیده و کمتر از یکسال دیگر هم فعال خواهد بود. فناوری ماهواره‌بر قاصد دارای فناوری‌های بسیار جدید است و در مقالات جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سلسله‌ای از ماهواره‌های نور در سالیان آتی در مدار قرار خواهد گرفت. در مجموعه فضایی کشور گام اول این است که در مدار لئو تثبیت شده و در گام بعدی به سمت مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتر برویم.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۸۴۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما