۰
مجلس مصوب کرد:

الزام بیمه‌ها به پرداخت هزینه اجرای نسخه الکترونیکی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱
الزام بیمه‌ها به پرداخت هزینه اجرای نسخه الکترونیکی
الزام بیمه‌ها به پرداخت هزینه اجرای نسخه الکترونیکی

آی‌تی‌من-  در جلسه علنی روز قبل مجلس شورای اسلامی در ادامه  بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان با بند الحاقی ( ۷) و بند الحاقی (۹) در تبصره ۱۷ لایحه موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی ۷ در تبصره ۱۷؛ در اجرای نسخه نویسی الکترونیکی و به منظور فراهم‌کردن بخشی از زیرساخت‌های لازم از قبیل پایش، کنترل اصالت امضای الکترونیکی اعضای نظام پزشکی کشور و تهیه و تأمین نرم‌افزار کارت ریدر، توکن و اپلیکیشن و هزینه‌های نظارت فنی و اجرائی، سازمان‌های بیمه گر پایه از محل اعتبارات خود به شرح زیر هزینه کنند:

۱ -مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال سازمان تأمین اجتماعی
۲ -مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال به سازمان بیمه سلامت ایران
۳ -مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح
در این راستا معادل مبالغ مذکور توسط سازمان نظام پزشکی کشور برای تحقق اهداف مذکور تأمین می‌شود.
بر اساس بند الحاقی ۹ در تبصره ۱۷؛ در اجرای بند (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده، درآمد حاصل از یک درصد (۱ درصد) ارزش افزوده به عنوان مالیات سلامت هم زمان با دریافت توسط سازمان امور مالیاتی به حساب خزانه داری کل کشور واریز می‌‌شود. خزانه داری کل کشور مکلف است مبالغ دریافتی در هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز کند. همچنین سهم سلامت از منابع هدفمندی (ده درصد (۱۰درصد) کل منابع هدفمندسازی یارانه‌ها) باید به صورت کامل و صددرصد (۱۰۰ درصد) به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اختصاص یابد.

در مصوبه‌ای دیگر در همین خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار لازم را برای تکمیل پروژه توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیکی و زیر پروژه‌های مصوب مربوطه و حفظ محرمانگی و حریم خصوصی اطلاعات سلامت را تعیین کردند.

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش هزینه ای گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان با بند الحاقی(۲) تبصره (۱۷) موافقت کردند.

در بند الحاقی (۲) تبصره (۱۷) آمده است: به منظور تکمیل پروژه توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیکی و زیر پروژه‌های مصوب مربوطه و حفظ محرمانگی و حریم خصوصی اطلاعات سلامت:
۱- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است برای اجرای نسخه الکترونیکی برمبنای طرح ابلاغی مصوب ۳۱ خردادماه ۱۳۹۹ بیمه سلامت و اصلاحیه‌های آن نسبت به تشکیل کمیته راهبری کشوری مطابق بند(۸) ضوابط اجرائی طرح نسخه الکترونیکی و با مشارکت همه ذینفعان اقدام کند.

۲- سامانه‌های تشکیل دهنده پرونده الکترونیکی سلامت شامل: سامانه‌های پرونده الکترونیکی سطح یک، سامانه/ سرویس استحقاق‌سنجی سازمان بیمه سلامت ایران، سامانه اصالت و رهگیری دارو و لوازم پزشکی سازمان غذا و دارو، سامانه مرجع کدینگ پایه سلامت الکترونیکی شامل کدهای تجویز، تشخیص و ارایه خدمت، سامانه یکپارچه اطلاعات مراکز سلامت شامل صدور پروانه‌های پزشکی و صدور پروانه داروخانه‌ها و سیستم مراکز جامع سلامت و سامانه استعلام امضای الکترونیکی ارایه دهندگان خدمات سلامت سازمان نظام پزشکی و بانک قواعد الکترونیکی سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و رسیدگی الکترونیکی اسناد پزشکی، باید به صورت یکپارچه و مبتنی بر مدل مرجع، کدینگ واحد استاندارد و ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یکدیگر تبادل داده کرده و در تعامل با یکدیگر باشند.

دسترسی مورد نیاز به اطلاعات پرونده الکترونیکی سلامت برای بیمار(نمایشگر پرونده) و همچنین امکان دسترسی به سوابق بیمار برای پزشک معالج مطابق مفاد بند(الف) ماده(۷۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مطابق دستورالعملی است که حداکثر ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این قانون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و ابلاغ می‌شود.

۳- سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی و کلیه ذینفعان مندرج در بند(۷) ضوابط اجرایی طرح نسخه الکترونیکی مکلفند، وظایف و تکالیف اجرایی مشخص شده در طرح نسخه الکترونیکی مربوط به خود را تا حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون بطور کامل انجام داده و سامانه‌های موجود خود را تکمیل و اصلاح نمایند. شورای عالی بیمه سلامت مکلف است بر حسن اجرای این جزء نظارت کرده و بصورت ماهانه گزارش پیشرفت را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارایه کند.
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۸۴۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما