۰
اجرای نسخه الکترونیکی نیازمند همکاری همه سازمان‌ها است

حذف دفترچه بیمه از اول اسفند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷
حذف دفترچه بیمه
 از اول اسفند
حذف دفترچه بیمه از اول اسفند

آی‌تی‌من- مصطفی سالاری در جلسه‌ای با مدیران حوزه‌های درمان و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی گفت: امروز گام دیگری در مسیر طرح نسخه الکترونیکی و حذف دفترچه‌های کاغذی برمی‌داریم و برنامه توقف چاپ دفترچه‌های کاغذی را شروع می‌کنیم اما صفحات موجود در دفترچه‌های کاغذی بیمه‌شدگان کماکان معتبر و قابل استفاده خواهد بود.

وی افزود: از اول اسفند به بعد بیمه‌شدگان و بازنشستگانی که صفحات دفترچه آنها به پایان می‌رسد نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند و می‌توانند با ارایه کارت ملی به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

سالاری ضمن دعوت مجدد از پزشکان به استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی تأمین اجتماعی، اظهارکرد: در صورت عدم امکان یا تمایل پزشکان به استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی، آنان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه برای آنان بنویسند و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌‎های کاغذی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تمامی‌ جزئیات و جوانب مختلف خدمت‌رسانی به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی در برنامه حذف دفترچه‌های کاغذی لحاظ شده است، گفت: نحوه خدمت رسانی به بیمه‌شدگان در مطب پزشکان و سایر مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد به دقت برنامه ریزی شده است و اطمینان داریم که در ایفای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان با حذف دفترچه‌های کاغذی هیچگونه اختلالی به‌ وجود نخواهد آمد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی‌سازمان تأمین اجتماعی، سالاری با تشکر از پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد بابت همکاری موثر در موفقیت طرح بزرگ نسخه الکترونیکی گفت: حذف دفترچه‌های کاغذی و استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی زمینه‌ساز تحول اساسی در خدمات درمانی خواهد شد و این طرح زمینه ساز ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت و پیشگیری از هدررفت بسیاری از هزینه‌های غیرضروری خواهد شد.

 اجرای نسخه الکترونیکی نیازمند همکاری است
در همین رابطه رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی از راه‌اندازی 21 خدمت غیرحضوری در این سازمان در قالب طرح 3070 خبر داد و گفت: سرویس‌های باقیمانده از این طرح، آماده رونمایی در هفته‌های آینده هستند.

به گزارش روابط عمومی‌سازمان تامین اجتماعی، علی اکبر ربیع زاده، اظهار داشت: ایجاد امکان پرداخت برخط روزانه به داروخانه‌ها و درمانگاه‌های طرف قرارداد از دستاوردهای بزرگی است که با تلاش همکاران واحدهای مختلف، شاهد آن هستیم. 

وی افزود: به منظور افزایش مشارکت داروخانه‌ها و درمانگاه‌های طرف قرارداد و تشویق این مراکز در اجرای عملیات نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی، ۳۰درصد عملکرد داروخانه و ۸۰ درصد عملکرد درمانگاه در پایان روز محاسبه و از طریق سرویس پرداخت بانک رفاه به حساب مراکز مورد اشاره واریز می‌شود. 

ربیع زاده گفت: از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته می‌توان به پیاده‌سازی API‌های نسخه‌نویسی و نسخه پیچی برای نرم‌افزار‌های مطب، درمانگاه، داروخانه و پاراکلینیک به منظور یکسان‌سازی درگاه ورود درمانگران و طرح تبادل نسخ الکترونیکی پرداخت که در حال حاضر در تعدادی از داروخانه‌ها و مطب‌ها عملیاتی شده است. 

وی افزود: همچنین با توجه به نیاز مبرم سامانه نسخه الکترونیکی به کدینگ جامع حوزه نسخه‌نویسی دارو، برای ایجاد سهولت، تسریع و افزایش صحت نسخ تجویزی درمانگران، کدینگ دارویی نهایی شده، در سامانه نسخه الکترونیکی بارگذاری شد. 

رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: به همین منظور برای اجرای «طرح تبادل نسخ الکترونیکی»، سازمان‌های بیمه‌گر و شرکت‌های دارای نرم‌افزار مطب و همچنین مراکز سرپایی مکلف خواهند بود کدینگ مذکور را در تمامی‌سامانه‌های نسخه‌نویسی سطح کشور عملیاتی کنند.

 ارایه مشوق برای اجرای نسخه الکترونیکی
اما در خبری دیگر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌ها به مطب پزشکان، داروخانه‌ها و سایر مراکز پاراکلینیک از نیمه دوم بهمن ماه برای اجرای طرح نسخه الکترونیکی مشوق‌هایی از جمله افزایش حداقلی در ویزیت از سوی بیمه و تسهیلات بدون ضامن در نظر گرفته شده است.

به گزارش بیمه سلامت، محمد مهدی ناصحی درباره اجرای طرح نسخه الکترونیکی افزود: در حال حاضر حدود ٩٢ درصد مطب‌ها به سیستم نسخه‌نویسی الکترونیکی متصل هستند. حدود ۵۰ درصد اقدامات نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در کشور در حال انجام است، به طوری که برخی استان‌ها از جمله استان کردستان، کرمان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، قزوین و یزد پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: سازمان نظام پزشکی کشور، انجمن پزشکان عمومی‌و انجمن داروسازان همکاری بسیار خوبی در اجرای این طرح دارند، زیرا به فواید اجرای این طرح برای ارایه دهندگان و گیرندگان خدمت واقف هستند.

وی اظهار کرد: در بخش دولتی نیز حدود ١٨ درصد مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به شبکه نسخه‌نویسی الکترونیکی متصل هستند. با توجه به زمان بندی صورت گرفته در بهمن و اسفند سال جاری با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت با بیمه‌ها، الکترونیکی شدن خدمات در بخش سرپایی بیمارستان‌ها با ایجاد زیرساخت‌ها، ساماندهی خواهد شد تا در سال آینده با پیشرفت و سرعت بالایی انجام شود.

ناصحی ادامه داد: یک پارچه شدن سیستم‌های بیمه ای با همکاری حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیمه‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در تعرفه سال ۱۴۰۰ مشوق‌ها طوری پیش بینی شده که خدمات الکترونیکی نیز در آن لحاظ شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران پیش از این نیز گفته بود: برای نسخه‌های الکترونیکی مشوق‌هایی در نظام پرداخت برای جامعه پزشکی در نظر گرفته شده که در راستای انجام آن مطالبات می‌تواند به موقع پرداخت شود.

وی بیان کرد: یک‌پارچگی خدمات الکترونیکی و به خصوص نسخه‌نویسی الکترونیکی از اولویت‌های نظام سلامت در سازمان‌های بیمه گر است، به طوری که برای افزایش، دقت و سرعت، تقسیم کار بین سه سازمان بیمه گر اصلی کشور صورت گرفته است.

نسخه‌نویسی الکترونیکی یکی از طرح‌های الکترونیکی نظام سلامت محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در راستای اجرای پرونده الکترونیکی سلامت و نظارت بهینه‌تر بر نسخه‌ها جدی گرفته شده است. هرچند این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نشده، اما اجرای کامل آن می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف کاغذ در زمینه چاپ دفترچه‌های کاغذی بیمه، منجر به کاهش خطاهای نسخه‌نویسی و نظارت موثر سازمان‌های بیمه گر درمانی شود. سازمان‌های بیمه گر مانند سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح مجریان اصلی این طرح هستند.
کد مطلب : ۲۷۵۵۲۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما