۰

یکی از علل فشار خون بالا موبایل است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۹
یکی از علل فشار خون بالا موبایل است
یکی از علل فشار خون بالا موبایل است

آی‌تی‌من-  فشار خون بالا یا پرفشاری خون، یک بیماری مزمن است که معمولا با چند علامت و گاهی هم بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فشار خون به صورت ناگهانی بالا می‌رود و وضعیتی به وجود می‌آورد که بیمار باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرد.فشار خون بالا یا پرفشاری خون، یک بیماری مزمن است که معمولا با چند علامت و گاهی هم بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فشار خون به صورت ناگهانی بالا می‌رود و وضعیتی به وجود می‌آورد که بیمار باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرد.

علائم فشار بالا عموما محدود هستند و گاهی هیچ نشانه‌ای از این بیماری در فرد دیده نمی‌شود. خیلی از افراد بدون آنکه اطلاعی از آن داشته باشند، سال‌ها دچار این بیماری هستند.

در حقیقت، فشار خون بالایی که کنترل نشود، به سرخرگ‌ها آسیب می‌رساند و همچنین عاملی خطرناک برای بروز سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی-عروقی است.

فشار خون بالا معمولا شرایطی حاد و مزمن است. دو دسته‌بندی اصلی در فشار خون بالا وجود دارند: پُرفشاری خون ثانویه و پُرفشاری خون اولیه .

موسسه ملی بهداشتNIH تخمین می‌زنند که حدود دو سوم افراد بالای ۶۵ سال در ایالات متحده دارای فشار خون بالا هستنداگر بدون درمان و کنترل نشدن باقی بماند می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. مانند: نارسایی قلبی، از دست دادن بینایی، سکته مغزی و بیماری کلیوی.

بر همین اساس نیز سالانه پژوهش‌های متعددی در خصوص فشار خون انجام می‌شود، یکی از جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد که اختلال خواب، حتی میزان خفیف آن، نیز می‌تواند منجر به افزایش فشارخون زنان شود.این در حالی است که مطالعات قبلی نشان داد اختلال خواب بر سلامت قلب و عروق مؤثر است. مطالعات جدید محققان دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد زنان بیشتر در معرض اختلال خواب قرار دارند و اثر آن بر زنان شدیدتر است.

درواقع این مطالعه نشان می‌دهد حتی خفیف‌ترین مشکلات خواب نیز می‌تواند منجر به افزایش فشارخون زنان شود.

محققان با بررسی ۳۲۳ زن سالم دریافتند اختلالات خفیف خواب مانند خواب کم کیفیت، بی‌خوابی و خواب طولانی‌مدت، در زنان سه برابر شایع‌تر از اختلالات جدی خواب مانند آپنه است. آپنه به توقف موقت تنفس در خواب گفته می‌شود.

بخشی دیگر از این مطالعه  نشان داد اختلال خفیف خواب نیز می‌تواند روی سلامت زنان مؤثر باشد و منجر به افزایش فشارخون شود.محققان معتقدند اختلال خواب منجر به التهاب عروقی می‌شود و از این طریق بر سلامت زنان مؤثر است.

محققان خواب از ساعت ۲۳ تا ۷ صبح را بدون وجود لوازم الکترونیکی ازجمله گوشی هوشمند و لپ‌تاپ در اتاق‌خواب توصیه می‌کنند.

هر چند این الگوی خواب باعث می‌شود بخشی از کمبود خواب تان جبران شود، اما همه ی مشکلات را حل نمی‌کند. بر اساس نتایج انیستیتو ملی سلامت آمریکا، زیاد خوابیدن در تعطیلات موجب می‌شود ساعت خواب تان را به هم بریزد و چرخه اش را خراب کند. این کار باعث می‌شود جمعه شب‌ها تا دیر موقع خواب تان نبرد و در نتیجه شنبه صبح به سختی بیدار شوید.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۴۸۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين