۰

دلار دیجیتالی رمزارزها را از بین می‌برد؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۳
دلار دیجیتالی رمزارزها را از بین می‌برد؟
دلار دیجیتالی رمزارزها را از بین می‌برد؟

آی‌تی‌من- قبل از اینکه دستور وی منجر به ایجاد دلاری مجازی شود، باید تاثیرات و خطرات عمده را در نظر گرفت؛ چند سوال کلیدی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره شده است.

دلار دیجیتال همچنان دلار خواهد بود که توسط بانک مرکزی فدرال رزرو ایالات‌متحده صادر می‌شود، مانند تمام اسکناس‌ها و سکه‌های ایالات‌متحده که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به شکل دیجیتالی که برای همه قابل دسترسی باشد و نه فقط موسسات مالی.

برخلاف پولی که در یک حساب بانکی سپرده می‌شود یا از طریق برنامه‌های خرید خرج می‌شود، دلار دیجیتال در حساب‌های فدرال رزرو ثبت می‌شود و نه در یک بانک. در عین حال، ارزش دلار دیجیتال برابر با همتای کاغذی خود خواهد بود و تفاوتی با ارزهای دیجیتالی دارد که در حال حاضر ارزش‌گذاری بسیار متغیری دارند. البته همچنان پرسش‌های کلیدی بی‌پاسخ باقی می‌مانند مانند اینکه آیا دلار دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک‌چین مانند بیت‌کوین است یا اینکه با نوعی کارت پرداخت مرتبط است. بایدن از آژانس‌ها از جمله وزارت خزانه‌داری می‌خواهد موضوعات مختلف در این زمینه را بررسی کنند. دارل دافی، کارشناس ارزهای دیجیتال در دانشگاه استنفورد گفت: اگر دولت تصمیم به ادامه کار بگیرد، ممکن است چند سال طول بکشد تا بتوانیم از دلار دیجیتال استفاده کنیم، مقامات باید به‌عنوان‌ مثال کشف کنند که از کدام فناوری استفاده خواهند کرد.

  چرا دلار دیجیتال راه‌اندازی شود؟
از آنجایی که با دلار دیجیتال دیگر مبادلات از طریق بانک‌ها، کارت‌های بانکی یا اپلیکیشن‌هایی که برای هر پرداخت هزینه دریافت می‌کنند، انجام نمی‌شود، کارمزد تراکنش‌ها را کاهش یا حتی حذف می‌کند. حامیان این طرح می‌گویند: دلار دیجیتال به افراد بدون حساب بانکی، یعنی حدود پنج درصد از خانوارهای ایالات‌متحده کمک می‌کند و می‌تواند پرداخت مزایا را برای دولت آسان‌تر کند. البته خطراتی مانند خرابی سیستم یا حمله سایبری همچنین سوالاتی در مورد حریم خصوصی وجود دارد زیرا دولت از نظر تئوری می‌تواند به همه تراکنش‌ها دسترسی داشته باشد. همچنین سیستم بانکی می‌تواند تضعیف شود زیرا در حال حاضر بانک‌ها از سپرده‌های مشتریان برای وام دادن به دیگران استفاده می‌کنند و با یک دلار دیجیتال می‌توانند پول کمتری در اختیار داشته باشند.

 چگونه وضعیت مالی جهانی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟
نقل و انتقالات بین‌المللی که اغلب آهسته و پرهزینه انجام می‌شوند می‌توانند تا حد زیادی تسهیل شوند. مارک چندلر، کارشناس ارز گفت: عملیاتی که در حال حاضر دو روز طول می‌کشد تا تایید شود، می‌تواند در یک ساعت انجام شود. برای چندلر، نقش ژئوپلیتیکی دلار آمریکا با معرفی نسخه دیجیتالی آن تغییر نخواهد شد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر بیش از ۶.۵ تریلیون دلار به شکل الکترونیکی هر روز در بازار ارز مبادله می‌شود، خاطرنشان کرد: دلار دیجیتال یک تکامل طبیعی به جای یک انقلاب است. حتی اگر چین، یوان دیجیتالی در مقیاس بزرگ را راه‌اندازی کند، همانطور که در حال بحث است، وی فکر نمی‌کند نقش چین در اقتصاد جهانی تغییر کند زیرا همیشه مسائل مربوط به اعتماد، شفافیت و عمق بازار وجود خواهد داشت. دافی معتقد است اگر ایالات‌متحده می‌خواهد همچنان از وضعیت دلار به‌عنوان ارز غالب در ذخایر بانک مرکزی و پرداخت‌های بین‌المللی سود ببرد، ضروری است که دولت محتاطانه عمل کند.

وی می‌گوید: ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که در مجامع بین‌المللی که استانداردهای ایجاد استانداردهای پرداخت‌های فرامرزی برای ارزهای دیجیتال را مورد بحث قرار می‌دهند، در جایگاه پیشرو باقی می‌مانند.

 آیا ایالات‌متحده می‌تواند عقب‌نشینی کند؟
جمیل شیخ، بنیانگذار تینک تک هم گفت: در حال حاضر کشورهای دیگر مانند منطقه یورو و هند روی نسخه‌های دیجیتالی ارزهای خود کار می‌کنند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اولین بودن در بازار مزیت‌های مهم یا مادی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل، عدم موفقیت ناشی از عواقب ناخواسته، استفاده کم یا سایر موارد می‌تواند ایمان به موسسه صادرکننده را تضعیف کند.

اسوار پراساد، استاد دانشگاه کرنل اما موافق این طرح است و اظهار کرد: تسلط بیش از حد دلار به ایالات‌متحده این امکان را می‌دهد که از دیگر کشورها درس بگیرد.

 آیا دنیای رمزارز وارونه خواهد شد؟
دافی گفت: اگر به درستی طراحی شود، دلار دیجیتال می‌تواند برای استفاده داخلی ارجح‌تر از ارز دیجیتال باشد. با این حال، برای نقل و انتقالات بین‌المللی تردید دارد که بانک‌های مرکزی بزرگ مانند فدرال رزرو یا بانک مرکزی اروپا، چین یا ژاپن، حساب‌هایی را در بانک مرکزی به مردم سراسر جهان بدهند.

وی خاطرنشان کرد که اگر ایالات‌متحده این کار را انجام دهد، می‌تواند سیستم پولی کشورهای کوچکی را که مردم آنها ترجیح می‌دهند از دلار دیجیتال به جای ارز محلی استفاده کنند، ویران کند.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۸۴۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما