۰

برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات برای تولید گوشی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۵
برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات برای تولید گوشی
برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات برای تولید گوشی

آی‌تی‌من- در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون گوشی همراه وارد ایران می‌شود. این میزان واردات حدود ۳ تا ۵ میلیارد دلار ارزبری دارد که به دید برخی از کارشناسان رقم زیادی است. از این همیشه دغدغه تولید گوشی تلفن همراه در کشور وجود داشته است و تجربه‌هایی در این باره در کشور شکل گرفته است. اما هنوز نمی‌توان این صنعت را در کشور موفق دانست.از اول اسفند ۹۹ تا اسفند ۱۴۰۰ در مجموع ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تلفن همراه وارد کشور شده که از این تعداد ۱۸ میلیون و ۲۸۰ هزار دستگاه وارد شبکه ارتباطی کشور شده است.گزارش‌ها حاکی از آن است که سالیانه ۴ میلیارد دلار واردات گوشی همراه در کشور انجام می‌شود. این امر به معنی وجود یک بازار بزرگ در کشور است. 

البته تولید گوشی همیشه در برنامه‌های وزارت ارتباطات بوده است. در دولت سیزدهم هم این برنامه مورد توجه بوده است.فروردین ماه سال 1400 بود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای «طرح جامع حمایت از توسعه زیست بوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشی‌های هوشمند داخلی» فراخوان داد.این وزارتخانه اعلام کرد که با هدف ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال، بهره‌مندی تمامی اقشار جامعه از ابزار‌های نوین ارتباطی، هوشمند و توسعه عدالت ارتباطی، از تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت، به صورت تامین زیرساخت‌های تولید تامین فضای تولید، تست و ارزیابی محصولات و همچنین اعطای تسهیلات کم بهره و یارانه سود برای سرمایه گذاری ثابت، سرمایه در گردش، تحقیق و توسعه و صادرات محصولات حمایت می‌کند.

حمایت‌ها در قالب قرارداد‌ها و تعهدات رسمی بین تولیدکنندگان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.در آن زمان، دارا بودن پروانه تولید و بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی هوشمند، تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات و قطعات تولید گوشی هوشمند و تبلت، تجهیزات و قطعات خطوط تولیدی، برخوردار از سوابق اجرایی در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی و قطعات همراه هوشمند، تجهیزات و قطعات الکترونیک و دارا بودن سایت تولیدی و خطوط تولید مرتبط از حداقل شرایط تولیدکنندگان و توسعه دهندگان بود.

 وزیر ارتباطات از گوشی ایرانی استفاده می‌کند؟
کمی بعد عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم گفت که هم اکنون از موبایل ایرانی استفاده می‌کند و گوشی مورد استفاده اش ظرفیت‌های مناسبی هم دارد.

وی تاکید کرد: گوشی‌های همراه داخلی توان رقابت با همتایان خارجی خود را دارند.

او درباره برنامه وزارتخانه متبوعش برای تولید موبایل ایرانی، گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون گوشی همراه وارد ایران می‌شود که این واردات حدود ۳ تا ۵ میلیارد دلار ارزبری دارد. به گفته وی، ظرفیت‌های خوبی برای تولید موبایل در کشور وجود دارد و در تلاش هستیم تا بخش قابل توجهی از نیاز کشور به گوشی همراه از طریق تولید بومی تامین شود. 

 تولید گوشی‌ ایرانی نیازمند باور ملی است
اما تولید گوشی‌های همراه علاوه بر برنامه‌ریزی منسجم به عزم عمومی و باور ملی هم نیاز دارد.

اگرچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلاش است که بخش قابل توجهی از نیاز کشور به گوشی همراه از طریق تولید بومی تامین کند، اما مردم برای اینکه این بازار در کشور شکل گیرد مردم هم باید همراهی کنند.

 مردم هم باید به موبایل‌ ساخت ایران اطمینان کنند
طبیعی است که در ابتدای کار تولید نواقصی وجود خواهد داشت و شاید برخی از گوشی‌های ایرانی توانایی‌‌های محصول خارجی را نداشته باشند؛ اما باید از جایی شروع کنیم و شاید روزی صادرکننده گوشی شویم.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۸۸۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما